Tää on varmaan tosi yksinkertainen juttu, mutta oma kokemus ei riitä. Kehittelin eilen pari rullaa Jyväskylästä ja lykkäsin liuskat skanneriin, kuvat on ihan täynnä valkoisia pilkkuja. Vähän aikaa ihmettelin niin huomasin, että fixeripullon pohjalla ja seinissä on mustaa "sakkaa" joka on tainnut tarttua filmiin kiinni ja näkyy sitten kuvassa valkoisina täplinä. Koitin fixata uudestaan tuoreella tavaralla ja pestä paremmin, mutta edelleen jäi osa pilkuista. Mistäs tämmöinen johtuu? Menee hyvä pullokin ongelmajätteeksi, kun ei se mönjä lähde tuolta mihinkään. ~Vuoden vanha ilford rapid fixer, ostanko varmuuden vuoksi uutta, vai onko ongelma vain tuossa käyttöä varten laimennetussa?
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Kaiken logiikan mukaan se on fixiin jäänyttä hopeaa. Ite oon aina sekottanu uuden fiksin kun lillujia on alkanu ilmestymään. Kaipa sen vois vielä suodattaa ja parit filmit kiinnittää jos jaksaa. Tota pullojen lajittelua oon miettiny kanssa, miten muut ootte toiminu?
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Tummuu ne kiinnitepullot ja kanisterit ja tummaa mömmöä leijuu siellä ja painuu pohjan puolelle, vaan en ole huomannut että ne negoihin tarttuisi. Tosin en ole pahimpia pohjasakkoja purkkiin kaatanut kun on liuosta aina enemmän kuin kerralla tarvitsee (2 tai 4 litraa). Uusiessa en ole pessytkään kanisteria sen koommin kuin vähän huuhdellut. Agfan Agefix on ollut aina käytössä, mutta kai se samaa on kuin Ilfordin aine. Mulla fixipullo on aina fiksipullo ja kehitteille ja keskeytteelle samoin.
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Tutki tarkkaan negat. Ehkä bongaat nuo pisteet pikku hippuina ja kohoumina. Voisi olla huuhtelussa tulleita, kenties huuhteluveden rautasaostumaa?
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Koitin vähän taskulampulla peilailla, niin nämä hippuset näkyvät ainakin paremmin filmin kiiltävällä puolella, joten emulsiossa tuskin on vikaa, vaan tarttuvat jostain mukaan. Filmi on bulkkina ladattua foma200:aa ja ro9:ssä kehitetty. Täytyy illalla kehittää 1 rulla lisää kokeeksi tuolla kokonaan uudella fixerillä, joka on uudessa pullossa, niin näkee oliko siinä syy vai ei. Vesi on paikallista vesijohtovettä Helsingissä, eikä minulla aikaisemmin ole ollut tämmöisiä ongelmia sen kanssa.
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Musta hopea on metallista hopea, joka ei välttämättä sillä tavoin tartu selkäpuolelle, mutta kyseessä voi olla kehitteen hapettumistuotteetkin. Pienet tervamaiset liisteriläiskät, joita tarttuu kun kehite ei ole kunnossa...
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Kiiltävältä puolelta saa helpommin hiput irrotettua. Koita pyyhkiä kostealla sienellä tai muulla nukkaamattomalla. Sinolia sieneen tai muuta alkoholia voi myös yrittää (molemmin puolinkin). Alkuperä tai hippujen koostumus voi tosiaan olla moni muukin, mutta pitkä juoksevalla vedellä huuhtelu pelkästään vesijohtoveden liikkeessä voi kiinnittää rautahippuja tiukasti negaan. Rauta on vedessä liuenneena ja se hapettuu ja muuttuu kiinteäksi siinä tullessaan ulos putkesta ja purkki filimikierukoineen on hyvä saostumispaikka jossa virtaus filmin pinnalla on myös sopivan hidas vaikka kuinka pajon painetta putkesta laittaisi. Tasaista virtausta parempi on aktiivisempi huuhtelu, jossa vähän väliä vaikkapa pumppaa spiraaleja ylös alas purkissa kuin mäntä sylinterissä voimallisesti. Tai se Ilfordin tapa, jossa yksinkertaisesti vaihdetaan vesi aina purkissa ja purkkia käännellään tietty määrä ja taas vaihdetaan vesi... niin monta kertaa kuin ohje sanoo. Ei siis tarvita edes juoksevaa vetta. (Tai jokin näitten yhdistelmä. Olen käsittänyt, että aikaakin huuhtelulle on hyvä antaa, kun paremmin puhdasta (kiinnitteetöntä) tavoitellaan eli tuota Ilfordin menetelmää on turha yrittää tehdä pikavauhtia. Itse olen aina katsonut että vähintään 10 minuuttia tulee ajaksi. Paikoillaanolo puhdistaa myös omalla tavallaan huokoista materiaalia (kuten emulsio) eikä vain liikkuva vesi.)
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Jos et ole suodattanut vettä millään tavoin, saattaa olla ihan levääkin tms.
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Ilmaisin itseäni vähän epäselvästi. Käytän fiksipullona ihan perusmuovipulloa johon tietty ajan mittaan kertyy hopeaa pohjalle. Oon yleensä ottanu uuden pullon käyttöön kun vanhan pohjaan on kertyny näkyvästi hopeeta. Mietin vaan että tulisko tollanen pullo toimittaa ongelma jätteenkeruuseen kemiajätteen ohessa?
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Kaikki käytetyt kemiat tuli aamupäivällä kiikutettua Shellille ongelmajätekonttiin. Ihan vaan, että saisi jotain järjestystä tähän touhuun. Olihan sitä näköjään litratolkulla kertynyt jätettä... Kehitin vain yhden rullan Fomadon W37:ssa ja fixasin sen vuoden vanhan ilfordin lopusta sekoitetulla tavaralla, lopuksi koitin huuhdella vähän huolellisemmin. Osa ongelmista katosi, mutta onhan siellä vielä jotain roskia. Ei kuitenkaan noita pieniä, jotka peittivät koko kuva-alan...
Vs: Fixerissä mustia hippuja? Oli se Ilfordi jotenkin pilalla, tuon yhden rullan kehitin silloin 3 viikkoa sitten ja pistin kamat pois. Nyt kun rupesin uudelleen hommiin, niin tuo uuteen pulloon samasta tiivisteestä sekoitettu uusi fixeri oli taas täynnä mustaa töhnää. Uutta Fomafixiä on, mutta tarttee hommata taas uusi pullo jostain...