Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana pj.haaja, 17 Marraskuu 2013.

  1. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Niin, kertokaas nyt onko se mistään kotoisin ja erityisesti kiinnostaa, et miten se noilla manuaalisilla objektiiveilla toimii? Toisena vaihtoehtona olisi X-A1, mutta etsimen puutteen vuoksi se ei taida oikein sopia manuaaliseen tarkennukseen?
    Tarkoirus olisi kuvata ainoastaan C/Y ja M42 objektiiveilla.

    Selasin kyllä haulla noita vanhempia kertomuksia ja kokemuksia, mutta ihan tämän päivän kokemuksia, kun kamera on markkinoilla jo tovin ollut.

    Kiinnostaa myös erityisesti tietää, että miten ne Provia, Astia ja Velvia asetukset toimivat tai siis se kuvan-/kuvien laatu? Ja tarkoitus olisi myös tällä digiteprota keskikokoa. Kai se siihenkin kykenee?
     
  2. Rollei-mies

    Rollei-mies Member

    224
    0
    16
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Pelkästään positiivista sanottavaa, paitsi EVF on huonossa valossa saisi olla vähän nopeampi ja jos kuvaa raw+jpg:tä niin kortille tallennus hiukan hidasta. Manuaalitarkennus sovitetuilla objektiiveilla toimii mukavasti focus peakingin kanssa etenkin.
    Kuvanlaatu korkeilla ISOilla on tosi hyvä. Canonin 5DMKII on jäänyt oikeastaan käyttämättä X-E1:n hankinnan jälkeen.
     
  3. jaans

    jaans Member

    38
    0
    6
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Ei X-E1:tä kannata hommata, ellei saa tosi halvalla. X-E2:ssa on korjattu aiemman mallin puutteita, kuten lagaava evf. Myös manuaalitarkennukseen on tullut parannusta.
     
  4. Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Tjaah!
    Minä en näe mitään syytä päivittää X-e1:tä kakkoseen, missä tilanteessa ns. lagaava etsin häiritsee?
    Jos ei ole hätähousu luonteltaan, niin ykkösversioilla ihan takuulla tulee toimeen, ainakin minä!
    Tietysti jos juoksee aina "uudemman ja paremman" perässä niin sitten tietysti uusi on pakkohankinta.
     
  5. Rollei-mies

    Rollei-mies Member

    224
    0
    16
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Nojaa, riippuu ihan tarpeista ja kukkarosta kannattaako ostaa X-E2 vai X-E1. Samanlaisia kuvia molemmilla pystyy ottamaan.
     
  6. Rollei-mies

    Rollei-mies Member

    224
    0
    16
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Fujin FF X-trans on huhu joka toteutuu jossain muodossa, mutta missä? Kiinteäobjektiivisena luultavasti ensin. Voi olla pitkäkin odotus jos vaihto-objektiivista FF:ää Fujilta kaipaa.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    [/QUOTE]

    Huomaa ettei ole mitään muuta kameraa kuin kännykkä jos aina sitä huhuissa pyörivää huippumallia odottaa.

    Minäkin olen katsonut X-E1/2 malleja. Koko ja muoto ovat suht kohdallaan, 1.5 kroppisen kennon kanssa on vielä jonkunmoista järkeä käyttää sovitteella täyskennon kiinteitä ja lisäsi se normizoomi on kuulemma tosi hyvä. Tosin nyt on myös OM-D M5:n hinta pudonnut tosi alas. Jos saan D700:n myytyä niin ehkäpä niillä rahoilla joku tuommoinen...
     
  8. Suolakala

    Suolakala Member

    291
    15
    18
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    X-e1:llä kuvanneena ja on tuota x-e2:kin tullut käpälöityä niin tuota lagaavaa etsintä ei oikeastaan huomaa muuta kuin heikossa valossa.
     
  9. Mikakaapio

    Mikakaapio Member

    161
    0
    16
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    tyhmänä pitää kysyä      mikä on lagaava (etsin)  jr
     
  10. j.montonen

    j.montonen Member

    109
    0
    16
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Joissakin olosuhteissa, lähinnä hämärässä etsinkuvan päivitysnopeus hidastuu eli etsinkuva laahaa hieman jäljessä.
     
  11. j.montonen

    j.montonen Member

    109
    0
    16
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    [/QUOTE] Tuohon juttuun kannattaa tutustua mikäli miettii kamerakaluston keventämistä. http://www.sulantoblog.fi/kinokoosta-minijarkkareihin/
     
  12. Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Vaikka Adoben raw konvertteri olisikin paska, niin en mä ole kaivannut parempaa. Ehkä johtuu siitä kun ei ole vertailupohjaa. Tai olenhan minä sitä kameran mukana tulevaa konvertteriä käyttänyt, mutta se on niin tuskaisen hankalakäyttöinen värkki. Itse en oikeastaan välillä kaipaa jopa vielä pidempää syväterävyysaluetta suurella aukolla, kun mitä aps-c sensorilla saa. Mutta toistaiseksi olen pärjännyt vielä.
     
