Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji GFX:lle 23mm prime vs 20-35mm zoom

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Tomsku, 3 Kesäkuu 2023.

  1. Tomsku

    Tomsku Member

    255
    6
    18
    - kummassakin on aukkorengas
    - kumpikin on f/4.0
    - kummassakin sääsuojaus (WR)
    - lyhimmässä tarkennusetäisyydessä ei juuri eroa (35cm vs 38cm, zoom/prime)
    - sama suodinkierre 82mm
    - saman hintainen uutena

    Zoomin eduksi:
    - kevyempi (725g vs 845g)
    - MTF-kurvat (zoom: Specifications | FUJINON GF20-35mmF4 R WR | Lenses | FUJIFILM X Series & GFX – Global prime: Specifications | FUJINON GF23mmF4 R LM WR | Lenses | FUJIFILM X Series & GFX – Global)
    - polttovälialue (vs. primella tietysti vain 23mm)

    Primen eduksi:
    - LM-tarkennusmoottori
    - paljon käytettynä tarjolla noin 1800e hintaan, zoomeja ei yhtäkään

    --
    Olen internetistä ymmärtänyt, että näissä on aikalailla vastaava kuvanlaatu niin piirron tarkkuuden, kontrastin kuin tynnyrivääristymänkin suhteen. Eli pitäisi olla ihan no-brainer hankkia zoom.

    Nyt hämmentää miksi noita primeja on niin paljon käytettynä tarjolla ja zoomeja ei yhtään..?

    Meinasin jo liipaista primen käytettynä, mutta jäin edelleen miettimään lähinnä miksi noita on niin paljon käytettynä liikeellä, vai pitäisikö olla ihan no-brainer valinta käytetty prime vs. uusi zoom jos primen saa noin tonnin halvemmalla?
     
  2. kto

    kto Well-Known Member

    2 560
    100
    63
    Moi,

    Akateemista kiinnostusta Fujin X-sarjaan...
    Teitkö jo päätöksen, tai parhaimmillaan - pääsitkö vertailemaan?

    Terv. Kari
     
  3. Tomsku

    Tomsku Member

    255
    6
    18
    En ole päässyt vielä puusta pitkään. Olin jo hyvin lähellä laittaa tuon primen tulemaan, mutta jäin vielä empimään. Zoomi voisi olla tuolla laveassa päässä käyttökelpoisempi. Mutta sitten taas, kuinkahan paljon äänekkäämpi sen tarkennusmoottori on tuohon primen LM:ään verrattuna?

    Samalla kiinnostus on herännyt noihin valovoimaisempiin kakkuloihin, lähinnä kapeamman terävyysalueen puolesta, kuin itse valovoiman.

    Nämä kun on sen hintaluokan laseja ettei viittis ihan koko pakkaa kerralla ostaa silkasta mielenkiinnosta kokeiltavaksi..
     
    kto tykkää tästä.