Kirjoitan tässä auki vaihtoehtoja mitä olen miettinyt, mutta aloitan ensin pohjustuksella mistä on tultu. Jos haluat painella suoraan lukemaan CLS:stä, niin hyppää muutama kappale Oma valokuvausinto lähti kunnolla lentoon vasta, kun tapasin nykyisen vaimoni jolla oli Nikon D40. Varustuksena kittilinssi 18-55mm, 55-200mm VR ja SB-400 salama. Tällä kokoonpanolla on viitisen vuotta kuvattu askarteluja, koiria, näyttelyjä, matkoja yms. 2-3 vuotta sitten alkoi ilmestyä edullisia RF-triggereitä ja hommasin Nikonille sopivan sellaisen (Pixel Pawn TF-362) Kiinasta vain huomatakseni, että SB-400 ei toimi tasan muualla kuin kamerassa kiinni. Opiskelija budjetilla piti sitten saada joku salama ja hirveästi salamoihin tutustumatta Ebaysta lähti mukaan manuaali-salama, joka ampuu vain täysillä. Jälkikäteen kun mietin, niin en ymmärrä että mitä ajattelin tehdä sillä. No salama tuli, pari kertaa taisin räpsytellä sillä ennen kuin strobisti-innostus lopahti. Mulla päättyi opiskelut viime syksynä ja siirryin työelämään jolloin oli sitten rahkeita uudistaa kalustoa. Pidämme molemmat laadukkaista kuvista ja molemmilta löytyy intoa kuvata, joten päädyimme seuraavanlaiseen pakettiin - Nikon D600 - 24-85mm f/3.5-4.5 VR - 50mm f/1.8 - 70-210mm f/4 AF (jostakin 80-luvun lopulta) - SB-600 salama Olen ollut pakettiin varsin tyytyväinen, joskin 50mm f/1.8 hakee vielä sopivia käyttötilanteita. Uusi kalusto on ruokkinut intoa valokuvata ja tuli eteen tilanne, että potretteja kuvattaessa ei asunnosta löytynyt puhdasta taustaa jota vasten kuvata. Tämän seurauksena tuli tilattua ebay:sta PRO CAMERA PHOTO STUDIO BACKGROUND TRIPOD SUPPORT STAND & 2M WHITE BACKDROP NEW. Odotukset ei olleet korkealla tämän suhteen, mutta ajattelin että "kyllä se aina kirjahyllyn voittaa". No, ei kyllä voittanut. Jalustat on näppärän pienet, joku voisi sanoa rimpuloiksi, mutta riittävät juuri taustakankaan riiputtamiseen. "Taustakangas" oli enemmänkin hallaharsoa joka oli viikattu sen verran napakasti, että edes 30min silityksen jälkeen en saanut ryppyjä siitä häviämään. Hetken tuskailtuani muistin, että muutosta jäi yksi Ikean 140cm valkoinen rullaverho ylimääräiseksi. Sain viriteltyä sen kiinni kolmijalkojen väliin ja sillä saa huomattavasti paremman taustan aikaan. SB-400 ei antanut hirveästi salaman suuntausvaihtoehtoja, mutta katon kautta ammuttunahan sillä sai jo huomattavasti laadukkaampaa jälkeä kuin suoralla salamalla. SB-600:lla tuli sitten lauottua uutta taustaa vasten muutamat kuvat katon kautta ja CLS:llä vähän sivusta. Meni muutamat kuvaussessiot, kun rupesin selvittämään että miten sitä oikein pitäisi potretteja valaista. En tainnut montaa linkkiä ehtiä lukea läpi, kun bongasin Strobist-blogin ja aloin lukemaan läpi Lighting 1on1. Tähän kohtaan voisi sanoa, että "siitä se ajatus sitten lähti". Yhden illan imuroin sieltä oppia ja seuraavana päivänä marssin verkkokauppaan hakemaan kolmijalan, läpiammuttavan sateenvarjon ja niiden väliin pidikkeen. IR-kaukosäätimellä on tullut viime päivät lauottua sitten itsestä enemmän potretteja kuin on varmaan ikinä kukaan ottanut. SB-600 sateenvarjon takana ja kameran omalla salamalla sitten täytesalamaa. Näiden lisäksi raahasin valkoisen A2-kartongin heijastamaan varjon puolelle. En ole varmaan ikinä ottanut aikaisemmin näin suunniteltuja ja hienoja kuvia, mutta nälkä kasvaa syödessä ja mieli tekee toista lisäsalamaa. Potretteja on tullut ammuttua vain sisällä Nikonin CLS:n kanssa, mutta myös vanhalla laatikosta kaivetulla Pixel Pawnin RF-triggerillä. Tässähän siis D600 välkyttelee kuvanoton hetkellä lisäsalamalle(/salamille) esi-välähdyksillä halutun tehon. Tehon säätö tehdään automaattiseksi TTL:llä tai sitten säädetään manuaalisesti. Mistä tykkään CLS:ssä: +++Lisäsalaman tehon säätö kamerassa, ei tarvitse kipittää aina salamalle ja kurkotella katon rajaan. Luultavasti myös salaman näyttö on kattoa kohti eli salamaa saa ensin kääntää, että näet säädetyn tehon ja sitten suuntaat sen uudestaan. +Toimii. Tosin pari kertaa jäi lisäsalama laukeamatta, kun kuvasin tele-putkella toisesta huoneesta ja SB-600 oli