  13. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Niin, pitääkö kuvata RAW formaatissa jos aikoo kuvata Astia/Provia/Velvia moodissa? RAW käännöissä käytän Linuxin ohjelmia.

    Niin ja 330 eurolla saisin rungon.
     
  14. Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Raw on vain raaka, ja velviat,astiat yms. muodostuu jiipekeistä kameran softassa.
    Voit kuvata raw, raw+jpeg(esim.velvialla), tai pelkästään jpeg(velvia)
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Tuttu teksti ja tuttu kirjoittaja. En kuitenkaan tiedä itsestäni, Fuji saattaisi sopia paremmin kuvaustarpeisiini. m34 tarjoaa kylläkin erinomaisen mahdollisuuden rakentaa hyvälaatuinen järjestelmä aika edullisesti.
     
  16. brunberg

    brunberg Member

    34
    0
    6
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Hehee, mulle on tulossa postissa GX7 ja ebaysta tullee ens viikolla pari vintage primeä. Tosin adapterissa saattaa kestää... Panalta otin samalla 14 ja 20mm lasit.

    X-E1 ja X-E2 olivat myös harkinnassa mutta halvempi ja fyysiseltä kooltaan pienempi lasivalikoima ja pari muuta juttua käänsivät kelkan M43 puoleen. X-E2 on varmasti helvetin hyvä, uusi kenno ja kaikkea mutta aika kallishan tuo on.

    Olyn E-P5 olisi ollut helvatan kiva mutta ei huvita pelleillä sen VF-4:n kanssa niin ostin sitten panan. E-M5 oli kanssa pitkään mukana mutta salaman puuten ja etsinmöykky ei huvittanut.
     
  17. Suolakala

    Suolakala Member

    291
    15
    18
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Jos tuolla hinnalla saat rungon niin kannattaa kyllä ostaa. 500-600 välissä taitaa hinnat pyöriä täällä foorumilla..?
     
  18. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Minulla X-E1 ja siinä vain kittizoomi. Aluksi hommasin RRS:n kahvan ja jalustakiskon. Kahva ei oikein sopinut käteeni ja oli liukas, joten jätin sen pois ja nyt on tilalla peukalokahva ja kupera laukaisimen pehmennin. Tuo yhdistelmä sopii mukavasti käteen. Päivitys toi mukavan tarkennusavun käsin tarkentamiseen. Käsitarkenteisia käytän tuohon Nikkor-E 100/2,8 - ja 300/4,5 objektiiveja. Ja välillä Micro-Nikkor 55/2,8 objektiivia. Uusimmalla ACR:llä kehittelen RAWeja, enkä nyt hirveästi tuosta itkeskele. Käypänen peli, varsinkaan kun en lentäviä tirppanoita enkä palloa potkivia ihmisiä harrasta. Varsinaisena työkaluna sitten Nikonin D800.

    Kapa
     
  19. baader

    baader Active Member

    392
    135
    43
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Miten xe-1 etsin vertautuu x100 (ei x100s) etsimeen, onko se oikeasti niin paljon parempi?
    Haluaisin jonkun potrettikäyttöönkin sopivan kameran x100 pariksi,
    sen evf on liki käyttökelvoton ja olen ollut vähän kahden vaiheilla.

    Halpa hinta, fujin käyttölogiikka ja loistava kuvanlaatu houkuttaa.
     
  20. jaans

    jaans Member

    38
    0
    6
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Oman pikaisen kokeilun perusteella X-E1 EVF on ihan yhtä huono kuin X100 EVF. X100:n pelastaa loistava OVF, mutta jos etsintä haluaa Fujin järkkärissä käyttää, mielestäni X-E1 ei ole hyvä valinta. X-E2:ssa EVF:n pitäisi toimia ainakin ennakkotietojen perusteella huomattavasti paremmin.
     
  21. V-M

    V-M Member

    123
    0
    16
    Vs: Fuji X-E1 mielipiteitä, kertokaapa

    Minulla on myös tuo X-E1+18-55mm ja 35mm. Fujin 35mm:stä olen käyttänyt selvästi enemmän, vaikka tuo kittikin on erittäin hyvä.
    Kameraan olen ollut oikein tyytyväinen, vaikka AF onkin hivenen hidas.
    Uusi X-E2 on varmasti erinomainen ja monessa mielessä parempi kuin vanha malli, mutta kaikesta huolimatta X-E1:n on vielä mielestäni oikein hyvä valinta ja kuvanlaatukin on erinomainen. Kameran tekemät Jpg:t ovat mielestäni myös todella hyviä ja itse kuvaankin pääasiassa Jpg:ä. Jpg:n laatu onkin ollut yksi niistä kriteereistä miksi olen Fujin kameroita hankkinut.
    Omistan myös X100:n ja X100S:n ja mielestäni tuon X-E1:n etsin(evf) on melkeimpä kirkkain noista, minkä vuoksi sitä mukava ja oikein hyvä käyttää. Nopeudeltaan X-E1:n etsin on aika samaa luokkaa kuin X100:n. X100S:n evf reakoi vähän nopeammin.