Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji X-T1

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Suolakala, 20 Tammikuu 2014.

1. Ego

Ego

76
    0
    0
    Vs: Fuji X-T1

No niin, paljonko.

2. Vs: Fuji X-T1

Juu, ei tässä ole tarkoitus aloittaa merkkisotaa. Halusin ainoastaan tietää, miten tämä kyseinen osa-alue toimii verrattuna toiseen.

3. Vs: Fuji X-T1

Onhan noi Fujit muutenkin sellasia, että niihin joko ihastuu täysin, tai sitten ... niin tai sitten ei :)

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Miten kukaan voi olla pitämättä Fujista?
    Pieni perinteinen merkki taistelee ja innovoi suuria Goljatteja vastaan.
    T Jukka

5. Vs: Fuji X-T1

ööö mitenkäs olis vaikka Sony-, Olympus-, Panasonic-, Canon- tai vaikkapa Nikon-Fanboyt :)

6. Vs: Fuji X-T1

Kai sitä voi tykätä blondeista, vaikka tykkäisi bruneteistakin?

7. Vs: Fuji X-T1

Juu blondeista voi tykätä, mutta tuntuu, että kameroissa tämä merkkirasismi elää voimakkaammin :)

8. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Se on oikeassa olemisen ja pätemisen pakko, joka ajaa fotarin äärimmäisyyksiin. Mulla on paras kamera, kun se oli niin kalliskin. Tiedän, että se on hyvä, koska fotolehden testissä sanottiin niin.

9. Vs: Fuji X-T1

Pärkkele, mulla on huono kamera ja sen johdosta huonot kuvat. Mä masennun... ;)

Ei vaan, onhan se toki niinkin, että esim. lintu- tai urheilukuvaajilla on suotavaa olla mahdollisimman nopeat ja laadukkaat laitteet. Sitä vartenhan tekniikkaa kehitetään tai oikeammin lasketaan markkinoille pienissä erissä.

Itse koen laitteet instrumentinomaisesti. Kun kamera on kokemuksen perusteella "aivojen jatke", syntyy yleensä tulosta. Merkkejäkin voisi toki vaihtaa, jos olisi mahdollisuus käyttää erilaisia mielenkiintoisia malleja sen verran, että pääsisi todellisuudessa jyvälle niiden keskinäisistä eduista/haitoista.

10. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin, mutta entä jos se on viisi vuotta vanha malli?
    Viisi vuotta sitten oli paras, muttei ole enää.
    Fotolehdetkin on lahjoitettu jo pois, jossa tämän mun rungon testejä oli.
    T Jukka

11. Manual

Manual Active Member

912
    39
    28

Talvi on mennyt Fujia havitellessa.
    Nyt taas tänään aurinko lämmitti nuppia ja tuttua kohdetta.
    ouh ja kas tuli 3-6 mainota kuvaa.
    Onneksi oli tuo ylisuuri rohajake matkassa.
    Vekslaushalut katosi hetkessä.
    Näinkö se teiläkin... litesti

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Jos oikein ymmärsin, niin joo, näin meilläkin.
    Mulla on 5 vuotta toiminut nykyinen runko, ominaisuudet siinä riittää enemmän kuin kuvaajan kyvyt. Ei ole lapsentauteja, runko toimii kuin häkä.
    Ja ai niin, oon yli viikon kuvannut eri yhteyksissä, rohjakkeen kahvan akku vielä yli puolessa välissä ja kameran sisällä oleva akku täynnä. Jos parin viikon lataisi akut?
    T Jukka

13. Vs: Fuji X-T1

Juu ei... kyllä vähän kiinnostais vaihtaa, mutta listalla ensin muita hankintoja. Kuten esimerkiks tuo 56mm f1.2, ja sit pitäis hankkia vähän isompaa keikkavälähdystehoa...

14. Vs: Fuji X-T1

Te unohdatte digikuvaainen nerokkaan pysyväisväitteen: jos ei osta joka uutuutta, ei voi kuvata ollenkaan! Ei siis saa odottaa!

15. Dr.Jalopeno

Dr.Jalopeno Well-Known Member

1 536
    351
    83

Nyt taas toimiva X-T1 käytössä ja vähän paremmin ehtiny testaileeki. Mun makuu osa säätimistä liian pieniä. Rauhalliseen pikkunäppäilyyn toki ihan ok kamera. Reissukäyttöä kyllä rajoittaa onneton akun kesto...

Jos joku väittää tarkennusta nopeaksi tai edes hyväksi niin ei kyllä ole kunnon järkkärillä kuvannu. Ei tulisi edes mieleen yrittää tolla oikeita macrokuvia, saati sitten vähän toiminnallisempaa kuvausta. No, tuskin tuota sellaiseen on suunniteltukaan.
    Alussa tuli tota "view mode" namiskuukkelia (idioottimaisessa paikassa muuten) naputettua kun ei oikein mulle logiikka auennut, mutta eipä se kameran vika ole.
    Kuvanlaatua isoilla herkkyyksillä on mun mielestä hehkutettu liikaa. Jopa toi 5Dmk3 tekee paljon parempaa jälkeä, vaikka kuvanlaatua jossain "testissä" mk3:sen kuviin verrattiinkin ja paremmaksi väitettiin.

16. Vs: Fuji X-T1

Macrokuvien tarkennusnopeus riippuu enemmän kyllä siitä vanhasta macro-objektiivista, kun rungosta. Hitaalla objektiivilla tarkennusta kun vaan ei saa nopeaks vaikka kuinka haluais. Tänään kuvasin X-E2:lla kohti juoksevia henkilöitä. Kymmenestä kuvasta yksi oli epätarkka, ja sekin ehkä siksi kun etualalla oli melkoinen määrä saippuakuplia. Objektiivina niinikään vanhimmasta sukupolvesta, eli 35 mm 1.4. Tuo 56 mm on taas jo nopeampi tarkentamaan kun nuo vanhat objektiivit.