toisessa huoneessa sensori poispäin. Mistä en tykkää: -Kameran oma salama heijastuu silmistä, silmälaseista ja muista kiiltävistä pinnoista (Tiedän, että lisävarusteena löytyy SG-3IR. Tuli kokeiltua myös, että diy ir-filtteri disketistä ei toiminut) -Toimivuus ulkona. Tätä en ole kokeillut, mutta oletan että ei toimi yhtä luotettavasti kuin RF-triggerit. - SG-3IR filtteri kameran oman salaman eteen poistaa heijastukset, että mutta ei kuitenkaan poista tarvetta näköyhteydelle. Ankaran googletuksen ja youtube-review videoiden pohjalta olen saanut huomata, että Nikoneilla ei rungosta säätäminen olekaan niin itsestään selvyys kuin esim. Canoneissa tuntuu olevan. Löytyy käytännössä tasan vain CLS. (Korjatkaa jos olen väärässä). Asiaa ei yhtään helpota myöskään se, että rungoksi tuli valittua D600 josta ei löydy pc-sync porttia. Eli myöskään millään piuha+rf-triggeri virityksellä homma ei oikein toimi. No, ihan lopussa on suht uuni tuore vaihtoehto CLS:lle, mutta menen läpi miettimäni vaihtoehdot edullisimmasta kalleimpaan. Muistutuksena, talosta löytyy edelleen yksi "täysiä ampuva" manuaali-salama mallia kiina, sekä SB-400. Käsitykseni on ollut, että SB-400 on "menetetty" tapaus sikäli että sitä ei saa ampumaan lisäsalamana irrallaan kamerasta. Mutta näin ei kuitenkaan ole... (Hinnat suuntaa antavia) Vaihtoehto 1 ~10€ - Manuaali-salamaani tyhmä triggeri, joka kuitenkin ymmärtää jättää huomioimatta esi-välähdykset Miksi ei? Ei anna paljoa mahdollisuutta tehon säätöön, jota tarvitsee pienessä asunnossa kun matkaa ei voi kasvattaa loputtomiin. Kameran oma salama heijastuu kohteesta. Vaihtoehto 2 ~50€ - Säädettävä manuaali-salama, joka toimii orjana. Tässäkin tarvitsee mallin, joka ymmärtää jättää huomioimatta esi-välähdykset. Tällaiseksi kävisi esim. paljon kehuja saanut Yongnuo YN-460. Miksi ei? Joutuu mennä säätämään "paikan päälle". Kameran oma salama heijastuu kohteesta. Vaihtoehto 3 ~50€ + 30€ - Säädettävä manuaali-salama ja Pixel Pawn vastaanotin. Miksi ei? Joutuu mennä säätämään "paikan päälle". Vaihtoehto 3 ~85€ - Yongnuo YN510EX. Tämä oli jo varsin huokutteleva vaihtoehto, koska tämä ymmärtää Nikonin CLS:ää ja täten pystyy säätämään rungosta käsin. Nice! Miksi ei? Kameran oma salama heijastuu kohteesta. (Lisäksi pieni miinus ehkä, että toimii vain kanavalla 1 ja A-ryhmässä. Ei pysty vaihtamaan.) Vaihtoehto 4 ~70€+2*30€ - Yongnuo YN-622N-TX RF-triggeri ja kaksi Yongnuo YN-622N lähetin-vastaanotinta. Miksi ei? Tarvitsee läjän AA-akkuja. Muuten varsin jees. Vaihtoehto 4 taitaa olla uusinta uutta ja ensin Yongnuo toi markkinoille vain Yongnuo YN-622N mallin, jossa oli vain ledejä ja nappeja käyttöliittymänä. Canon versio samasta mallista (Yongnuo YN-622C) toi canonisteille mahdollisuuden säätää rungosta lisäsalaman tehoa, mutta Nikon ei ole näin fiksu. Nikonilla se on CLS tai ei mitään Yongnuo on nyt julkaissut nikonisteille Yongnuo YN-622N-TX lähettimen korjaamaan säätömahdollisuuden puutetta. Siinä on näyttö ja ryhmien tehoja pystyy säätämään, ei rungosta, mutta lähettimestä käsin. Täällä suht tuore arvostelu laitteesta -> Yongnuo releases YN-622N-TX Flash Controller - Lighting Rumours Mikä parasta, myös SB-400 ymmärtää tätä joten välttämättä ei heti tarvitsisi uutta salamaa. Pixel Pawn joutaisi vaikka myyntiin tai jäisi varalle. En ole viitsinyt edes tutustua PocketWizardiin tai muihin ammatti-laitteisiin, koska harrastelija pohjalla tässä vielä mennään. Vaihtoehto-lista olisi varmaan jatkunut niillä. Onko vaihtoehto 4 mielekkäin valinta aloittelevalle strobistille? Huh ku tuli pitkä teksti, mutta mukava jos jaksoit lukea.
Vs: Nikon CLS, mikä tilalle? Vaihtoehto 4. Minulta löytyy 622:ia per salama ja yksi vielä kameralle. Pikkasen kun harjoittelee niin pelkillä napeilla ja ledeillä onnistuu tehonsäätö, mutta hankalaa se on etenkin jos pitäisi muistaa vielä vartin päästä mitä on säätänyt millekin ryhmälle. Suunnittelen tuon TX:n ostoa. Jos liikkeellä pelkästään yhden tai kahden salaman kanssa niin satunnainen räiskintä onnistuu ihan TTL-pohjalta. Jättää vaan salamat johonkin sopivaan paikkaan ja räiskii menemään.