Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 13 Tammikuu 2015.

    Minulla on heikko tuon Fujin tuntemus, joten kysyn teiltä, jotka tiedätte. Olisi mukavaa, jos jaksatte vastata.

    - Kouluasteikolla 4-10 arvio laitteestaja jos on ollut useampi versio, onko "parannusta" ollut havaittavissa

    Olen Kodachrome-fani, joten "classic chrome" -omnaisuus kiinnostaa.Jos käytätte filmisimulaatioita, niin

    - Taas kouluasteikolla 4-10 tyytyväisyys vaikutelmaa suoraan kamerasta vain onko kyseessä "vain pikku kiva lelu" -ominausuus

    Löytyykö kamerasta mahdollisesti siten säädettävissä ole mv-ominaisuu, jonka olette huomanneet todella hyödylliseksi ja sävymaailmaltaan sellaiseksi, että tulosta voi käyttää suurin piirtein sellaisenaan?
     
  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Minulla oli x100s
    Käytettävyys 9
    Simulaatiot 8

    Vähän liikaa hehkutetaan tuota fujin jpegiä.
    Ovathan ne aika valmiita, mutta hävittävät yksityiskohtia jos vertaa vaikka saman kameran raakakuvaan.
    Toisaalta kameran valotusautomatiikka on niin hyvä, että kuva on oikeastaan siitä syystä aika valmis.
     
  2. Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Alkuperäistä Fuji X100 moitiskeltiin automaatti tarkennuksen hitaudesta. Viimesimmät päivitykset kuitenkin korjanneet huomattavasti tilannetta. Omassa käytössä tuntuu aivan riittävän nopealta tarkentamaan tämä Fujix100. Totta on tietysi se, että Fuji x100s ja Fujix100Y ovat vielä nopeampia tarkentamaan, mutta en koe tuon alkuperäisen Fuji x100 tarkennus nopeutta enää puutteeksi vaan on "soiva peli!.
     
  3. anttipantti

    anttipantti Member

    221
    0
    16
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Originaali x100 käytössä edelleen ja erittäin tyytyväinen pitää olla. Kameran omat MV-simulaatioit ei itseä hirveästi miellytä joten lightroomilla mennän. Classic chromea ei taida tuolle orkkis xsataselle olla tullut vieläkään?

    Uudemmissa versioissa kyllä mukavia lisiä kuten EV +3 ja -3 asti, paremmat "nahat" tuntui olevan x100s (enemmän pitoa), quickmenu taitaa myös löytyä? Kaupassa hypistelyn lisäksi ei uudemmista versioista ole syvällisempiä kokemusta. Jotkut taitavat kuitenkin pitää esimmäisen x100 ulostamia kuvia "kuvanlaadultaan" parhaana.

    Ensimmäiselle x100:lle 9/10 omaan käyttöön. Oli 10/10 ennenkuin nuo mainitsemani x100s pienet lisät tuli tutuksi kädessä pitäessä :(
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Tutkailin noita Fujifilm-malleja aikani ja päädyin X-M1-kameraan. Minusta kaikki Fujifilm X-sarjan kamerat ovat pitkälti saman kameran eri variantteja. Ne ovat vain vähän eri kohderyhmille tuunattuja kokonaisuuksia. X100-malleja roikotetaan kaulassa puolinahkakotelossa ja se on kauniina kamerana itseilmaisua jo sinänsä. X-M1/-E1/E2 jne ovat pieniä järkkäreitä vaihdettavalla optiikalla. Esimerkiksi tuo X-M1 on ilman EVF-etsintä (testasin - en välittänyt maksaa siitä) pienin rungoista ja 27-millisellä pannarilla se on hyvin kompakti taskukamera maiharin taskuun. X-E1-mallissa on tuo etsin ja inan verran kokoa enemmän, mutta muuta eroa niillä tuskin on. Kuva on kohtuullisen kohinaton ASA 3200 asti, käyttöliittymä niinkuin Linus Thorvalds luonnehti Applen tiedostojärjestelmää ja objektiivit kontrastikkaita ja teräviä, mutta kalliita. Mainitsemani 27-millinen Fujinon XF f1:2.8 on erinomainen objektiivi. Zoomeissa on samoin kaikki muu kunnossa, mutta kuvautumisvirheet ovat työläitä korjattavia. Toin tämän esille siltä varalta, että hankit kameran sittenkin kuvamiseen ja  vasta toissijaisesti fiilistelyyn.
     
