Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Fuji Acros 100 filmi pyrocatilla

Discussion in 'Filmikuvaus' started by J.Kimonen, Feb 20, 2008.

Onko kenelläkään kokemusta kehitellä kyseistä filmiä Pyrocat hd:llä ja minkälaisilla ajoilla jne,kiitos

1. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63
    Vs: Fuji Acros 100 filmi pyrocatilla

Olen testaillut ko. yhdistelmää kolmisen kuukautta ja vaikuttaa erinomaiselta. Hieno filmi ja hieno kehite. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10,276
    47
    48

Rotinaalin on kanssa sanottu toimivan hyvin Acroksen kanssa. Itse en ole tosin vielä kokeillut.

3. Vs: Fuji Acros 100 filmi pyrocatilla

Digital Truthista löytyi Pyrocat HD 1+1+100 ISO 100 19 min!!! Agitointi alussa 60 s ja sitten 30 s välein... HUHHUH...

En ehkä ihan uskois tuohon... Vertailun vuoks FP4+ @125 rodinaalissa 9 min ja Acros @100 rodinaalissa 8 min. Molemmat 1+50 suhteella. FP4+ menee Pyrocatilla noin 11 min 1+1+100 vähäisellä liikuttelulla. Eli perstuntumalta tuo 19 minuuttia tuntuu melko pitkältä ajalta.

Ehkä jos pitäis kokeilla tietämättä mitään filmistä, uittaisin sen 1+1+100  suhteella noin 11 min. Agitointi alussa 60 s, ja sitten 15 s 2 minuutin välein.

Mutta josko kto tai joku muu kuka on kokeillu yhdistelmää vois kertoa tarkemmin kokemuksista, ettei mene kokeiluks.

Tosin tuolta unblinking eyestä löytyi tuollanen käppyrä pyrocatille. Tosin 2+2+100 suhteella.
    Pyro Staining Developers

Ja Apugista: http://www.apug.org/forums/forum37/4707 ... at-hd.html"]http://www.apug.org/forums/forum37/47075-fuji-acros-pyrocat-hd.html
    Tuo Sandy King joka threadin aloitti on kehittänyt Pyrocat HD:n

4. juhaa

juhaa Active Member

8,059
    2
    38

Mä olen todennu useammin kuin kerran, että noi Digitaltruthin suositukset ei toimi mun prosessissa. Mulla niinpäin, että suuremilla laimennoksilla niiden aikasuosituksella en saa kunnon mustumaa. Joudun pidentämään aikoja -joillain filkkalaaduilla reilustikin. Valonmittaustani en muuta. Jotain on ehkä pielessä, mutta ainakin se on ollut sitä tasaisesti jo vuosia :)

5. Frank

Frank Active Member

7,250
    1
    38

En osaa sanoa miten tarkasti ne pitäis paikkaansa, mutta ei ole koskaan kovin pahasti pieleen mennyt.

6. juhaa

juhaa Active Member

8,059
    2
    38

Mun tapauksessa arvaamalla olisi päässyt varmaan parempaan lopputulokseen kuin mitä noilla pahimmillaan tuli.

7. Vs: Fuji Acros 100 filmi pyrocatilla

eikös digitaltruthin ajat ole pääosin valmistajien brosyyreistä? oliko jotain agfan aikoja lyhennetty kun agfa ilmoittaa kovemman kontrastin aikoja.

8. Frank

Frank Active Member

7,250
    1
    38

Juuri meinasin kirjottaa, mutta Jere kerkes ensin. Kaikki ajat mitä oon sattunu tsekkaan valmistajien papruista, on ollu just samoja, kuin digitruuthissa.

Agfalla ainakin Rodinaalissa on useampi niitä gammakäyriä papruissa, niistähän voi sit valita. Ehkä tuonne on valittu se vastaava, jota muut käyttävät..

9. OlliJ

OlliJ Active Member

415
    26
    28

Totta, 19 min vaikuttaa pitkältä. Ne, jotka ovat hankkineet Pyrocatin Hopeavedoskelta, ovat saaneet ohjelapussa lähtökohta-ajan 10 min, se on ajateltu lähinnä normaalille liikuttelulle (kerran minuutissa), 20  asteessa. Kun mennään vähäisempään liikutteluun, niin aika pitenee. Mäkkärin hettämä 11 min vähäisemmällä liikutteluula on oikein hyvä lähtökohta. Minä kehittelen Acros 100:n ja FP4:n jokseenkin samoilla ajoilla, usein yhdessäkin.

