Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji X-trans RAW ja Affinity vs LR

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana yogi84, 12 Elokuu 2015.

1. yogi84

yogi84 Member

43
    0
    6
    Terve,

menin ja ostin tuon Affinity Photon kun halvalla sain. No en ole ollenkaan tyytyväinen siihen miltä Fuji X-T1:llä otetut kuvat näyttävät ko ohjelmassa. Alla kuvia, joista ongelmani ilmenee. Lightroomissa kaikki näyttää hienolta, mutta Affinityssa kun tarpeeksi lähelle zoomaa näkyy vihreitä, violetteja ja muita asiaankuulumattomia värejä, jotka toistuvat myös JPG-kuvissa. Kuten sanottu, LR:ään olen tyytyväinen ja jatkaisin sen käyttöä mielelläni, mutta muutaman kympin ohjelma olisi ollut kiva, kun en ole kiinnostunut katalogeista sen enempää.

Osaako joku sanoa, mitä ihmettä tässä on meneillää. Asensin käyttiksen (OSX) uudelleen toissapäivänä eli molempien ohjelmien asetukset ovat oletuksia.

Kiitos vastauksista jo etukäteen

Liitetyt tiedostot:

• ap.png
      ap.png
      Tiedostokoko:
      114 KB
      Katsottu:
      526
    • lr.png
      lr.png
      Tiedostokoko:
      34,8 KB
      Katsottu:
      526
  2. yogi84

yogi84 Member

43
    0
    6
    Vs: Fuji X-trans RAW ja Affinity vs LR

nonni, löysin vastauksen affinityn foorumilta ja ilmeisesti ohjelma ei vaan hanskaa etenkään alivalottuneita kohtia.

jatkokysymys: onko Applen App Storesta ostettuja softia mahdollista myydä? Olis halvalla myynnissä lähes käyttämätön Affinity Photo.

3. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

Luulen että olet ostanut käyttöoikeiden käyttää ohjelmaa joten ei oikeutta myydä mutta mielestäni sulla on 14vrk aikaa peruuttaa kauppa!

4. oldnick

oldnick Member

415
    0
    16

Capture One monen mielestä hanskaa parhaiten nuo, mutta itselle ei ole niin justiinsa niin LR saa hoitaa homman

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla on captureone pro ollut pari vuotta x-transille ja tekee hyvää jälkeä. tekee kyllä myös nikonin neffeille.
    T Jukka

6. yogi84

yogi84 Member

43
    0
    6

Kiitos vastauksista. Capture onella on näemmä 30pvän kokeilumahdollisuus niin pitääpä kokeilla. Netissä olen törmännyt voimakkaaseenkiin kritiikkiin Adoben RAF suorituskyvystä, mutta ite oon ollut ihan tyytyväinen, mutta tosiaan syö miestä maksaa kk-maksua softasta, joka on pääasiassa kuitenkin harrastuskäyttöön. Lightroomissa viehättää erityisesti gradient ja radial työkalut. Jos Capturessa on samat niin sit päätös kallistuu ehkä siihen koska sen saa "omaksi" ostettua.

7. oldnick

oldnick Member

415
    0
    16

Niin saa sen Lightroominkin ostettua ihan kertamaksullakin, näin myös itse tein.

8. yogi84

yogi84 Member

43
    0
    6

Kappas! Kiitos. Tarvitsisin toki Photariakin silloin tällöin. Content-aware fill -toiminto on pelastanut monesta pulasta. Pitääkin tsekata onko Affinityn ohjelmassa mitään vastaavaa. Ei ole helppoa... 90% kuvauksesta kun on omaksi huviksi ja lopusta 10 %:sta voin laskuttaa niin ei oikein vaikuta kustannustehokkaalta toi valokuvauspaketin vuokraus Adobelta. Maksaisin mielelläni ellei ois 12kk määräaikainen tilaus. No, kaikkea ei voi saada.

9. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 683
    547
    113

Ei kai se kymppi kuussa (Päivän hinta Adobella) ole harrastuksesta ylivoimainen maksu? Ja saahan sillä kaksi kelpoista ohjelmaa (Photoshop ja Lightroom)

Kapa

10. niffe

niffe Well-Known Member

13 429
    559
    113

Sillä saa vielä enemmänkin - Adobe Bridge ja ACR kuuluvat myös PS -pakettiin.  :)

11. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 683
    547
    113

Totta haastat, veliseni. Sitä vaan aina ajattelee, että ovat itsestäänselvyyksiä.

Kapa

12. niffe

niffe Well-Known Member

13 429
    559
    113

Juu, itse olen tykästynyt Bridgeen kuvaselaimena. Se on siinä ylivertaisen tehokas muihin ohjelmistoihin suhteutettuna.

13. yogi84

yogi84 Member

43
    0
    6

Ei kymppi toki kohtuuton hinta ole, mutta niin kauan kuin aniharva harrastumielessä otettu kuva päätyy jatkokäsittelyyn tuntuisi sekin kymppi useimpina kuukausina hukkaan heitetyltä.

Itse kokeilisin Adobella "mikromaksumallia", jossa asiakas saisi maksaa vaikka vain 24h kerrallaan, mutta esim. vuositilaus tulisi edullisemmaksi. Näin myös kynnys vaihtaa halvempiin kilpailijoihin kasvaisi...

edit: aikaisempaan liittyen löysin tämän: https://fstoppers.com/apps/healing-and-fill-content-aware-tools-steroids-using-affinity-photo-70201

14. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Mä olen tainnut tämän toistaa monastikin, mutta kun kuvaa RAW:ta, jolloin jokainen kuva, jota aikoo johonkin käyttää tarvitsee käsittelyn, on se kymppi pieni raha parhaista olemassa olevista ohjelmista. Ei mulla muuta...

Edit: (muokattu seuraavan viestin kirjoittamisen jälkeen) Eihän jankkaamisessa tällaisessa asiassa ole mitään järkeä, jokainen tulee tietenkin autuaaksi tavallaan, mutta tuo kuukausimaksu on sama kuin yhden filmirullan tai puolikkaan Rodinal-pullon hinta.

15. yogi84

yogi84 Member

43
    0
    6

Kymppi kuussa, tai oikeammin n. 120-140€ vuodessa on työkalusta on ihan ok jos sille on käyttöä, mutta itse en ole niin huumassa jostain lomakuvista että jaksaisin niitä otsa rypyssä pimeässä tuunata. Asiakkaan kuvat ovat tietenkin eri asia. En kuvaa työkseni vaan myyn kuvia lähinnä harrastusmielessä valikoiduille asiakkaille ja harvoin. En varsinaisesti purnaa hinnasta vaan hinnoittelumallista. Ei filmirullan kehityskään maksa laitteiston verran. Digitaalisessa liiketoiminnassa olisi vaan niin helppo toteuttaa erilaisia hintoja erilaisille kuluttajille. Ei mulla muuta.