Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmien eroista

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jus_si, 14 Maaliskuu 2006.

  1. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Persaukisena opiskelijana mietin noita filmien eroja, kun halpis agfan iso100 filmi maksaa missä tahansa marketissa päälle 2e. Liikkeessä fujin 100 filmi olikin 6e..

    Missä filmien laatuerot näkyvät? Värisävyissä, tervävyydessä? Oleellisempaa minulle tietysti, että näkyykö selkeitä eroja jo kymppikuvissa? (vielä ei omista kuvista kehtaa ottaa isompia printtejä)

    Onko joitain filmejä, joita ette kameroihinne laita suinsurminkaan?

    edit: kehtaa sana lisätty, aina jää sanoja välistä uupumaan, vaik kirjoittaa ilman alkohlia.
     
  2. mutta harrastelija fuji marketissa ei maksa paljoa.
     
  3. mutta harrastelija fuji marketissa ei maksa paljoa.
    konica ja "scotch" en käytä.
    satasta kun käyttää on vistakin ihan hyvää, fuji ja kodak tietty. kodakilla on pohja filkassa sellanen että negoista tulee helvetin sähkösiä ja ne imee lähitienoon pölyt itseensä 100% varmuudella.
    kuvaa sillä millä olet kuvannu.
     
  4. Samaa mieltä Konica (Minolta) filmeistä.
     
  5. Osta läjä eri filkkoja, kuvaa ja poimi omat suosikit. Pitkä prosessi mutta oppii hyvin eri filkoista..
    Filkkojen terävyyseroja ei kymppikuvassa varmaankaan erota ja väreihin on jokaisella oma mielipide. Toinen tykkää värikkäistä ja toinen neutraalimmasta sävymaailmasta. Värien takia kannattaa itse kokeilla filkkoja niin löytää ne omat suosikit..

    Itse pidän Velviasta ja yleensä Fujin diafilmeistä. Konican filkat on ollut suurimpia pettymyksiä.
     
  6. äyni

    äyni Member

    414
    0
    16
    Ei niistä oikeasti ota selvää kuin kokeilemalla.

    Minusta parasta filmiä on Solaris, myydään myös merkillä Pirkka. Eikä yhtään haittaa, että filmi on myös kutakuinkin markkinoiden halvinta.

    Yleensä ihmiset ovat kanssani tästä(kin) asiasta eri mieltä, mutta siinähän ovat.

    Kokeile sitä halpaa, ja sitten joskus rahapäivänä kokeilet sitä kallista, ja teet sitten päätelmiä.
     
  7. tekee itse värivedokset tai on labbiksessa toissä niin saa ehkä tuntumaa filmien eroihin kokeilemalla, muuten homma on aika toivotaan toivotaan ...
     
  8. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    597
    2
    18
    x
     
    Viimeksi muokattu: 8 Marraskuu 2018
  9. äyni

    äyni Member

    414
    0
    16
    Tämä näyttää ihan siltä samalta, mistä tuolla keskusteltiin.
     
  10. Boost

    Boost

    591
    0
    0
    Pääsääntöisesti olen kaikki negafilmit jättänyt suosiolla sinne kaupan hyllylle. Mitään etuja kun en niistä ole käytössäni löytänyt. Ehkä jos itse kehittäisi ja vedostaisi, niin touhussa voisi olla tolkkuakin.
     
  11. vime

    vime

    133
    0
    0
    Olen agfan vistaa (200 ASA) tässä viimepäivät vedostellut. Tulee kummasti terävämpiä ja sävykkäämpiä kun tekee käsipelillä. Varsinkin erään postimyyntifirman tuotoksiin verrattuna samoista negoista. Toisaalta työ on myös kovempi.
     
  12. Joo tätä meinasin - että filmivertailulla ei oikein saa selville kun labbiksesta jotain muuttujia.
     
  13. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Kokemukseni Konican(Konica Minolta) filmeistä ovat pelkästään positiivisia. Muistan vielä senkin ajan kun Konican filmit olivat Sakura merkkisiä. Vanhempani käyttivat niitä ja myöhemmin Konican filmejä. Nykyään heillä on kamerassaan pääasiassa Agfa Vistaa tai Fuji Superiaa.
    Itse olen kuvannut muutaman rullan Konica Minoltan ammattifilmiä. Se on erittäin hyvä filmi kaikenkaikkiaan. Harmi, että sitä ei saa euroopasta, eikä kai enää muualtakaan. Juho Kerola hankki minulle ja eräälle ammattikuvaajalle kyseistä filmiä Adoramasta USA:sta, silloin kuin sitä vielä oli saatavissa.
    http://kmpi.konicaminolta.us/eprise/main/kmpi/content/photo/photo_product_pages/Professional_160
    Tällä hetkellä kameroissani on Fujin filmejä, Fuji Pro 160S ja Fuji Superia ISO 100.
     
