Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Fuji X Pro2

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Fujilla kuvaan, 15 Marraskuu 2015.

1. reijokoo

reijokoo Member

111
    5
    18
  2. RB

RB Well-Known Member

9 391
    1 257
    113
    Vs: Fuji X Pro2

Canonin joikkari on persustasta, on ollut niin kauan kuin on ollut olemassa. Periaate hyvä, mutta sais ottaa vaikka Nikonilta mallia muotoilun ja toiminnan osalta. Dsatkussakin oli parempi.

3. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Minun silmääni jo ISO1600 on aika muovisen oloinen. Lisäksi epäterävällä alueella on klönttimäistä artefaktin poikasta. Näistä herkkyysominaisuuksista ei kyllä millään saa pointtia Fujin ostamiseksi ;-)

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Minua tämä fuji ei yllättäen kiinnosta ollenkaan. Optinen etsin on parallakseelicirheensä takia todella iso pettymys. Ja sähköisessä etsimessä pienempi suurennussuhde kuin x-t1 rungossa.

5. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

Mistä sinä oikein puhut?  Mikä siinä ei ole rationaalista ja mikä ei toimi? Se X-sarjassa tähän asti käytetty sensori on ihan sama Sonyn valmistama sensori kuin Nikon Coolpix A:ssa, Ricohin GR:ssä tai Nikonin 7000-sarjassa on käytetty. Siinä on vaan Fujin värisuodatus, jolla on kaksi päämäärää. Ensinnäkin minimoida moire ilman alipäästösuodattimia ja toiseksi tehdä kuvista vähän sen suuntaisia kuin ne olivat ennen kuvauksen digitalisoitumista. Molemmissa se on onnistunut paremmin kuin esimerkiksi kennokeskustelun kingi Sony - ainakin kuvien perusteella a7R-malliin asti vertailuna. Muutenkin tämä X-trans-sensoriin liittyvä keskustelu alkaa muistuttaa sitä cmos vs ccd-keskustelua täällä muinoin, kun kennoon niputettiin kaikki maailman ilmiöt, kuvankorjailusta aina tulviin ja heinäsirkkoihin asti. Sensori on sensori, signaalinkäsittely on signaalin käsittelyä ja kuvankäsittely on kuvan käsittelyä...

6. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Kuule niffe-kultapuppeli. Jos sinulle vielä joskus tulee sellainen olo, että nomad on väärässä, niin lue tarkemmin tai ajattele huolellisemmin.

1) X-Pro perusdesign ei ole rationaalinen syystä, että peilittömän kameran rakenteeseen ja tekniikkaan liittyvät edut tulevat parhaiten esille kun etsin on elektroninen (tai kun etsintä ei ole vaan tsiigaillaan takatelkkarista). X-Pro:n optinen etsin on lisuke ja siihen liittyy rakenteen monimutkaisuuden lisäksi käytännöllisiä ongelmia, mitkä jukkis edellä toikin hyvin esille. Tuoreessa Dpreviewn jutussa tästä on vielä enemmän. Olen omistanut X100:n joten omakohtaisesti tiedän hyvin mistä puhun - enkä nyt keskustele edes zoomien käytöstä X-Pro:ssa.

2) Tiedän kyllä eron X-Trans ja Bayer kennojen välillä. Siitä en ole varma mistä tehtaalta Fujin valmistamat kennot aktuaalisesti tulevat - olen kuvitellut, että Fuji tekee noita itse. Joka tapauksessa, eihän X-Trans sinänsä ole huonompi, mutta onko se sitten tarpeenkaan? Täällähän on keskustelu ja kokeiltu moirea eri kameroilla, eikä siinä ollut havaittavissa merkittävää eroa X-Trans Fujin ja Bayer Nikonin välillä. Lisäksi Adoben softat ovat toistaiseksi tukeneet X-Trans kennoisten kameroiden raw-käännöstä hieman puolinaisesti, mikä on selkeä haitta monille.
    http://www.fujifilmusa.com/products/digital_cameras/x/fujifilm_x_pro1/features/

Tämä siis kaikella rakkaudella X-Pro2:sta kohtaan. Jos rahaa olisi niin kuin on mieli, niin toki ostaisin yhden kamerakassin lisää ja täyttäisin sen Fujin kamalla. Varmaan ihan kamera se olisi kuvata ja sopisi minulle hyvin kun olen tämmöinen retroilija.

