Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pitkät valotusajat, hidas filmi, resipookki?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana zenig, 8 Toukokuu 2008.

  1. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Pitkät valotusajat on mulle vielä vähän arvoitusten maailma, ja pitää kysellä neuvoa.

    Kun ei ole erillistä (kunnollista) valotusmittaria, käytän varmaan digijärkytintä sen sijasta. Siinä tosin ISO ei tipu kuin 200:n asti. Saanko silloin oikean valotusajan ISO 50 filmille kertomalla ISO 200:lla käytetyn neljällä? Onko se matikka näin yksinkertaista? Vielä hitaammalla (esim ISO 20) filmillä se on t(ISO 200)*10?

    Mites sitten noi filmien puhutut resipookki-ilmiöt, tuleeko ne esiin vasta minuuttien, vai tuntien valotuksissa?
     
  2. Vs: Pitkät valotusajat, hidas filmi, resipookki?

    Juu, kyllä se noin menee. Resiprookki on sitten eri asia, sillä erimerkkiset ja -tyyppiset filmit käyttäväytyvät hyvinkin eri tavoin. Joillakin päivänvalodioilla 1 s. voi vaikuttaa jo väritasapainoon kun taas keinovalodialla 30 s. ei tuota ongelmia.

    MV-filmeistä taas voit katsoa ohjeita vaikkapa täältä:

    http://www.ilfordphoto.com/products/producttype.asp?n=3&t=Consumer+%26+Professional+Films

    http://www.fuji.fi/tietopankki/esitteet/datasheets.html

    http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/cis37/cis37.jhtml
     
  3. Vs: Pitkät valotusajat, hidas filmi, resipookki?

    Kyllä se matematiikka on melko yksinkertaista. Eli Iso sarjat esim: 800, 400, 200, 100, 50, 25, 12 ovat aina aukon erolla toisistaan. Eli herkkyys 800 => 400, aukon ero, eli kaksinkertainen aika. 800 => 200 = 2 aukkoa eli 4 kertainen aika. 800 => 100, 3 aukkoa, eli 8 kertainen aika, ja niin edelleen. Käyttämällä ISO 25 herkkyyttä ja mittaamalla ISO 200 mukaan, pitää kertoa aika 8:lla.

    Tietenkin voit mitata kompensoimalla valotusta +2 aukkoa (@ISO200) jos haluat kuvata ISO 50 filmille.

    Resiprookki tulee esiin yleensä jo kun mennään yli 10s MV filmeillä. Jotkut ovat hieman herkempiä resiprookille kun toiset filmit.
     
  4. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: Pitkät valotusajat, hidas filmi, resipookki?

    Ahaa, resiprookki, täytyy muistaa. Aika aikasin kuitenkin esiintyy, mitenhän ton 120-koon Velvia 50:n kanssa, päivänvalolle taitaa olla..

    Kiitos vinkeistä & täsmennyksistä!

    Edit: joo, tuolla Fujin sivuilla olikin exposure compensation ohjeet pitkille valotuksille.
     
  5. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: Pitkät valotusajat, hidas filmi, resipookki?

    Joo, resiprookkivirhehän on kaunis suometus englannista: reciprocity failure. Sillä siis viitataan siihen, että aukon ja ajan molemminpuolisuudessa valotukseen vaikuttamisessa on "virhe", siis poikkeama normaalista. Joskus niitä virheen kompensointitietoja löytää myös filmipakkauksesta.
     
  6. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 276
    47
    48
    Vs: Pitkät valotusajat, hidas filmi, resipookki?

    Jos haluaa minimoida noi resiprookkihuolet niin Fujin diafilkoista Provia 100 ja MV-filkoista Acros ovat verrattain epäherkkiä resiprookille, jälkimmäinen joidenkin puheiden mukaan jopa käytännössä immuuni.
     
  7. Vs: Pitkät valotusajat, hidas filmi, resipookki?

    Toisaalta jos haluaa PITKIÄ aikoja, niin resiprookkivirheen avulla valotusajat pitenevät automaagisesti :)