Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Vilmiveikko, 19 Huhtikuu 2015.

  1. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Eikö X-T1:sessä valita se automatiikkakin noilla samoilla säädöillä. Siis A-asento toisesta tai molemmista?
     
  2. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Kyllä.
     
  3. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Tiedoksi teille, että E-M1:ssä ja E-M5mk2:ssa on helppokäyttöinen (myös hanskat kädessä) vipu, jolla kahteen rullaan saa uudet toiminnot. Tämä tarkoittaa sitä, että niihin kahteen rullaan saa esimerkiksi sekä aukon, ajan että ISOn. Ja niitä rullia on helpompi pyöritellä hanskat kädessä kuin Fujin vastaavia, ainakin X-E2 mallissa asia oli näin. Tämä 2x2 dial control on sekin yksi niistä kameran toiminnallisisista syistä miksi Fuji vaihtui minulla kokonaan Olympukseen.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Tuo Olympuksen vipusysteemi ja ylenpalttinen tuunattavuus sai mut kuukaudessa voimaan pahoin.
    Tulin siihen tulokseen että pikkukamerat ei oo mun juttu.
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Mäkään en oikein ymmärrä tuota tuunaustarvetta.
    Mulla on xt-1 asetukset, että itse valiten suljinajan ja aukon, kamera valitsee herkkyyden automaattisesti. Kun kuvaan raakatiedostoja, niin iso 6400 on omiin tarpeisiini täysin käyttökelpoinen. Kameran valotusautomatiikka toimii niin hyvin, ettei ole juuri tarvetta puuttua. Jos tarvitsee, niin valitsen pistemittauksen, jolloin pääkohteeseen tarkentaessani valotuskin lukittuu. En siis oikeastaan tarvitse kuin laukaisunappia koko kuvausaikana tai vasemmalla kädellä säätää optiikasta aukkoa, mikä kyllä onnistuu hanksat kädessäkin.
    Ei mene aikaa tuhraan säätämiseen ja voi keskittyä kuvaamiseen.

    Samaa mieltä rb:n kanssa, että jos haluaa kameran, jossa itse säätää kuvatessaan katsetta etsimestä irroittamatta, on perinteinen isokokoinen runko siihen hyvä. Itselläni esim. nikonin d700 oli juuri sellainen.
     
  6. moonshine

    moonshine Member

    88
    3
    8
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Hiusten halkomista tuo hanskahomma ei. Nihkeetä taatusti molemmilla.

    Itsellä on myös kokemusta molemmista leireistä, nyt Olympuksella. Molempi parempi. Arvostan Fujin optiikkaa. Valitettavasti kuitenkaan rungon ominaisuudet ja käyttökokemus eivät ole samalla tasolla Olympuksen kanssa. Ehkä seuraavassa rungossa? Paljon on kyse siitä, kuinka korkealle itse asettaa riman minkäkin ominaisuuden suhteen.

    mft-järjestelmän todellinen etu on, että siitä saa tarvittaessa huomaamattoman ja todella helpon kannettavan. Jos niitä ominaisuuksia arvostaa.

    Kyllä mulle fujinkin järjestelmä kelpais. Mutta se edellyttäs todennäköisesti pokkaria rinnalle.
     
  7. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    RB ja Jukkis71: höhhöh, ensimmäistä kertaa kuulen että tuunausmahdollisuus olisi jotenkin negatiivinen asia. Tilannehan on nimenomaan päinvastainen: kerran kun konfiguroi kameran omaan käyttöön sopivaksi, on käyttö sen jälkeen mahdollisimman helppoa, nopeaa ja vaivatonta.

    Skarpatkaa nyt vähän, jooko?
     
  8. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Vaikka oon kuvannut yli 10 v. Canonilla, ajattelen asioita Nikonin kautta, matriisimittaukset sunmuut on mielessä. Ihiminen on vain määrättyyn rajaan asti sopeutuvainen.

    Olympuksessa oli annettu liikaa valinnanvaraa, selvästi tehtaalla ei oltu ajateltu kuinka asiat olis hyvin.
    Olis tietysti pitänyt vielä enempi keskittyä mypresetteihin, kun yhtä mulle tärkeää toimintoa ei saanut pikanappiin. Se piti päivittäin muutamaan kertaan  hoidella sekavan moniportaisen valikon kautta, ja aina alusta alkaen.

    Ei se yhteistyö kuitenkaan niiden nappuloiden takia loppunut, ehkä 5 vuodessa niihin olis tottunut.
     
  9. moonshine

    moonshine Member

    88
    3
    8
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Mikähän tuo toiminto oli?

    Omassa varsin monipuolisessa käytössä ei juuri koskaan tarvitse vaeltaa valikoissa (dark frame ja vakaajan toimivuus kun suljinta pitää pohjassa oikeastaan ainoat). Kamera on konffattu siten, että super control panel on takatelkkarissa päällä, jos sitä ei käytä.

    Olympuksen valikko käyttöjärjestelmä on kaikkea muuta kuin selkeä, mutta kun sen kerran käy läpi ja konffaa, ei siitä tartte huolehtia. Ei ekan viikon jälkeen.
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Se, että studiokuvauksessa saa etsimen  normaaliksi ilman varoitusvärejä sunmuita.

    Mulla oli kamera hankittu työkäyttöön, lomakameraa en tarvitse, kun ei oo lomia.
     
