Joku neropatti sanoi minulle, ettei kameran akkua kannata ladata autossa (USB-piuha)...kertoi, että voi aiheuttaa vahinkoa akulle, muttei suvainnut kertoa millaista. - Onko tuossa jutussa jotain perää?
Vanhemmissa tupakansytytinpistokkeeseen menevä laturi. Sen osalta tilanne voi olla epävarma. Osa niistä pistokkeista saattaa antaa korkeampaa jännitettä. Oikein toimiva (ja kaiketi varsinainen USB- liitin) lienee melko turvallinen.
Noitakin on vaikka kuinka paljon eri merkkisiä. Pari tuollaista olen joskus purkanut ja ainakin niissä oli lineaariregulaattori-piirillä toteutetut jännitteensäädöt ja jonkinlaista suodatustakin, eli aivan asiallisia. Jos ei sitä aivan halvinta kiinantuotetta osta, niin aika luottavainen noiden suhteen voinee olla. Jos haluaa olla varma, niin mittaamallahan sen jännitetason ja muitakin asioita saa selvitettyä.
luin Hondan omistajan käsikirjasta tupakansytyttimestä ja lisävarustepistokkeesta, eli pitäisi olla virtaavain käännettynä asentoon varuste (1) tai virtaasennossa (11) kun otat savukkeensytyttimen käyttöön niin paina se alas, sytytin ponnahtaa itsestään ulos kun se on valmis käytettäväksi, älä pidä sytytintä sisään painettuna sen lämmetessä, sillä näin tehtäessä se saattaa ylikuumentua, eli on vaarallinen laite.
Ihanko totta! Miten ihmeessä tuo muka liittyy keskusteluun kameran akun lataamisesta auton USB-liittimen kautta?? Voi "tsiisus" mikä...
voi tsiisus kristus, voihan se savukkensytyttäjä olla vaarallinen laite niin kuin alkuperäinen kysyjä kysyi koska se on alkujaan tarkoitettu alkuperäiseen tarkoitukseen savukkeensytyttäjänä, eikös joku ravintolakin palanut kun kalaa piti käristellä, eikä tämäkään liity alkuperäiseen keskusteluun, olisi jollakin peiliin katsomisen paikka, älä siis V------e muille kuin sille kuka katsoo peilistä takaisin.
Heh, mitenkähän tyhmä ihminen voi olla? Alkuperäinen kysyjä ei kysynyt auton savukkeensytyttäjästä yhtään mitään, vaan kysyi kameran akun lataamisesta autossa USB-liittimen kautta. Sakke otti esiin sen, että jos vanhemmissa autoissa joissa ei ole valmiina USB-liitintä, laitetaan erillinen tupakansytyttimeen kytkettävä laturi. Tällöinhän se itse tupakansytytin otetaan pois ja tilalle laitetaan laturi. Mitä ihmeen vaaraa siitä irrallisesta sytyttimestä silloin muka on kameran akulle? Annetaan olla, olet sen kaltainen ”älyn jättiläinen”, että ei maksa vaivaa kanssasi keskustella.
älä enää mene katolle antenneja virittämään huomaan tekstistäsi että putosit päällesi! itse sitä ei tietenkään huomaa.
Mahtava herja, olen nyt niiiiin loukkaantunut. En muuten käynyt katolla ollenkaan antennia virittämässä, vaan olin hankkinut hydraulisen henkilönostimen juuri siksi, että ei tarvitse mennä katolle mahdollisesti putoamaan. Tuossa alkuperäisessä jutussa oli siis kyse siitä, että kysyjä oli huolissaan, että voiko auton sähköjärjestelmään kytketystä USB-liittimestä tulla esim. jännitepiikkejä tms. joista on joskus varoiteltu, jotka tuhoaisivat latauksessa olevan kameran akun.
niin se ei selvinnyt mitä neropatti tarkoitti ja mistä ladata USB piuha kumminkin, eikä sinultakaan selvinnyt että lataatko akkua USB piuhalla esim: läppäristä ei siinä ainakaan autoa tarvita.
Pilkunviilaaminen (en viitsi oikein rumasti sanoa...) on ja yksi "taiteenlaji", joka harvemmin johtaa mihinkään. - Eikö nyt olisi viisasta jo siirtyä muihin aiheisiin ja lopettaa tämä typerä "veivaaminen"... Minulle riitti nyt, olen vain esittänyt yhden pienen kysymyksen ja se siitä.
Liittyisikö tuo akkulatureihin, joilla ladataan itse akkuja...? Mulla ainakin joku 12 V laturi, jossa ei ole sitä ylikuumenemis(?)nastaa. Tupakansytyttimestä olen ladannut ainakin navigaattoreita ja puhelimia yli 15 vuotta, enkä kyllä ole huomannut mitään sellaista, josta autossa lataamista voisi syyttää. Nykyisessä puhelimessa (en muista oliko jo edellisessäkin) voi puhelimesta säätää, lopettaako latauksen, kun varaus on 80 %. Ja puhelimessa muutenkin herjaa kyllä, jos latauksessa ilmenee jotain epätyypillistä.