  5. Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Olen kuvannut aika paljon x1oo ja x100s malleilla. Jompikumpi on riippunut kaulassa melkein aina jo yli 3 vuotta.

    Kouluarvosanaksi antaisin molemmille 9/10. Selkeää kehitystä tuossa välissä on tietysti tapahtunut, mutta x100 on kuitenkin eka alkuperäinen. Enemmän sen kanssa oli ongelmia alussa, mutta niitä korjailtiin aika laajasti firmwarepäivityksillä ja lopputulos on hyvä.  Tänäpäivänä se on myös halvempi käytettyjen markkinoilla.

    X100s on sitten nopeampi, ja käyttölogiikaltaan selkeämpi. Pidän enemmän x100s:sän kuvanlaadusta korkeilla herkkyyksillä, mutta täytyy myöntää että alkuperäisessä oli joissain tilanteissa jotain erityislaatuista. Ehkä ihon värisävyjen toisto oli erilainen, tai sitten tää on vaan tätä menneen nostalgisointia.

    T-malli on minulta kokeilematta, S jättää vielä kehittämisen varaa esimerkiksi tuon tarkennusnopeuden suhteen. Tämäntyyppinen kamera on ainakin minulla käytössä nimenomaan nopeissa tilanteissa. Ainakaan paperilla se ei kuitenkaan vaikuttanut niin ratkaisevalta päivitykseltä, että olisin olemassaolevan kamerani siihen vaitanut. Jos ensimmäistä tämäntyyppistä kameraa hankkisin, niin saattaisin tähän päätyä.

    Filmisimulaatiosta en ole itse oikein innostunut, mutta täytyy myöntää että XE-2:n kanssa käyttämäni classic chrome on kyllä erittäin onnistunut. X-100 sarjassa toistaiseksi löytyy vaan T-mallista. Katsotaan tuleeko joskus firmwaren kautta muihinkin, kunhan ovat myyneet viimeisintä mallia riittävästi.

    Mitä tulee Fujin X-sarjan kameroihin muuten, niin X100 sarja poikkeaa muista huomattavasti. Itselleni on ollut hyvin tärkeää että kamera on hiljainen eikä kennon roskaisuudesta tarvitse stressata. Salamakuvaajat arvostanevat keskussuljinta, ja tyyliseikkoja arvostavat sitä että muotoilu on ehkä sarjan traditionaalisin.

    Itse olen kyllä olut tyytyväinen x100-sarjaan. Alku oli toki hankala, X100 oli alkuperäisellä firmiksellä mahtava monessa mielessä, mutta järkyttävän turhauttava monessa muussa. Tilanne kuitenkin parani niin päivitysten, uuden mallin kuin ehkä ihan oman totuttelunkin kautta. Näillä on ollut hauskempaa kuvata kuin millään käyttämilläni digikameroilla, eikä kuvanlaadussa ole ollut moittimista. 

    Mutta kantsii kyllä kokeilla ennenkuin ostaa; nää sopii toisille täydellisesti ja toisille taas ei sitten ollenkaan.
     
  6. j_a

    j_a Member

    38
    0
    6
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    X100T omistaja täällä. Viikon ajan räpeltänyt ja kovasti olen tykästynyt, helppo kamera pitää mukana ja tietenkin kuvata. Näppäimien kustomoituvuus hieno homma, tarkennusnopeus on kyllä vähintäänkin kiitettävän nopeaa ja tietenkin tarkennus on kohdillaan. Alkuun epäilytti kyllä kun kuvasin että tarkentikohan oikeasti noin nopeasti, kun olen lukenut joidenkin tarkennusnopeudesta valittavan. Polttoväli yleikuvaukseen ehkä paras valinta, ihan kelpo potrettejakin saa jos kuvaa niin että hartiatkin kuvassa. Kuvanlaatua superia. Mukavan lähelle pääsee tarkentamaan, kesän kukkia kiva kuvailla. Periaatteessa kaikkea mitä kameralta voi toivoa, paitsi 1250€ on ehkä karvan verran liikaa, toki jos on massimiehiä niin mikäs siinä.
     