Yleensäkään Fujin X-sarjan kameroita ei ole tehty mielestäni makrokuvausta ajatellen. Linssivalikoimassa on yksi makro, ja toinen muistaakseni roadmapissa. Jos makroilu on ykkösasia, niin sitten olet kyllä aivan väärän kameran mennyt ostamaan.

Toiminnallisesta kuvauksesta on itselläni kokemusta X-E2:sta. Alkuun usein tarkennus meni pieleen. Tarkennus ei toimi kuten DSLR:issä. Mutta ei se huono tai kovin hidas ole. Ei toki missään tapauksessa päihitä ammatti DSLR:iä, mutta onhan tuo Fuji ihan eri kehitysvaiheessa kun nuo DSLR:t.

Jos herkkyyden siedossa verrataan Canonin yli kaksikertaa enemmän maksavaan runkoon, ja jos joissain testeissä ollaan samalla tasolla FF kameran kanssa, niin onko se nyt sit oikeesti huono? Siinä myös pitää tottua toimimaan kennon toiminnan kanssa. Fuji ei nimittäin siedä alivalotusta läheskään niin hyvin kuin monet FF DSLR:t. Mutta ylivalotusta taas sietää jopa hieman paremmin. Mutta toki en tiedä miten sinä tuota olet testannut. Itse kuvaan monessa tilanteessa autoisolla sallien herkkyyden nousta 6400:aan asti, ja pyrin pitämään suljinajan minimissään 1/100 s. Erityistä huomiota kuitenkin pidän siinä, että en alivalota kuvaa. Ja tähän mennessä on ISO 6400 herkkyydellä otetut kuvat ovat olleet sellaista laatua, jota kelpaa hyvinkin lähetellä asiakkaille asti. Toki itse käytän X-E2:sta mutta siinä on kuitenkin sama kenno kuin X-T1:ssä. Eli ei pitäisi olla merkittävää eroa herkkyydensiedossa.

17. Dr.Jalopeno

1 536
    351
    83

Ei ollut tarkoitus liian negatiivista kuvaa antaa ko laitteesta. Lähinnä vaan se hypetyksen määrä suhteutettuna laitteeseen. En olettanutkaan että toi mun muut kamerat syrjäyttää. Macroihin jne kyllä ihan toiset vehkeet valmiina. Se macro kommentti liittyi siihen X-T1:sen yli hypetettyyn tarkennukseen / etsimeen.

On tuossa kamerassa paljon hyvääkin!!

Valkotasapaino automaatilla toimii paremmin kun monessa isossa peilijärkkärissä.
    Mitä nyt olen raakakuvia ehtinyt tutkimaan, niin tosi monessa tolla kuvatussa osuu WB kohdalleen Photarissa / LR:ssa "as shot" asetuksella.
    Jpeg:t suoraan kamerasta aika nättejä. Tuli jopa testailtua niitä filmi simulaatioita ja nekin näytti aika kivoilta.

Eiköhän toi tule mukana kulkemaan katukuvauskamerana ja yleiseen räpsimiseen. Pari akkua hankin just lisää ja sen keskikokoisen MHG käsikahvan. Meinasin ton 23/1,4:lla ja kittizuumilla jenkkilän reissuunkin mukaan ottaa.
    Sain kyllä akkukahvankin sen ekan testilaitteen mukana, mutta vesittyy sillä toi kameran pienuus ja näppäryys.

18. Vs: Fuji X-T1

Nythän tuo vielä "hienoutuu" huhujen mukaan. Tilalle tulisi 4K resoluutiolla EVF ja joitain nappulan säätömahdollisuuksia muutettu.

19. Dr.Jalopeno

1 536
    351
    83

Tänään tuli toi MHG-XT kahva. Parempi ny mun kouraan ja mikä parasta tossakin ArcaSwiss ura pohjassa. Pieni kamera toi on vielä tuon kahvankin kanssa...

Tiedostokokoa ihmettelin tänään kun kuvia koneelle siirsin. Katoin äsken että esim 32GB kortille mahtuu 5Dmk3:sen RAW kuvia 100 kpl enemmän kun Fujin raakatiedostoja?! Samoja Extreme Pro kortteja...

20. Vs: Fuji X-T1

Ettei sulla nyt vaan oo raw+jpg päällä? Canon ilmeisesti osaa jotenkin tehdä RAW tiedostonsa pienemmiksi, mutta ainakin mitä netistä kattelin, niin periaatteessa noiden tiedostokoot pitäis olla aika lähellä samaa, eli 34 mb. X-E2:n raakatiedostot mitä kattelin on 33,7 mb. Kai tuon periaatteessa pitäis mennä pikselimäärän suhteessa, mitä se nyt näiden kahden kameran välillä ei näemmä mene.

21. Dr.Jalopeno

1 536
    351
    83

Fuji pelkät Raw:t : 946
    Raw + fine jpeg : 793

Canon 5Dmk3 Raw : 1064 
    RAW+paras jpeg : 841 

Samat Extreme Pro kortit ja tietty alustettu. Eihän kokoero iso ole per tiedosto mutta luulis olevan toisin päin.

1Dx:ään en voi ny verrata ku runko ei ole koton...

Testikuvat samasta kohteesta. Canon RAW 24,9 MB ja fuji 33,4 MB