Haluaisin filmille kunnon rakeen. Ei koosta ole niin väliä, kunhan se näkyy terävärajaisena ja selvänä. Olen joskus saanut aikaiseksi mieleisiäni Tri-X:llä ja Rodinalilla, 3200 tai 6400 asalla. Se tosin oli 1960-luvun alussa, joten sellaista Tri-X:ää ja Rotinaa ei enää varmaan saakaan. Muistaakseni löysin joskus joko kameralaukusta tai holgaroxista ohjeita Rodinalista ja 3200:sta. Nyt en vaan löydä moisia ohjeita enää. Kysymyksiä: Millä hakusanoilla löytäisin täältä Rodinalin ja 3200:n ohjeet? (laimennus, lämpötila, aika?) Onko jollakulla oikein taulukkoa moisesta asiasta? Parhaiden ohjeiden tarjoajalle lahjoitan käytetyn suurennuskoneen.
Vs: Kunnon rae Acufinella sai muistaakseni mukavannäköistä raetta. Sitten, jos jotain rajumpaa haluat, kuvaa tasaharmaata pintaa ja tee graafiselle filmille suurennos (eri variaatioita). Tämän laitat suurennuskoneeseen negan kanssa, niin johan tulee raetta filmiin kuin filmiin.
Vs: Kunnon rae B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart Tuo kantsii pistää suosikkeihin.. Rakeen kokoonhan sitten vaikutti kaiken maailman lämpötilat ja ylivalotukset ja kehitteen laimennussuhteet, sen prässäyksen lisäksi. Kyllä sillä rodinalilla varmaan jotain aikaan saa. Voi tietty koittaa myös vaihtaa filmiksi Ilford Delta 3200 tai Kodak Tmax P3200.
Vs: Kunnon rae Tri-X:ää löytyy vielä ainakin tilaamalla, mikäli ei muuten. Mutta ei liene enää ihan samanlainen kun 60-luvulla. Siltikin rae on mielestäni nykyfilmeistä kaunein. Rodinaalikin on vielä saatavilla, joten ei tuo Rodinal + Tri-X kombinaatio on vielä ihan toimiva tänäkin päivänä. Nämä nykyiset T-raefilmit ovat sitten toista maata. Itse olen niitä pyrkinyt välttelemään. Perinteistä MV filmiä löytyy vielä Ilfordilta, mm. HP5+. Itse tykästyin tuohon HP5+:aan prässättynä 800:ksi Rodinaalilla. Rakeisuus tuolla kombinaatiolla on erittäin selkeä. Nykyisin keskityn enemmän sävyihin kun rakeeseen. Siksipä suosikkifilmi-kehite yhdistelmäni on FP4+ kehitettynä Pyrocat HD:lla.
Vs: Kunnon rae Kuten muut jo mainitsivatkin, Rodinalia saa edelleen. Se ei välttämättä ole enää ihan 60-luvun versiota. Nykyversiossa on ymmärtääkseni muitakin aineita avittamassa. Perinteistä p-aminofenoliin ja lipeään perustuvaa kehitettä on kuitenkin saatavilla, mm. Adoxin APH09 -tuotenimikkeellä. (www.fotoimpex.de myy) En tiedä näkeekö joku noissa mitään eroa käytännössä tosin. 60-luvun trix:ää ei enää taida löytyä edes vanhoilta kiinan tehtailta. Jos rakeelle haluaa kokoa, riittänee HP5 tai jos kokoa tosiaan halutaan niin Delta3200. Ainakin nykyinen Tri-x on mun kokemusten hieman pienirakeisempi kuin kumpikaan noista. Raetta tulee aina enemmän, kun kehitetään enempi, esim. prässätessä (joka tosin vaikuttaa sävyihin). Rodinalilla tuntuisi tulevan hieman isompaa raetta vahvana, siis vaikka 1+25 -tyylisillä seoksilla eikä mitään 1+100 laimennoksia. Myös tietoinen ylikehitys ja printtaus 00:lle auttanee rakeessa. Kehitysaikoja kaikelle mahdolliselle löytyy tuosta jo aiemmin mainitusta linkistä. En ole testaillut kovin tieteellisesti, mutta korkeissa lämpötiloissa (vaikka 24C eikä 20C) tuntuisi tulevan hieman enemmän raetta. Samoin reilu sekoitus tuntuisi pitävän rakeen koon paljonkin reilumpana, sekoitus siis vaikka pari kertaa minuutissa eikä liian varovaisesti.
Vs: Kunnon rae Jos oikein näyttävän rakeista haluaa, niin raemaskin käyttö vedostusvaiheessa on hyvä vaihtoehto.
Vs: Kunnon rae Oksan Matti kehitti mulle viime kesana kino-delta 3200:sta tosi tujulla rodinaalilla (oli joskus puhetta et 1:1 mutta enhan mina naista mitaan tiia, korjatkoon mies ite jos lukee ja muistaa paremmin) ja tuli kyl NIIN rakeista etta repee peliverkkaritkin (se oli tosin haluttu lopputuloskin). tais olla kuvattuki johki 3200-6400 valille se rulla..
Vs: Kunnon rae ISO 12500 ??? Ihanko oikeesti? ISO 400 prässättynä ISO 12500:ksi, mitäs se tekee, kuusi aukkoa alivalotusta, meniköhän nyt mun laskut ihan oikein?
Vs: Kunnon rae Oon nähny 12800 ihan vielä kohtuullisen hyvää jälkeä, tais olla rangefinderforumilla.. Joku esimerkki oli tyyliin 100 000 "ASA", ja siinäkin vielä kuva oli. Tarkemmin en asiasta mitään tiedä, mutta tuommoisilla otsikoilla kuvat on tullu nähtyä. Katsotaan jos vielä löytäisin ne.. EDIT: ISO 12800 or higher
Vs: Kunnon rae Juu - ihan oikeasti. Joskus laitoin Valokuva.nettiin kuvan Thunderbirdistä, joka oli kuvattu ko. herkyydellä. Laitanpa tännekin jahka löydän kuvan uudestaan tai sitten täytyy kaivaa negat esiin ja tehdä uusi skannaus, ellei printtejä tule vastaan. Edellinen taisi olla skannattu printistä. Laskusi menivät yhden pykälän pieleen, kyseessä on viiden aukon alivalotus.
Vs: Kunnon rae Juu, no niinpä tietysti, laskin sen 400:n mukaan, siksi meni pieleen... Mutta kattelin tuossa vähän googlella ja jotkut olivat tosiaan kuvanneet tuolla TRI-X:llä 12800:na, ihan nättiä jälkeä.
Vs: Kunnon rae Delta3200 on deltarae eikä sen rakeessa ole mitään old schoolia. HP5+ on entiaikojen 3xn korvaaja.
Vs: Kunnon rae Totta kyllä, mutta isoa siitä ainakin saa. En kyllä itsekään tykkää noista T-raefilmeistä noin muuten, mutta onhan noi pykälän herkempiä kun trixit ja hoopeet.
Vs: Kunnon rae Oho! Enpä tuommoista huomannutkaan aiemmin Noita Digitaltruthin / Massive Dev Chartin taulukoita näkyy löytyvän ihan kerhojen ja seurojen pimiöiltäkin. Vois varmaan printtailla tonne meijänkin kerhon pimiölle..