Mulla oli ensin joku halpa Köning. Ihan onneton ääni-ja kuvalaatu. Täyttä kuraa. Ostin sitten GoPro Hero4 Sessionin. Kuvalaatu ja äänikin ihan kelvolliset. Vesitiivis ilman koteloa. Pieni ja näppärä. Erityisen hyvä kun voi laittaa pidikkeeseen moneen asentoon. Miinuksena kiinteä akku ja puuttuva takanäyttö. Tosi kestäväkin on. Putos yli 3 metristä laattalaattialle, kameran takaosan alumiinikuoressa lommoja ja naarmu objektiivin suojalasissa...vieläkin toimii. Ostin täältä käytetyn Hero5 Blackin. Oon tosi tyytyväinen siihenkin. Täydentävät loistavasti toisiaan. Toimii kännykällä varmemmin kuin session. Kokeilin myös kutosta, on se tietysti vielä parempi, mutta ei vielä tarvetta ostamiseen. Itse en halpisvehkeitä ostaisi, vaikka ei goprookaan hämärässä hyvä ole. Ps. Se olikin Hero7 jota testasin.
GoPro 7 Blackissa on ultrasmooth -vakauttaja, joka tekee siitä ihan eri kategorian action-kameran kuin muut. Sillä pystyy kuvaamaan käsivaralta sellaista matskua, ettei tule heti merisairaaksi katsellessa.
Ei oo tosiaan Rolleista kokemusta. Sonyjakin jotkut käyttää, ovat vähän toisenmallisia pötkylöitä, ne ei välttämättä mun käyttöön sopisi. Äänipuoli on vähän haastava saada kuntoon. Aika paljon käytän ulkoista mikkiä ja vanhaa Samsun S5 kännykkää äänitallentimena, tai sitten sitä musiikkia.
Kuvaan jonkinverran gimbalilla ja tuolla Samsungin kännykällä, ulkoinen mikki siihenon pakollinen jos ääntä meinaa tallentaa, gimbalin hurina on niin voimakas.
Nyt ei ihan viime ajoilta ole kokemusta. Muksu innostui aikoinaan enemmän videokuvaamiseen, joten lähinnä hänelle tuli kameroita joitain vuosia sitten hankittua. Viimeisin taisi olla joku muutama vuosi sitten hankittu Tokmannin parin sadan Denver tms. Videot on tehty DVD:lle, joten kuvan vaatimukset siltä pohjalta. Se oli kyllä ihan riittävä 720p kuvanlaadultaan, myös hidastukset (taisi olla maks. 120 fps), mutta suojakotelo oli sellaista laatua, että naarmuuntui tosi helposti. Varaosia ei oikein löydy, joten käyttö jäi vähäiseksi. Ei mikään nautinto katsoa, kun sumea läiskä näkyy koko raidan ajan. Tai pahimmillaan näkee, millä kameralla kuvattu kohtaus. Jos nyt hankkisin, niin varmaan halvempi GoPro vaikka sitten käytettävyyden kustannuksella. Äänethän saa tarvittaessa vaikka klaffi tms. + kännykkä/sanelin, kun ei noissa ääneen niin ole kai panostettukaan. Sittemmin muksulla hiipunut innostus, ja on sitä mieltä, että kännykällä saa riittävää kuvanlaatua. Itsekään en ole niin liikkuvaa kuvaa nyt ehtinyt kuvata. Tai kai se käsittely se aikaa vievin osa on, joten siksi ei ole ehtinyt. Mutta sanoisin siis, että noissa halvemmissa vähintään kotelon materiaalin laatu tulee pullonkaulaksi. Erilaiset kiinnityssysteemit on iso osa sitä juttua, joten ei kannata väheksyä niiden tarvetta.
Mun mielestä GoPron kiinnikkeet ei oo muun kameran tasoa. Varsinkin joku putkikiinnityssysteemi on huono.
GoPron teippikiinnikkeisistä ei ole varsinkaan oikein mihinkään. Hauenleuka + muut klipsut, ja imukuppi, niin monelle varmaan Haman kiinnikkeet on ihan toimivia hintaisekseen.
Ainakin se putkikiinnityssysteemi....polkupyörän sarveen tai muuhun laitettava. On pehmeää muovia, hidaskäyttöinen ja epävarma. Eri kiinnikkeissä on eripituisia ruuvia, eikä ne välttämättä käy ristiin. Tykkäisin että olisi nopea muuttaa kiinnityksestä toiseen, mutta ei vaan ole. Teippijuttuja en paljon käytä, kun on niin monipuoliset kiinnityspaikat. Itse käytän osaksi Gopron, jotakin köningin ja sitten Haman magneettijalkaa. Köningin pidikkeeseen ostin Clas Ohlsonilta pyöreän magneetin, pysyy raudassa kuin tauti, paljon paremmin kuin Haman vastaava.
Ne on melkoisia himmeleitä. GoPron ansaintalogiikka on ollut siinä, että he kehittävät omia lisävarustevirityksiä. Kamerassahan ei ole mitään kiinnikkeitä, vaan ensin tarvitaan kehikko, johon GoPro laitetaan ja siihen saa kiinni erilaisia jalustakiinnikkeitä, jotka eivät ole ihan suoralta kädeltä niitä kaikkein standardinmukaisimpia.
Jaa niin ettei teippi pidä, vai? Kyllähän noi kakspuoleiset teipit kestää oman kokemukseni perusteella vaikka mitä. Vai onko sulla toisenlaista kokemusta ettei kestäis?
No ei varsinaisesti, mutta varmuuden vuoksi. Jotkut teipit on ollu niin hyviä, ettei niitä tahdo saada edes pois, mutta jotenkin jännittää laittaa postimerkin kokoisella tarralla kines. Se teippi saattaa kyllä katkoa värinöitä kulkupelistä, kun taas clamppi siirtää niitä täysimääräisenä.