Vs: fotokaupassa kuultua... Kaksi eri juttua, kuvaan saatava dynamiikka ja valotusvara. Harrastajatason värinegalla ja herkällä mustavalkofilkalla on 12-14 aukkoa 'varaa'. Paperille niistä voi saada noin 6. Se ero siis on, että filkoilla (ei dia) voi valottaa miten sattuu, paljonkin pieleen, ja jonkinlainen kuva on vedostettavissa tai skannattavissa. Negan suuresta toistoalasta on siis etua pääasiassa mokaillessa. Pihtiputaan mummo ei mokaile valottaessaan, jaappanin insinörtin disainaama matriisivalotus ja hymyntunnistus kyllä useimmiten hoitaa homman himaan. Sen kerran kun automaagi harhautuu, jättää sitten printtailematta.
Vs: fotokaupassa kuultua... Värinegalla pääsee tuonne 12 aukon tietämille, jotkut sanovat että jopa 14 ilman kikkoja. Skannaamalla sitten 17 aukkoa tai ylikin ei ole vielä mikään ongelma. Asia erikseen että millaisessa tilanteessa moista dynamiikkaa oikeasti tarvitsee? "zone-hörhötkin" tyytyivät enimmillään mustaan, valkoiseen ja niiden välillä 11:sta sävyyn joista täydeksi dynamiikaksi (erottuu jopa pintarakennetta) voi laskea 9. Ja tuolla mentiin kuolemanlaaksojen ja muiden kovassakin valossa. ISO-standardiin filmipuolella on otettu kontrasti, joka vastaa noin gammaa 0,62 (tarkemmin sanoen filmin kontrastia kuvaavan ominaiskäyrän keskimääräistä kaltevuutta 0,62, gamma arvo useimmilla filmeillä olisi hieman eri). Kuitenkin ISO-standardi pohjautui ties monenko tuhannen perus-harrastajakuvan analysoinnista saatuihin tuloksiin ja silloin todettiin että tuo on sopiva yleiskontrasti ja siitä jyrkkyydeltään normaalille paperille tulee keskimäärin hyvä printti ja dynamiikka on silloin noin 6½ aukkoa, hyvällä tahdolla 7. Sitä vastaan nämä jatkuvat dynamiikan suuruudella mahtailut tuntuvat omituisilta - vähän kuin autojen huippunopeudet joita ei pääse hyödyntämään edes useimmilla moottoriradoilla... Värinega (mikesei mv myös) oli kuitenkin anteeksiantavaa, jos valotti väärin niin pahimmillaan tummasta päästä katosi jotakin. Digi on armoton kuin dia - jota toki myös kuvattiin filmiaikaan automaateilla. Ja pärjättiin riittävän hyvin vaikka kameroissa oli vain joko keskustapainotteinen tai koko-alan mittaus. Ehkä silloin mielipide hyvästä kuvasta oli toinen - nettikuvia ei ollut ja lehdissä olevat painetut kuvat olivat todella surkeita referenssejä. Jokatapauksessa, digipokkarit valottavat usein hämmentävän huonosti (kuten myös digijärkkärit!) verrattuna filmiajan järkkäreihin. Jonkinlainen apu voisi olla digipokkarissa oleva sisäänrakennettu autolevelsin kaltainen toiminta joka tuottaisi esim. kuvasta originaalin + autokorjatun version. Nimittäin sehän on fakta että perusnäpsijä ei säädä kuvaa jälkikäteen, muistikortti kuvaamon koneeseen tai fotokioskiin suoraan ja kuvat tilaukseen.
Vs: fotokaupassa kuultua... ???? Mihin filmiajan järkkäriin vertaat? Pentax Spotmatic vai Nikkormat EL?
Vs: fotokaupassa kuultua... Ihan näppituntumalla väittäisin, että D3 valottaa yhtä hyvin kuin F4s mikä on viimeisin filkkarunko mitä mulla on ollut. Digipokkareista ei ole oikeastaan muutakokemusta kuin Panasonicin DMC-LC5 ja Canonin G5, molemmat tuottivat hämmästyttävän hyvin valotettuja ruutuja, mitä nyt olen negoja ja dioja skannaillut, ei ne ainakaan paremmin ole valotettu.
Vs: fotokaupassa kuultua... Jep. Jos joku on parempi kuin D3, niin hommaan sellaisen. Eipä ole vielä ilmennyt.
Vs: fotokaupassa kuultua... Voi hyvä ihminen... että kameran pitäisi tuottaa hyvä ja huono kuva asioiden yksinkertaistamiseksi....
Vs: fotokaupassa kuultua... Kirjoitin vähän liian tulkinnanvaraisesti. Vertailukohtana F601, F90X, F100 filmimatriiseista. Näistä F601 valottaa kaikista luotettavimmin ja mitä uudempaan mennään, sitä pahemmin matriisi harhailee. En myöskään ole kuullut kehuja matriisien toimivuudesta Nikonin d70-d80-d200-300 jne -tasoisista. Siis niitä millä valtaosa kuvaa. D3 voi olla toista. Peilittömät periaatteessa pystyvätkin mittaamaan valotuksen paljon paremmin koska niillä on käytössä koko kennon informaatio jo livenäkymää(kin) varten. Siksi en ihmettelisi jos G5-tasoinen kamera valottaa hyvin. Sopiva valotuksen keskiarvoistaminen on kuitenkin helppo juttu verrattuna noihin kasvontunnistimiin ja kohteita seuraaviin laatikoihin joita pokkarit ovat täynnä.
Vs: fotokaupassa kuultua... Juu, matriisi on ollut aika pitkään "nyt se on hyvä", vähän kuten megapikkelsit on "nyt tarpeeksi kaikille". Eli tulevaa menneisyyden huumoria tänään. Mitäs mieltä ollaan af:stä?