Vs: Fuji PRO 800Z vai 400H? Kun kerran vuescannilla skannaat niin etkö ole kokeillut Vuescannin tarjoamia värinegaprofiileja?
Vs: Fuji PRO 800Z vai 400H? MV-negoille mä jotain koitin, mut ne oli vähän kummallisia, oli vissiin 2 filmiä, joita oon ikinä nähny. Kai se vähän sama värinegapuolella on, et siel on sit jotain ihme filmejä, en oo kyllä katsonut. RAWina skannatessa noi ei vaikuta ollenkaan, kun "data" tulee suorinta tietä skannerin kennolta käsittelemättömänä. Vois kyllä katsella mitä sielä on.. Tietty ohan kai noita, että klikataan filmin tyhjässä osassa, jolloin sen kai pitäis tavallaan poistaa se pohjaväri myös. Mutta siltikin, järkevintä se mun mielestä on suodattaa manuaalisesti, niinkuin tuossa vedostusprosessissa, koska samalla lähtee värivirheet, kuten keskipäivän sininen valo, tai keinovalon keltainen/oranssi, ainakin tarvittavissa määrin. Tuossa hoituu kaikki samalla. Muutenhan se skannattaisiin varmaankin profiilin mukaan, sitten suodatettaisiin värivirheet kuitenkin. Hankaluus tuossa lähinnä mun mielestä on se, kun pitää varjot, keskisävyt ja huippuvalot erikseen suodattaa color balancessa kun ne on silleen. Muuten ihan hauskaa hommaa. Negassahan ei ole mitään "oikeaa" lopputulosta sikäli, joten miksi pitää totuutena jonkun skannaussoftan automaatin tulosta? Nykyään arvostellaan filmejä, skannereita ja softia sen perusteella, miten hyvät värit ne tuottaa värinegatiivia skannatessa automaateilla.. Ja olishan se kivaa jos sekin toimis suoraan, mutta kyllä sen omaan makuun parhaan tuloksen saa itse tekemällä, sen oppi värivedostuskurssilla, kun kuvasta kuitenkin on muutama erilainen mahdollisuus. Aika erilaisia tuli, kuin kymppikuvista, kun huolella katsoi värisuodatukset.
Vs: Fuji PRO 800Z vai 400H? Silverfastin profiileilla sain portra negasta irti ihan hyvät värit, pressin väri oli semmoista suttua että ite säästäisin ainakin vaivaa ja käyttäisin parempaa filmiä kun tuhlaisin elämää fotarin edessä. Onneks nykyään voi kuvata värit digillä ja värit on aina suht ok. Vuescannin profiilit ovat minusta vitsejä, ne on jotain ties kuin vanhoja eikä yhtään ajan tasalla, ihme kun eivät ole niitä vieläkään päivittäneet.
Vs: Fuji PRO 800Z vai 400H? Itse kans saan Silverfastin Negafix-profiileillä nykyään (kun ei ole enää asetukset perseellään) hyvät värit irti fujin negoista ilman sen suurempaa veivaamista, en viitti harrastuksen vuoksi tehdä hommaa vaikeamman kautta.
Vs: Fuji PRO 800Z vai 400H? Jeps. Mul on "niin vähän" kuvia, että ehtii säätää. Ei se pimiöhommakaan salamannopeaa aina ole, mutta se lopputulos Ton canonin scangear anto aina ihan mitä sattu. Ainakin fujin negat, tai ehkä kaikki, oli sinistä tai sinivihreetä, joten joka tapauksessa joutu korjaan. Mutta kyllä mä muutenkin nysväisin viimesen päälle, vaikka näyttäis äkkiä OK:lta, niin sitten kattois vielä, miten muuttuu, jos vähän värejä korjaa suuntaan ja toiseen.
Vs: Fuji PRO 800Z vai 400H? Joo, jos verrataan ihan softan automatiikkaa (ilman mitään filmikohtaisia profiileja) niin canoscanin omalla softalla tuli kyllä paljon tunkkaisemmat värit kuin vaikkapa Minoltan automatiikalla. Varmaan itse laitteella ja valonlähteelläkin on merkitystä, mutta anyway. Scangearia (Canoscanin softa) käyttäessä saa varautua joko pitämään vaatimustasonsa alhaisena värien suhteen tai sitten photoshoppaamaan niitä kohdalleen ihan vaivan kanssa.
Vs: Fuji PRO 800Z vai 400H? Ja ainahan se huonontaa laatua, jos softa vääntää suuntaan ja itse myöhemmin toiseen. Vaikka ei se nyt varmaan iso juttu väreissä vielä ole ehkä, jos ei ihan överiks mene. Mut jos skanneri esim. varjoista sais irti, softa vetää tukkoon, ni sielt on ikävä kaivaa niitä enää.
Vs: Fuji PRO 800Z vai 400H? Kiitos. Prässäämällä olen itsekin tähän asti mennyt. Noita Superia/Press 800:n värejä saa todellakin olla aika usein säätämässä. Kyllähän sen tekee, mutta mukavampaa olisi selvitä mahdollisimman vähällä työllä.