7. Vs: Fuji X Pro2

Elektroniset etsimet parantuvat vähitellen, mutta itse en kyllä vielä ole nähnyt kameraa, jossa olisi hyvä elektroninen etsin. Jos haluaa peilittömän edut digitaalisessa muodossa, niin Fujin ratkaisu ei ole pelkästään paras, vaan on myös käytännössä ainoa vaihtoehto. :)

Se takana oleva ruutu on histagrammin näyttöä varten. Ei kai kukaan sitä oikeasti käytä etsimenä? ;)

8. niffe

niffe Well-Known Member

13 425
    557
    113

Juu, minä käytän. Fujin X-M1:ssä ei ole muita varteenotettavia tapoja selvittää, mitä kameraan tallentuu. Tosin siinä on parempi takanäyttö kuin niissä malleissa, joissa sitä ei ole tarkoitettu ainoaksi tähtäimeksi.

9. Vs: Fuji X Pro2

Jokaiselle objektiiville oma optinen etsin on ainoa tapa X-M1:llä. Eli sama ongelma kuin Olyn Pen sarjassa on ollut ja samalla yksi suurimpia syitä, miksi minulla on Fuji eikä Olya. X-M1 toimii varmaan ihan hyvin parivaljakolla 27 mm + 60 mm matkakamerana, mutta etsimien löytäminen on haaste.

https://www.cameraquest.com/voigtacc.htm

Voigtländerillä on hyvä valikoima etsimiä, mutta nuokaan eivät osu ihan kohdalleen. Tuo kaks'seiska on 41 mm kinovastaavuudeltaan ja Voigtländerillä on 40 mm etsin. Samoin kuus'kymppisessä on millin heitto, 91 vs 90 mm. Uskoisin noilla kuitenkin pärjäävän.

10. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Se kertoo, että kameran ominaisuusvaatimuksesi ovat vain esteettisiä ja niillä ei ole mitään tekemistä eksaktin kuvaamisen kanssa.

Muuten ei voi selittää sitä, että haaveilet lasinpalasesta, jolla näkee vain rajauksen, mutta ei tarkennusta, syväterävyyttä tai mitään kameran statustietoja.

11. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

"Vain esteetisiä" vai esteettisiä. Mikäs esteettisissä kriteereissä on vikana, ominaisuus muiden joukossa.

12. Vs: Fuji X Pro2

On niillä ihan käytännönkin merkitystä, vaikka estetiikka olisi tiedostamattomana tekijänä mukana. Tiedän sen, koska X Pro1:ssä on mahdollisuus käyttää molempia ja vaihto tapahtuu sormenpäällä otetta irrottamatta. Pystyn arvioimaan, kuinka paljon käytän optista ja kuinka paljon sähköistä.

Käytännössä vaihdan sähköiselle vain hämärässä. Silloin siitä on selvää apua. Muuten optinen etsin on sähköistä parempi. Ero pienenee vähitellen, mutta eroa on yhä.

13. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

Heh, eikös elektronisen etsimen idea peilittömässä kamerassa ole, että siinä voidaan näyttää reaaliaikainen histogrammi valotuksen korjailua varten? Jos histogrammia katsotaan kuvan oton jälkeen, niin silloinhan oltaisiin voitu käyttää peilikameraa ja hyötyä sen eduista.

Retroilijana arvostan myös elektronisen etsimen apuja käsin tarkennuksessa. Tuo onkin juuri se syy miksi Sonyn A7 sarja on hitti objektiivifriikkien keskuudessa.

Lisäksi elektroninen etsin - jos se on hyvä - toimii pimeämmässä kuin optinen etsin. Kun esim olet yöllä maisemaa ja tähtiä kuvaamassa, niin elektronisesta etsimestä voi katsoa tarkennuksen manuaalisesti silloinkin kun automaattitarkennus ei toimi.

14. j_a

j_a Member

38
    0
    6
  15. Vs: Fuji X Pro2

Saa nähdä, koska toimitukset alkavat. Nyt huhuillaan jo maaliskuun loppua sen alun sijasta.

16. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Joko tällä uudella Fujilla viimein saisi parempia kuvia?

17. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Odotamme innolla kunhan saat niitä esille.  ;D

18. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Mä en usko että tuo mun kuvia voisi parantaa, mutta voihan uusi lelu mahdollisesti tuoda hetkeksi motivaatiota, kunnes tarvisi taas uuden lelun

19. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Oho.  Ihan kuin olisitkin tosissasi. Lelu kuitenkin mainittu, joten ymmärrän.  ;)

20. Vs: Fuji X Pro2

Saksassa on ensimmäiset kappaleet toimituksessa.

21. Vs: Fuji X Pro2

Toimitukset alkaneet myös Suomessa. Suurin ero edeltäjään on näppituntumalla nopeus. Kamera reagoi todella nopeasti.

Sääsuojauksesta on puhuttu paljon, mutta iso ero on myös jalustakierteen siirtäminen keskelle kameraa. Nyt akun voi vaihtaa irrottamatta Siruin pikakiinnityslevyä pohjasta.