  11. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    320
    41
    28
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Ensinnäkin, kokemuksesi siitä että "ihminen on vain määrättyyn rajaan asti sopeutuvainen" on oma subjektiivinen näkemyksesi, koska tämä "määrätty raja" eroaa eri ihmisillä. Itseasiassa luultavasti melko harvalla tulee "sopeutuvaisuuden rajat" vastaan jossain niinkin triviaalissa asiassa kuin kameran käyttö.

    Toisekseen, tehdasasetuksilla Olympuksen toiminta on ihan verrattavissa muiden peilittömien tehdasasetuksiin. Minulla on omakohtaista kokemusta seuraavista peilittömistä jotka olen omistanut: Leica X2, Oly E-M1, Oly E-M5mk2, Oly E-PL7, Fuji X-E2, Fuji X100, Panasonic GM1. PASM-kiekolla haluttu moodi ja rullat (tai vastaavat) hoitavat tämän valinnan suhteen relevantit toiminnot, niin se toimii kaikilla.

    Ja kolmanneksi, Olympuksessa on nykyään valikkomuisti. Ei tarvitse hoidella mitään sekavan moniportaisen valikon kautta alusta alkaen.
     
  12. moonshine

    moonshine Member

    88
    3
    8
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Riippuen siitä, miten kamera on konffattu, tohon riittää kyllä ihan yksi (1) info-napin painallus. Ei tartte valikkosurffausta.
     
  13. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Toki tämäkin puoli asiassa on. Itselläni on tosin jo pokkari, joka hoitaa tuotaa huomaamattomuuden virkaa. Kaikkia ominaisuuksia ei voi yhteen runkoon sovittaa.
     
  14. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Tämä minua hieman tuossa Olympuksessa häiritsee. Miksi se paras paikka on varattu rullalle, jota ei oikeastaan edes tarvitse? Fujin systeemi, jossa automatiikan taso valitaan aika- ja aukkokiekoilla vaikuttaa mielestäni varsin fiksulta. Tämä siis mutuilua ilman kokemusta kummastakaan.
     
  15. AIM

    AIM Member

    142
    19
    18
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Itse suosin olympysta, itselläni oli OM-D E-M1 ja vaihdoin Canon EOS 5D mklll:seen.
    Vaihto rupes vähä kaduttaan, kun kuvanlaadussa ei ole kovinkaan merkittävää eroo ja tuntuu aika vanhanaikaiselta ton olympuksen jälkeen. Kyllä toi oly:n kuvanvakaaja on todella hyvä ja oly muutenkin näppärä käytää ja säätimet kohdallaan, vaikka metallimiehen käteni on numeroo 11. Olyn tarkennusta moititaan suotta, itelläni oli 75-300mm zuikon huonovalovoimainen zoomi ja tarkennus tosi nopee, hiljainen ja aika varma kun ajattelee valovoimaa 6,7. Tollasella valovoimalla varustettu canonin obiska toimii kyllä huonommin 5DMklll:sessa.
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Heh, minulla loppui kerran akku 650D:stä, kun otimme kuvia ja videota. Latauksen ajaksi kaivoimme "asiakkaan" Olympuksen (EP-2 tms...) ja yritimme jatkaa sillä. Siitähän ei tullut mitään, koska ensimmäistä kertaa elämässäni olin kohdannut rungon, johon piti perehtyä ennen kuin edes yrittää käyttää :)  Itselläni on tuo Fujin X-M1 ja sen rullat liikkuvat M-tilassa helposti vahingossa. Valotusta osoittavat takatelkussa indikaattori +/-2 aukkoa ja mv-histogrammi. Takatelkku ei näytä kunnolla lopullista kuvaa, vaan se on arvioitava. Muuten valonmittaus toimii automaatillakin (P-ohjelma) moitteettomasti ja varmasti tuottaen aina kohtuullisen kuvan.

    Ohessa Vincenzo ;)
     

    Liitetyt tiedostot:

  17. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Aikamoisen väännöksi meni tää ;)

    Kirjoitin jo aikaisemmin että X-T1 on eka pikkurunko johon en ole löytänyt käyttöä etu/takarullille. Niitä ei siis tarvitse käyttää hanskojen kanssa, eikä ilman. Peruskuvaamisen säädöt toimii ilmankin, jopa yhdellä kädellä. Omalla kohdallani siis.

    X-T1 käyttäjät. Mitä olette konffanneet niihin ? Mitä ilman joudun olemaan nyt.
     
  18. Vilmiveikko

    Vilmiveikko Member

    764
    0
    16
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Ehkä vähän, mutta hyvä keskustelu on ollut. Eihän näissä makuasioissa ole paremmuuksia ja hyvä, että on jokaiselle jotakin.
     
  19. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Tietty. Makuasia ja tarpeet vaihtelee. Pääasia että syntyy kuvia.

    Pikkukameraksi X-T1 on nyt osoittautunut käytettävyyden osalta aika kivaksi. Rannelenkissä hyvä snäpshotteri. Mut tulevaisuus näyttää mihin mennään ja antaa valmistajien tehdä meille uusia houkutuksia.
     
  20. Vs: Fuji X-T1 vs. Olympus OM-D E-M5

    Olisikohan tässä ollut kyse ennemminkin live view -boostista eikä noista varoitusväreistä?