  14. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    597
    2
    18
    x
     
    Viimeksi muokattu: 8 Marraskuu 2018
  15. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 725
    125
    63
    Mä käytän lähes pelkästään mv-negaa (t-max, tri-x, Efke 100KB kun sitä taas on jääkaapissa).
    Värifilmeistä oon pitänyt eniten ihan Fujin Superiasta (200). Loistava hinta-/laatusuhde, anttilasta parilla eurolla rulla (vai saako jopa 3 vitosella).
     
  16. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Kiitos vastauksista! Pienenä johtopäänä siis..
    Aika sama mitä kameraan lykkää niin kauan, kuin teettää kuvansa muualla ja herkkyydet on kohtuulliset? Konican filmejä nyt ei ainakaan kehuttu, fuji ja agfa siis käypää.. ainakin toistaiseksi. Ifi sai jonkinmoisen kritiikin poikasen. Teetin siellä vasta taannoin ekat kuvat, kun muutoin olen käyttänyt paikallista liikettä. Kuvaajassahan se vika on ei siinä,mutta jotenkin tuo printti tuntui ponnettomalta.

    Tuota osta ja kokeile vastausta uumoilin ja pelkäsinkin. Tai no, eihän se paha ole, mutta aikaa kuluu tajuttomasti.

    Tuo kuvien oma kehittäminen on käynyt mielessä. Varsinkin,kun kuulin,että KyAMK:lla, jossa opiskelen, on kuulmea pimiö. Ei vaan viittis lähteä omin nokkineen kikkailemaan, eikä ihan lähellä ole tuttuja opettajaksikaan. Mutta kyl tämä tästä.. pikkuhiljaa tämäkin harrastus.

    (Missäs se "päissään" topicki oli? Naapuri pubissa on joka kk 1.tiistai musavisa.. helvetin hyvä häppeningi.. rockin kuunteluun, kun nuo oluet soveltuu...)
     
  17. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 725
    125
    63
  18. kto

    kto Well-Known Member

    2 604
    103
    63
    Vähän myöhässä mukaan, mutta kuitenkin.

    Filmin hinta on kaiketi normaalikuvauksessa aika pieni kustannus. Kannattaa siis säästää. Eli etsi halvimmat mahdolliset filkat halpamarketeista ja vie ne kehitykseen mieluiten halvimpaan postimyyntilafkaan ja mieti miksi nää ei näytä hyvältä ja kysy täältä neuvoja...

    Eikun, tää pätee kaikkiin:

    Montako filmiä kuvaat vuodessa? Päivässä? Jos kuukaudessa tulee yli 20 värifilmiä, niin voi jo neuvotella alennuksista, muuten ei mun mielestä kannata. Huippufilmi maksaa 6-9 evee, huippukehitys 5-6 evee. Onko se joku ongelma? Jos jonkun aika ja vaiva kuvata yksi kinorulla (36 kuvaa) on niin halpaa, että siitä pitää hankkiutua mahdollisimman halvalla niin siitä vaan. Anttilassa on huippuunsa viritetty systeemi halvoille kuville.

    Etenkin persaukisena kannattaa olla tarkkana ja mä laitan kameraan vaan mm. Realaa ja Astiaa ja monia mustavalkoisia, koska ei ole varaa epäonnistua. Ja kehitän värit amatöörinä ammattilabrassa. Kehitys on puolet lopputuloksesta. Ja osaavissa käsissä tulee paljon halvemmaksi, vaikka aluksi maksaakin.

    Filmeistä: täytyy myöntää, että neljä vuotta sitten Fujin Superia 200 oli sairaan hyvää. Ehkä vieläkin. Mutta älä säästele kehityksissä, äläkä tee sitä ite. Laita "viiskulmaan". Helsinkiin.
     
  19. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Eiks tää oo se pikkunen, jokski aps-kioskiks naamioitunu lafka siinä merimiehenkadun ja fredan kulman tienoilla? Oon kuullu, että siellä kannattais ainaki erillisprintit teettää. Ne kehittää ja vedostaa filkat siis ite? Onks niillä jotain spesöl-koneita, vai onko ne vaan ammattitaitosia?

    Onko muita paikkoja Helsingissä? Mites aseman kuvatehdas? Ja miten pitäis näihin tunnin kuviin ja fotoykkösiin (jotka ei nekään kai lähetä eiriin tmv) ja sellaisiin, jotka lähettää eiriin, suhtautua? Ei tiedä, ku tulee lähinnä ite lotrattua mv:tä, mutta ainakin kesällä pitäis hääkuvat tehä värillä. Entäpä jos jostain kumman syystä ei saakaan ite tehtyä mv:tä, mihin sitte veis?

    Heittäkää tyhmää linkillä, jos näistä on jo keskusteltu.
     
  20. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Tarkoitti http://www.jpfoto.fi/