Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Luulen että tuohon sääntöön on varsin suoraviivainen syy: Miten ihmeessä te järjestäjänä pystyisitte järkevillä resursseilla valvomaan, ettei joku digikuvaaja kuitenkin valitsisi niitä kuvia? Ei ole olemassa 12 peräkkäisen digikuvan korttia. Läppärillä, muistikortinlukijalla ja vaikka exiftoolilla saa varsin hyvin tehtyä peräkkäisen näköisesti otetut kuvat, jos pitää yrittää "väärentää". Joten siis annetaan kaikille digikuvaajille samat mahdollisuudet. Kiire tuossa on kuitenkin. Filmikuvaajille haaste on vain erilainen. Ja taas tuolla on oikeastaan sama syy: miten filmikuvaaja voi tuossa aikataulussa edes valita kuvia? Joten kaikille taas samat mahdollisuudet. Jotenkin minusta tuntuu, että näin tiiviissä maratonissa kuitenkin menestyy enemmän hyvällä tilanteen näkemisellä kuin millään laitteella.
Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Aijaa, eikö numeroinnista näekään mitään? Digitiedostojen siis? Btw, vuonna 199jotain (96?) kisa järjestettiin Turusta-Affenanmaalle -risteilyn aikana ja perillä. Muistan, ku Jyrki Vesa (vai mikä sen tyypin nimi olikaan) kuljeskeli jonkun aikaa samois porukois ja kertoi aikovansa voittaa kisan. Minkä sitten tekikin. 10 000 mk. Mitä lie palkinnot nykyään. Ei, en mene kattomaan, ku ei ihan niin paljoa kiinnosta
Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Ehkä pulma ei ole niin suuri kuin kuvataan. Samat säännöt ja toimintamahdollisuudet ovat kaikilla (ts. kaikki pystyvät halutessaan toimimaan samalla tavoin). Tosin jos kuva-arkistosta napatun kuvan nimeä muuttaa EI vielä välttämättä riitä vakuuttamaan tuomareita kuvan autettisuudesta (siis siitä onko kuva otettu kilpa-aikana). Samassa yhteydessä pitää osata hävittämään ja muuttaa kuvatiedoston kaikkia META-tietoja, joka ei välttämättä onnistu helposti (itse osaan). RR
Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Totta, Exiftool on yksi mahdollinen työväline (helppokäyttöinen). Nyt tarkoitin ns. tavis tietokone käyttäjää RR
Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Taviskin osaa käyttää ExifToolGUIta http://freeweb.siol.net/hrastni3/foto/exif/exiftoolgui.htm
Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Ainakin fotoreisuilla. Juu. Kehuu sillä vieläkin... Krhm..... mun entisiä oppilaita.... - tosin muna on jo aikaa ollut kanaa viisaampi.
Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Jos taviksen aikomuksena on peukaloida kuvien aikaleimoja, niin läppäri on toimiva peli. Joku älypuhelin sattaisi toimia myös, jos vaan sopiva softa löytyy.
Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Ehkä taviksille ei kannattaisi ihan kaikkia sisäpiiri juttuja META-tiedostojen käsittelystä kertoa Pelkkää hymyä RR
Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Sisäpirrin tietoa syntyy asenteella: "itse osaan" [mutta en kerro muille]. Aikaleimojen korjailu saattaa olla tarpeellista myös taviksille. Kuinka usein onkaan kameran kellon siirtäminen kesä/talviaikaan unohtunut?
Vs: Fotomaraton 21.8.2009 Kokeeksi voisit tehdä ton. Muuta jonkun kuvan tiedot ja palauta koritlle ja sit laita kamera päälle, miltä näyttää? en o ite tota testannut, mutta kamerassa on sisäinen laskuri joka ei o riippuvainen siitä mitä kortilla on. Ei kä niitä tietoja olis kellään aikaa ees yrittää korjailla.