Vs: Fuji X Pro2 Kyseessä oli AA-suotimellinen malli eli D800 eikä D800E tai D810. Ihan samoin nuo näkee kuin viittaamaasi NCC-logon seutuvilla olevan. Skaalaus voi tuoda sitä esiin ja samoin terävöitys vaikuttaa. Moire voi alkaa ja loppua kun kamera siirtyy hieman lähemmäs tai kauemmas kohteesta. Jos nuo olisivat sukua toisilleen, ne käyttäytyisivät samoin. Ehkä osin toisaalta käyttäytyvätkin.. Mutta miten tuo nyt oikein on, kennon rakenne vastaa tietyssä rytmissä (etäisyyksin) kohteen säännölliseen rakenteeseen. Siitä syntyy moiree. Hieman sukua elokuvassa takaperin pyörivälle rattaanpyörälle, mutta elokuvassa on kyse ajallisesta rytmistä, valokuvassa geometrisesta. Syntyy toivomaton kuvaantumisvirhe ja jotain muuta mitä todellisuudessa onkaan. Vaan eikö näytön pikselit voisi tehdä periaatteessa samaa ihan itsessään?
Vs: Fuji X Pro2 Näinhän se menee. Argumentointi X-Trans kenno puolesta alettiin siitä kun Fuji tekee niin miellyttävää jpg:tä. Nyt ollaan edetty vaiheeseen jossa toisinajattelijoiden virheeksi alkaa paljastua se, että he katsovat kuvia subjektiivisesti ja kiinnittämättä riittävää huomiota kuvautumisvirheisiin ;-)
Vs: Fuji X Pro2 Eiköhän tuota esiinny suhteellisen harvoin ja silloinkin sitä poistettaan ohjelmallisesti sangen tehokkaasti.
Vs: Fuji X Pro2 Hyytävän kylmässä pakkaskelissä uhrauduin teidän puolestanne kuvaamaan tuota kohta legengaksi muostuvaa seinää. Ohessa kropit Nikon D800:lla ja Fujifilm X-T1:llä kuvatuilla esimerkkikuvilla. Kuvattu raakana ja käännetty ACR:llä. Terävöitys oletusasetus eli esiterävöitys. Ei muuta. Ei optisia korjauksia. Objektiiveina Nikkor 24-70/2,8 ja Fujinon18-55/2,8-4. Moiré syntyy lähinnä ruudussa ja vaihtelee kuvaa suurentaessa ja pienentäessä, häipyen sopivalla suurennussuhteella kokonaan. Nuo vaijerin sahalaidat verkkoseinän edessä ovat suurimmaksi osaksi optista harhaa. Enempää en viitsi vaivata tällä asialla päätäni. Kapa
Vs: Fuji X Pro2 Kiitos uhrautumisesta. Kunhan pakkanen kiristyy -30C lukemiin, niin meidän täytyy kutsua niffe tänne kuvaamaan. Saapahan kärsiä ;-) Tuo vastaa jotakuinkin omaa käsitystäni asiasta. Eli moire ilmenee/katoaa jossain vaiheessa kameran jälkeen, vimekädessä esimerkiksi kuvaa netistä katsovan kameralaukkulaisen tietokoneen näytöllä. Silloin on ihan sama millä tavoin pikselit on kamerassa järjestetty.
Vs: Fuji X Pro2 Noin yhteenvetona voisi lausua, että on tuossa Fujissakin moireeta, joskin vähemmän. Pienennettäessä moiree ja jagging räjähtävät käsiin, vaikka suurempana kuva näyttäisikin jo ihan mukiinmenevältä. Molemmissa kuvissa on kromaattista aberraatiota sen verran, että suuremman kuvan jagging voi hukkua osin siihen. Summa summarum - onko tässä taas yksi syy lisää kuvata suoraan lopulliseen kokoon ja välttää kuvakoon liiottelua?
Vs: Fuji X Pro2 Ei muuta hommaamaan iMacci 27 tuuman retina näytöllä. Siitä sopii katsella niitä Fujin täysin moireettomia kuvia ilman turhaa väliin tulevaa skaalausta.
Vs: Fuji X Pro2 Olet siis tyytyväinen kun katselet moireetonta 640x480 kroppia nykyiseltä pikku ruudultasi?
Vs: Fuji X Pro2 Selvennyksen vuoksi - edellytykset moireelle ja jaggingille syntyvät kuvausvaiheessa. Eivät niinkään jälkikäteen näytöllä.
Vs: Fuji X Pro2 Lainaa vaan. Onhan niissä kaikissa kuvautumisvirheitä, mutta jälkimmäisessä toimenpiteellä näytti tulevan aivan kauheaa sotkua.
Vs: Fuji X Pro2 Ei sitten tarttunut tällä kertaa sellaista moirea kuin aiemmassa kuvassa oli siinä säleikössä isolla alueella. Ehkä kuvausetäisyys ja zoomin asetus ei sitä nyt synnyttänyt. Bongaan vain tuota vaakapalkin "törmäystä" säleikköön mitä ehkä kutsutte myös moireeksi. Aiheesta on tehty elokuvakin. Rakkaudella, Moire.
Vs: Fuji X Pro2 Tässä on sitten arkielämän esimerkki, joka saa allekirjoittaneen lähes voimaan pahoin. Onko millään enää mitään väliä, kun myynti-ilmoituksessakin on niin paljon moireeta, että melkein migreeni laukeaa jo ajatuksestakin... http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asun ... earchId=66"]http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/11804247#?previousSearchId=66
Vs: Fuji X Pro2 Edellisellä sivulla Kapan kuva talosta Innova2_1.jpg Talon vasempi säleikköseinä kyltistä "keskusta" oikealle. "Moottoriajoneuvolla ajo kielletty" on moiren kohdalla. Vai ei kai nuo hymykaaret ole siinä seinän rakenteessa tai toisaalta omalla näytölläni muodostuneet? Niitä on säleikön alaosassa ja puolivälin alapuolella.
Vs: Fuji X Pro2 interferenssi syntyy niiden kuvaelementtien kesken ja skaalailu sitten joko lisää tai vähentää ilmiötä. Samoin kontrastin lisäys ja terävöitys suistavat tilanteen helposti hallinnasta. Eritoten terävöitys.
Vs: Fuji X Pro2 No tuon suuntaista minä edellä olen myös kertoillut, mutta tarkoitatko myös samaa tuolla "kuvaelementtien kesken" että kyse on kennon ja kohteen rytmin yhteissävelestä. Toit tähän sanan jagging. Mitä se on?
Vs: Fuji X Pro2 No nythän mä vasta hokasin, että esikatselukuvissa näen selkeitä hymykaaria molemmilla kameroilla. Isoina ei juuri paljoakaan, ne häviävät lähes näkymättömiin. Monet on moireen metkut. Onko ne sitten tässä tapauksessa valottuneet kennolle vai syntyvätkö näytöllä. Vai loppujen lopuksi molempia yhtä aikaa.
Vs: Fuji X Pro2 Jagging on antializing-suodattamattomassa kuvassa esiintyvä sahalaitaisuus. Tuossa linkissä on kaksi sporan sähköpiuhoista otettua kuvaa, joista toinen on otettu suodattimella ja toinen ilman. http://philipbloom.net/blog/moire-2/