  7. Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Ai vieläkö se on noin kallis?
    Vähän olen viimeaikoina kelaillut jos ostaisi vielä T-mallin ja telekonvertterin, niin ois 3 eri polttoväliä käytössä.

    Tällähetkellä on siis x100s ja x100 jossa laajakulma-adapteri.

    Pitäis ehkä ensin käydä jossain testailemassa minkäverran se tarkennusnopeus on kehittynyt. Onneksi ei ole vielä rahaa, niin ei ole niin kiire asian kanssa.
     
  8. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Ammoin oli x100 ja kuvanlaatua jäin kaipaamaan. Muuten sitten oli vähän klonkku.
     
  9. vorago

    vorago Member

    358
    0
    16
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    X100S tuli hankittua viime vuoden lopulla Rajalan alennuskampanjasta. Normaalihintaan en olisi ostanut silloin enkä nyt.
    On tullut kuvailtua ja olen melko tyytyväinen. Mielikuvat vastasi todellisuutta aika hyvin.

    Muutama juttu:

    +++ 35mm polttoväli on mahtavuutta (Pitäs järkkäriinkin saada kiinteä 35mm...)
    +++ f/2
    +++ tarkennusavut manuaalisesti
    +++ kuvanlaatu

    --- OVF käytännössä hyödytön manuaalitarkennuksessa
    --- EVF:ssa tietyissä olosuhteissa ikävää viivettä
    --- akun kesto vähän heikko

    Pääosin mukava kamera kuvata. Hyvä kuvanlaatu pienissä kuorissa.
    En vaihtaisi järkkärikamoja kuitenkaan pois tämän takia. Kulkee kuitenkin mukana suhteessa useammin.

    Arvosanaksi vois lätkästä vaikka 8/10

    .v.
     
  10. j_a

    j_a Member

    38
    0
    6
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Oli tässä keväällä täysmusta versio tarjouksessa, muistaakseni 1150euroa, mutta koska hopeamusta nätimpi, olin valmis maksamaan enemmän siitä. Eiköhän tässä syksy-joulu akselilla tule jotain cashbäkkiä tai muuta alennusta, niin 1150€ varmaan molempien hinta ellei alle. Hintaseurannan mukaan Suomessa halvin tällä hetkellä 1199€, jenkeissä ainakin B&H liikeessä 1099$ , tosin hinta näkyy vasta kun laittaa ostoskoriin.

    Telekonvertteri itsellä mielessä + tehokkaampi salami, sitten jotain nahkahihnaa ranteeseen ja kaulaan teettämään ja joku sopiva laukku vielä, alkaa setille tulemaan lopullinen hinta +2000euroa. Saattaa jäädä ainoaksi kamerasysteemiksi niin sitten panostus vain tähän. Omaan käyttöön riittävä, mutta sehän onkin käyttäjästä kiinni mihin tarpeeseen tulee ja mihin "tyytyy"

    Tarkennusnopeuden lisäksi tyytyväinen siihen ettei näytössä ole käytännössä minkäänlaista viivettä vaikkei ihan täysin kirkkaassa valossa käyttäisikään. Ainakin joskus youtubessa oli vertailu jossa X100S näytössä vaikutti olevan vähän viivettä hämärässä

    edit: tuossahan tuo
    https://www.youtube.com/watch?v=344Ed96uvx4
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
  12. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Näyttäisi olevan varasto nollissa ja tänä vuonna tullut sisään 4 kappaletta, viimeksi kuukausi sitten 1. Reilu tarjous...
     
  13. Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Helsingissä näyttää olevan yksi kappale jäljellä, mutta tuo on se etsimetön malli. Eli jos tarvitset life style kameraa vain kaulaan roikkumaan, niin antaa palaa. Mutta jos tarvitse sitä myös kuvaamiseen, niin Verkkokaupan Helsingin toimipisteessä näyttäisi olevan myös yksi X E1, joka on ihan toimiva kamera.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Olen mä varmaan 15000 kuvaa ottanut tuolla ilman sitä surkeaa EVF-etsintä, enkä ole osannut kaivata. Tässä mallissa on parempi takatelkkari kuin siinä toisessa. Sen sijaan mun mielestäni oli positiivista, että säästin yli 200 euroa sen etsimen pois jättämisellä.
     
