Yritin googlettaa mutten löytänyt (koska luultavasti googlaan ihan vääriä sanoja). Joka tapauksessa, olin viikonloppuna yhdessä tilaisuudessa jossa oli prokuvaaja joka kuvasi salama kädessä. Tiedustelin asiaa ja hän oli hankkinut halpis-lähettimiä verkkokaupasta. Himassa löysin kaapin kätköistä vanhan Nikon SB-28 -salaman ja nyt ihmettelen jos joku on - pistänyt sitä suoraan kiinni Fuji X100s:ään - hankkinut (linkkejä kiitos) jotain lähetintä / piuhaa jolla tuo (tai vastaava) salamaa saa kiinni kameraan Muistaakseni (ja googlen kautta löytämäni käyttiksestäkään en löytänyt) SB-28 on niin vanha ettei siinä ole slave-modea suoraan, vaan vaatii jonkun lisäosan tätä varten, joten Fuji + slave-salama ei suoraan onnistu. Eniten kuitenkin kiinnostaa mahdollisuus käyttää salamaa kamerasta irti, vähän korkeamalla, M-modessa tietty.
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Radio triggerit ovat yksi ok vaihtoehto. yangnuolta löytyy kohtu edullisia. Salama on helppo sioittaa myös kauemmaksi radion kanssa. Muistaakseni jokin canonin piuha toimi myös fujin kanssa.
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Tuota muistelin, eli ainakin tuo canonin johto toimii. Using 3rd party speedlites & sync cord Jos on pienikin ajatus käyttää salamaa/salamoita myös etänä, niin osta triggerit.
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Kiitos - hyvä linkki. Vähän lisää googletin ja löysin YongNuo RF-602 (jotka ainakin http://www.verkkokauppa.com/fi/product/35606/cxvcv/YongNuo-RF-602-radiolaukaisin-kameralle-ja-salamalle#BVRRWidgetID tuolla ovat mielestäni jopa halpoja). Onko kellään näistä käyttökokemuksia? Löysin youtube-videon jossa joku tyyppi testaili näitä Canonilla ja siinä ainakin toimi ihan ok, paitsi että ei yli 250s-ajan.
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Minulla on nuo yangnuot. En ole kuitenkaan koettanut niitä vielä fujin kanssa. Sb800sta olen ohjannut fujin omalla salamalla langattomasti. Hyvä tieto, ettei yangnuot tue kuin /250 aikaa. Nuo menee ehkä kesällä sitten vaihtoon. Minnehän asti tuo oma salama ohjaa? 1/1000 olisi mukava saada toimimaan, se onnistui ainakin nikonin kanssa langattomana hss ttl:nä. En voi nyt testailla, koska fuji on vieläkin huollossa.
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Minulla on muuten nämä uudemmat mallit. Tuo läpivienti on kiva olla olemassa. http://www.verkkokauppa.com/fi/product/38098/dccqn/Yongnuo-RF-603-radiolaukaisin-lahetin-salamalle-Canon Edit: Tässä ketjussa eri laitteiden synkka nopeuksia. http://www.fujix-forum.com/index.php/topic/9323-high-sync-speeds-wireless-flash/ Viestin mukaan rf-603 pystyy ainakin /1000 synkka-aikaan. Testaan tuon, jahka saan kameran takaisin.
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Sen verran myös löysin että ilmeisesti Yongnuon lähettimet pitää olla Canonille tehdyt jotta toimii Fujissa. Joku Flickrssa oli tilanntu Nikonin (koska käytti niitä Nikonsalaman kanssa) eikö Fuji lähettänyt mitään. Sekavaa … Nämä taitaa olla just ne samat jotka näin viikonloppuna. Pistä ihmeessä infoa kun olet päässyt testailemaan aikoja!
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Minä olen ollut siinä uskossa, että nuo tyhmät lähettimet toimisivat kaikissa kameroissa. Mikähän ero noissa canon ja nikon versioissa sitten on? Minulla nuo näyttää olevan nikonin versioita, harmi jos eivät sitten toimi fujissa.
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Teho laskee niin surkeaksi noilla stroboilla että onko niistä mitään iloa?
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Eipä laske fujin kanssa. Nikonilla olen testannut, jotta toimii. Ja kyllä ainakin n. 1/500 ajat ovat vielä täysin käyttökelpoisia apuvalona nikonillakin.
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Eipä se sitten mikään hispede salama ole, vaan ihan normaali salamalaitteen toiminta ;-)
Vs: Fuji X100s & Nikon-salama Niin fujissa vai? Ei olekkaan. Kyse oli nyt vaan langttomasta synkasta. Se toimi nikonin oman salaman ohjaamana hyvin ainakin 1/1000 ajoilla, joten eiköhän tuo toimi fujillakin noin. Nuo nikonin yangnuot ei taida tosiaan toimia fujin kanssa. Täytyy miettiä itsekkin millä noita sb-800sia ohjaisi.