Sen tarkempia ehdotuksia ajoista en edes lähtisi kenellekään tekemään, koska lopputulos on niin monesta kiinni. Ajatelkaa vain kuinka paljon vaihtelua tulee valonmittauksen tavasta, mittarin virheistä, kameran sulkimesta, kehitteen laimennuksen tarkkuudesta, lämpömittarista/mittaustavasta, liikuttelusta ym. Siksi parasta jälkeä hakevan on syytä tehdä viimeinen säätö omilla välineillä ja työtavoilla.

10. Vs: Fuji Acros 100 filmi pyrocatilla

meikä on hopeavedoksen pyrocatilla kehitellyt mv filmit kaikki,,merkistä riippumatta semistandilla 48-58 min 3ml+ 3ml /1 litra vettä , kerran puolivälissä muutama pyöräytys,en tiedä, mutta negat olleet aika hyviä,(en ehkä tiedä paremmista)

11. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63

Niin kuin Olli tuossa sanoikin, kokeiluksi menee... Ilman saivartelua, tulee nopeasti mieleen jokaisen prosessissa eroavaisuuksia esim. liikuttelun "laadussa ja rytmissä", tankeissa, vedessä, valotuksessa ja sen mittauksessa, lämpötilassa, halutussa lopputuloksessa ja onko "N" vai jotain muuta, suurennuskoneen tyypissä, kuun asennossa jne.... Tätä voi jatkaa. Ja sen verran jatkan vielä itse, että pyro-negat mittautuvat ja myös käyttäytyvät hieman eri tavalla eri paperien kanssa, kuin ns. "normaali" negat.

Mutta turha murehtia ennen kokeilua ja Acros+Pyrocat saattaa olla paras "moderni" yhdistelmä tällä hetkellä, ainakin jos kaivataan tarkkuutta. Oisko jouluna ollut harmautta luokkaa SBR 4 tms;) ja ihan printattavaa niistä tuli lähes "normikehityksellä" - edit: joka kehitys siis oli pahasti "pielessä" loivan kontrastin takia. Tosin kuvat vaativat muutenkin aika paljon pimiökäsittelyä.

Jos se jotain helpottaa, toinen testi antoi esim. seuraavia tiheyksiä. Mutta nää tulee muuttumaan, koska systeemit ovat kehittyneet uusiin juttuihin....

Eli "N" kehitysaika 13 minuuttia, eka minuuttia liikuttelua, sitten joka 3. minuutti. IE 100. Lämpötila 24 astetta!!

Zone I visual 0,11 blue 0,15
    Zone VIII visual 1,11 blue 1,22

Noi on siis rullafilmillä.

K

Ps. omassa kokeilussa on tällä hetkellä hieman tiheämpi liikuttelu - kerran kahdessa minuutissa. Etenkin kinolla.

12. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63

Mikäs ton alkuperäisen kysymyksen tarkoitus sitten oli;)

13. juhaa

juhaa Active Member

8,059
    2
    38

Tuntui kovin lyhyeltä tuo FP4+:n aika 125:na 9min Rodinal 1+50. Tarkistin Digitaltruthista ja siellä suositellaan 15min :)
    Tuo on niitä, joka on mulla jotenkuten toiminut. Muistelen, että minsan lisää olisin tohon lätänny. Muistiinpanot on jossain... EDIT: liikutus kerran minuutissa ja valonmittaus keskiharmaasta (eikä tummasta niinkuin negalle aina suositellaan)
    Adox, Foma ja Classic -laakafilkkojen DT:n ajat on ollu liian lyhyitä mun systeemissä Rodinal 1+50 liemessä.

14. Vs: Fuji Acros 100 filmi pyrocatilla

se juuri mikä se oli,ehkä muutan systeemiäni ,kiitos vain kaikille

15. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8,192
    63
    48

Ei 19min mitenkään oudolta kuulosta. Itse tein kalibrointikokeita perinteisiä rakeita omaavalle Neopan 400:lle pyrocat 1+1+100, 24°C ja "partial stand", 1 minuutti jatkuvaa liikuttelua, sen jälkeen 10s ajan 3min välein.

Lähtökohdaksi otin haarukointitestilleni ajat 6min, 9 min, 12 min ja 16 min. Koska samaa vaikuttavaa ainetta käyttävässä DiXactolissa "partial stand" -ajat ovat N-kehitykselle noin 10min ympärillä, niin siksi otin tuon haarukan keskivaiheeksi myös Pyrocat-HD:ssa.