  15. baader

    baader Active Member

    392
    135
    43
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Kolme vuotta x100 on ollut ainoa kamera, eikä firmware 3:n jälkeen oikeastaan ole kaivannut mitään lisää.
    No joo, ehkä parempaa tarkennusta hämärässä, ja se evf on ihan käyttökelvoton, mutta eipä sitä pahemmin tarvikaan.

    Kuvaan aina mustavalkoista jpegiä + rawia, koska jotenkin se on optisen etsimen kautta niin maaginen yhdistemä.
    99% kuvat kuitenkin menee käyttöön photarin kautta vaikka lopputulos olisikin mv.

    Laajis oli joskus, mutta ei siitä ollut hyötyä kun ne korjaukset ei ole rawissa, parempi tulos tulee kun ottaa vaan pari kuvaa ja yhdistää photarissa.

    Jos olisi ylimääräistä, niin varmasti uudempi malli tulisi hankittua, mutta tuollakin pärjää vielä mainiosti.
     
  16. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Omistuksessa ollut 2 kpl S versiota ja nyt tää uusin T malli.
    Mä olen kokenut etsimen päivitykset ihan hyödyllisiksi ja ainakin tuntuu että tarkennusnopeus ja tarkkuus parantunut.
    Onhan tuosta kehkeytynyt ihan soiva matkakumppani ja hyvä yleiskamera. XT-1 tuntuu jäävän tätä nykyä kotiin jos on pikkukamera ja isokennoinen järkkäri matkassa.

    Noista mv-ominaisuuksista tuli mieleen että niitäkin testailin uutuuttaan, mutta unohtunut kokonaan katsoa kuvat tarkemmin. Jospa laittaisi jonkun näytille kun tästä kotiin ehtii. Muistelen että tein yhdet MV asetukset jostain niistä valmiista vähän kontrasti nostamalla...

    ClassicCrome mulla tohon T malliin on kyllä muuten käyttöön jämähtänyt. Tuottaa mun mielestä aika nättiä jälkeä ja ainakin henkilökuviin saa sävyt yleensä hyvinkin pienellä vaivalla kuntoon. Usein jopa ilman ihmeempiä sävysäätöjä. Tai ehkä väärin sanoa että "kuntoon" mutta ainakin itseäni miellyttävään kuosiin...

    Edit: Aiheen ohi taas kerran, mutta tulipa mieleen että jos haluaa halvalla Fujia kokeilemaan niin tuota X30 pokkaria voin kyllä suositella!
    Tosin parempi puolisko taisi omia tuon käyttöönsä kokonaan. Ostettiin
    hänelle Panasonic LX100 kamera mutta se jäi kaappiin sen jälkeen kun hän X30 Fujia pääsi testailemaan. Tekee muuten toi pikku Fuji hemmetin paljon parempaa jälkeä suurilla herkkyyksillä kun LX100 Pana...
     

    Liitetyt tiedostot:

  17. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Muistinpas. Tuossa yksi esimerkkiräpsykkä. Fujin Black and white + G filter. Ens muista mikä suotimen suomenkielinen versio mahtoi olla. Ehkä V suodin. edit: Jep, oon tyhmä!! Ehkä se vihreä suodin tosiaan on V suodin siinä suomenkielisessä versiossa :)

    Suoraan kamerasta photariin -> Levels -> Kuvan koko -> Luminance USM 40/0,5/4-> SFW/pakkaus
    Eli noin minsan homma jos sitäkään. Eri asia vielä sellaisilla ketkä osaa kuvata / photaria käyttää...
    Eikä se ihan orkkiskaan huonolta näytä. Ei tarviis varmaan edes levels-säätöä jälkeenpäin kun vähän paremmin perehtyisi kameran mv ominaisuuksiin...
     

    Liitetyt tiedostot:

  18. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Fuji X100/X100S/X100T tyytyväisyys ?

    Velvia testi. Kesäautot ilmestynyt työpaikan parkkipaikalle :)
    Ei mitään muuta kun kuvan pienennys ja pakkaus nettiin...
     

    Liitetyt tiedostot: