Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji fp100c polaroid, negatiivin skannaus

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jaaggo, 30 Elokuu 2016.

1. jaaggo

jaaggo Member

72
    0
    6
    Onko kukaan täällä skannannut noita polaroidien valkaistuja negoja?

Itse kokeilin tuota eilen ensimmäistä kertaa ja ongelmia ilmeni enemmän kuin yksi. Mustan taustan poisto valkaisuaineella onnistui ilman kommelluksia, mutta skannaus vaiheessa tuli sitten niitä ongelmia. Ensimmäinen oli se, että skanneri jonka omistan, ei pysty skannaamaan niin isoa negatiivia. Kannen puolella oleva lasi ei ole tarpeeksi leveä jonka takia osa kuvasta rajautuu pois. Tämä ei ollut kysymys, kunhan mainitsin asiasta.

Kysymys on seuraava... Skannattu negatiivi oli vahvasti kellertävä. Vastaus ei ole, että voisin jälkikäsittelyssä poistaa keltaisen sävyn, koska tuo sävy oli niin vahva. Kun negatiivia katsoo valoa vasten huomaa, että oikea puoli on normaalin värinegan värinen, mutta tausta oli (muistaakseni) sinertävä/violettimainen. Se varmasti aiheuttaa tuon oudon värin skannatussa versiossa, mutta mietin onko joku osannut ratkaista tuon ongelman? Vai pitäiskö negan olla samanvärinen kummaltakin puolelta? Käytän VueScania värinegojen kanssa jos se auttaa kommentoinnin kanssa.

Mainittakoon myös, että en yrittänyt itse ratkaista ongelmaa millään tavalla. Ensinnäkin, koska en saanut skannattua koko negatiivia ja toiseksi, en törmännyt tälläiseen väri ongelmaan ensimmäistä kertaa ja aikaisemmin yritin ratkaista asian siinä kuitenkaan onnistumatta. Silloin oli kyse jostain isäni vanhasta kino filkasta joka on nykyisin poistettu tuotannosta...

2. Mamiya

Mamiya Well-Known Member

584
    1 144
    93
    Vs: Fuji fp100c polaroid, negatiivin skannaus

Itse teen niin että annan negatiivin kunnolla kuivua ja sen jälkeen pesen myös emulsiopuolen juoksevassa vedessä, aine on pinnassa aika tiukassa mutta sormin hankaamalla se kyllä lähtee, minulla ainakaan peseminen ei ole rikkonut itse emulsiota. Skannaus emulsiopuoli ylöspäin. Scannerina on Epson V700.