Yllätys oli kuitenkin melkoinen, kun vasta 16 minuutin kohdalla alettiin päästä lähelle normaalia kontrastia, silti vielä loivalle puolelle ja herkkyys putosi valmistajan ilmoittamasta 400:sta ISO 160 -tasolle. Olisin odottanut sen putoavan noin ISO 250 -tasolle. (DiXactol antaa 400-filkalle 320-herkkyyden).

Seuraavassa testisarjassa kokeilen täsmälleen samaa "partial stand" -liikuttelua, jota käytän DiXactolissa, eli 1 minuutti jatkuvaa, sen jälkeen 2 minuutin välein 10s liikuttelua (eli 3 inversiota).

16. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8,192
    63
    48

Mistä olet saanut visual -arvon VIII:lle?
    Mulla kun on noita kalibrointeja menossa näille pyrocatechin-pohjaisille kehitteille (DiXactol, Pyrocat-HD), niin en ole mistään löytänyt valmiita ohjearvoja visual- tai blue -tarkastelulle.

Joten otin lähtökohdaksi Thorntonin tavan; valotin harmaakiilat ja sitten vedostin ne ja katsoin missä sävyt ovat kohdallaan. Jotta pääsisi tekemään perinteisiä käppyröitä ym. sensitometriaa, niin otin sitten  onnistuneen N-kehityksen (Delta 100, E.I. 80, DiXactol) negat verrokeiksi ja katsoin niistä zonejen visual-tiheydet.

Se mikä tässä pisti nyt ihmetyttämään on mun visual-arvo VIII:lle, joka on BF + 1.30. Eli mun empiirisesti hakema "N"-tulos on selvästi jyrkempää kuin tuo esittämäsi ohjeellinen visual-tiheys suosittaa.

Kerrotaan nyt vielä se, että empiiriset arvot olen hakenut hajavalo-koneella, ilford MGIV-muovipaperilla ja Ilford Multigrade -kehitteellä. Jyrkkyytenä 2½.

17. OlliJ

OlliJ Active Member

415
    26
    28

Hämmennetään nyt vielä vähän. Joku on saattanut huomata, että APUG-foorumilla käytiin hiljattain keskustelu samasta aiheesta: http://www.apug.org/forums/forum37/4707 ... at-hd.html"]http://www.apug.org/forums/forum37/47075-fuji-acros-pyrocat-hd.html
    Sandy King oli testannut Acros 100:a Pyrocat-HD:llä semistandillä. Kehitteen laimennus 1:1:100, 21 astetta (70F), liikuttelu alussa 1 min, sitten jokaisen kehitysajan neljänneksen alussa 10 s, siis kaikkiaan neljä liikuttelua koko kehitysajassa.

Tuloksena seuraavat kehitysajat:
    N+3: 9 min
    N+2: 12 min
    N+1: 14 min
    N:    20 min
    N-1: 29 min

Efektiiviseksi herkkyydeksi tuli 115. Testinegat oli mitattu densitometrillä sinisellä valolla kurvat sovitettu WinPlotterissa (tiheysero 1,40), en tunne ohjelmaa ja tarkemmat yksityiskohdat eivät käy ilmi. Lopputuloksen pitäiski kuitenkin soveltua monijyrkkyyspaperilla. 

18. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63

Mä tulkitsin nuo Sandy Kingin SBR (6-10) ajat pikemminkin seuraavasti:

N-2: 9 min
    N-1: 12 min
    N: 14 min
    N+1: 20 min
    N+2: 29 min

K

19. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63

Noi mun esittämät arvot oli densitometrilla mitattuja. Kyseessä oli vasta ensimmäinen testi. Tarkoitus on tehdä vielä toinen testaus hieman eri metodilla.

Loppupeleissä nimenomaan paperille tehtävät kokeilut ja määrittelyt ovat käyttökelpoisempia, joskin ollaan kamreerin kanssa aika pitkällä pelkkien mittaustulosten soveltamisessa. Jos sulla on mittaukseen soveltuvia negoja, tervetuloa lainaamaan densitometria. Olisin kiinnostunut vertailemaan tuloksia ja lisäksi saamaan parempaa tietoa mittausten ja tehtyjen printtien välisestä suhteesta.

K