Nuo varoittelut olivat ikivanha juttu. Lähinnä se oli ongelma silloin, kun tuli ensimmäisiä kannettavia akkukäyttöisiä elektronisia laitteita, joiden nimelliskäyttöjännite oli 12 V. Niissä oli huomattavasti huonommat suojaukset ylijännitteitä yms. vastaan kuin nykyisissä laitteissa. Autossahan tuo jännite vaihtelee. Esim. starttauksessa jännite nopeasti laskee ja moottorin käynnistyessä taas nousee. Latausjännitekin vaihtelee jne. Tuosta USB-liittimestähän tulee 5 V, eli siinä liitännässä on regulaattori, joka pudottaa tuon siihen syötetyn akkujännitteen tason mainittuun ja pitää sen varsin vakaana tulojännitteen vaihteluista ja 5 V jännitteen kuormitusvaihteluista huolimatta. Hyvin toteutetuissa laitteissa on myös erilaisia transienttisuojia jännitepiikkejä vastaan yms.
Pääsääntöisesti ne tupakansytytinliitäntään työnnettävät laturit kuitenkin antavat käytännössä enemmän virtaa kuin verkkovirtalaturit. Vaihteluväli varmaankin on kaiken kaikkiaan hyvin laaja, eikä kokemusta kalliimmista laatulaitteista ole. Ne tavaratalokapineet ovat tietysti halpiksia. Puhelimen latauksessa erot nyt eivät ihan huikeat ole, mutta tabletin isompi akku ei kaikilla verkkovirtavekottimilla lataannu yön aikana. Kiirellisempää latausta varten se on vietävä autoon, siellä 2-3 tuntia riittää - tosin, siitä laturista riippuen. Jännitteen mittaus jostain micro USB -liittimestä ei taida ihan tavallisilla mittausjohdoilla onnistua, tosin, enpä ole kokeillut sitäkään. (Liitinadapteri tosin taitaa maksaa noin euron, jos alkaa niin paljon kiinnostamaan, että mittaamista alkaa suunnitella )
Heh, juu, en suosittele mittausjohtimien työntämistä suoraan USB-liittimeen. Siitä voi olla seurauksena vaikkapa oikosulku. Kaikenlaisia adaptereita on tosiaan kuitenkin tarjolla. Itselläni on esim. sellainen, jonka toisessa päässä on se USB-liitin ja toisessa päässä on reilun kokoiset ruuviliittimet. Niihin voi sitten kätevästi kytkeä haluamiaan johtimia. Lisäksi kiinalaiset myyvät valmiita mittauspalikoita. Eli, pieni laatikko, joka tökätään USB-liittimeen ja sitten laatikossa oleva digitaalinäyttö näyttää jännitteen. Sellaisiakin palikoita on, jotka lisäksi näyttävät palikan läpi kulkevan virran, kun kuormittava laite kytketään siihen palikkaan. Sitten jos USB-jutut rupeaa ihan hirvittävästi kiinnostamaan, niin sitten löytyy erilaisia protokolla-analysaattoreita yms. Muistan niistä yhden tuotemerkinkin. Olin koulussa aikanaan USB-liitäntä kurssilla ja mieleen on jäänyt englantia puhuneen opettajan lause: ”Ellisys is your friend” ja tämä ”Ellisys” on siis kuuluisan analysaattorivalmistajan tuotemerkki. Tämmöinen laatikko:
Uuden puhelimen (Samsung) mukana ei tullut enää verkkovirtalaturia. Ainakin muutaman mallisukupolven takainen verkkovirtalaturi oli tolkuttoman hidas uuden puhelimen lataukseen ja vaati hankkimaan uuden teholaturin. Vaihtelua on siis USB-verkkovirtalatureissakin. Mitä tulee autolataukseen, niin minun muutaman vuoden takaisessa automallissa USB-portti on tarkoitettu lähinnä tiedon siirtämiseen. Lataamiseen sopii paljon paremmin tupakinsytytin-malliseen jännitepistokkeeseen liitettävä USB-laturi.
^ Juu, ihan hyvä, että puhelimen mukana ei automaattisesti tule laturia. Ostavat laturin sitten ne, joilla ei sellaista ennestään ole. Uudemmissa autoissa ei taida enää olla varsinaisia tupakansytyttimiä eikä tuhkakuppejakaan. Ilmeisesti autonvalmistajat olettavat, että nykyihmiset ovat sen verran fiksuja, etteivät enää käryttele. Omassakin kulkupelissä on 4 kpl USB-portteja vaikkapa muistitikkua ja musiikin kuuntelua varten ja sitten erillinen kannellinen jännitepistoke 8 A sulakkeella. Pistoke on mitoiltaan tupakinsytytinmallia, mutta ilman sitä sytytintä.