Nyt on ollut pyöräily into päällä ja autolla tulee ajettua vain pidempiä matkoja. Aikaisemmin ärsytti holtittomat pyöräilijät, jotka henkeään uhaten pyrki auton alle. Nyt ärsyttää autoilijat, jotka ei voi odottaa 1-2sekunttia jotta pyörällä ehtisi tien yli. Mielenkiintoinen huomio on se että mitä vanhempi auto, sitä vähemän ottaa pyöräilijät huomioon, kaikista pahimpia on Porvoon huoltomiehien autot (firma), niitä on oppinut varomaan, sillä ne tulee päälle vaikka pyöräilijällä on etuajooikeus. Mitä tästä opimme?
Vs: Näkökulman vaihtuminen Ole varovainen. Oleta aina pahinta, niin saatat selvitä. Älä anna tunteille valtaa. Pyöräilen - hieman vaihtelevasti - tuhansia kilometrejä vuodessa. Kahdesti on päälleni autolla ajettu. Se, että syy oli autoilijan, ei helpota yhtään. Moottoripyörällä ei ole ikinä sattunut mitään. Tänään (bussissa - se turvallisin talvella pimeässä) kuulin kaverista, joka talutti pyörää suojatiellä (Turussa siis) viime keskiviikkona ja auto kolhaisi pyörän etuvanteeseen hiljentämättä. Ei ihan ihmiseen osunut, mutta nurinhan siinä lensi ja mustelmaa tuli. Auto ei edes pysähtynyt.
Vs: Näkökulman vaihtuminen Näkökulmanvaihto on hyödyllistä. Ajan autolla, moottoripyörällä, julkisilla ja fillarilla tulee n. 6-8tkm ympäri vuoden. Kerran lehdenjakaja ajoi aamulla yli viiden maissa kun menin töihi, lensin auton yli mutta selvisin naarmuilla ja kolotuksilla. Lehdenjakajalta meinas leikata pumppu kiinni, oli niin säikähtänyt ihan huolestutti miesparka Kunnon valot fillariin, nastat talveksi. Tuolta dx.comista saa muuten huikean tehokkaita led-valoja muutamalla kympillä, eikös alv-raja kohta laske? Nyt sellainen tulee vielä ilman maksuja kotiin. Tossa just lataan sitä aamun työmatkaa varten. V-MS
Vs: Näkökulman vaihtuminen kebax on oikeassa, olen kokenut sydäntä kouraisevia tilanteita, kun yht'äkkiä pimeydestä ilmestyy heijasteitta koira ja perässä isäntä samoin ilman heijasteita. 40km/h rajoitus on aivan liian suuri tuollaisiin tilanteisiin, ei mitenkää ehdi jarruttaa saatikka väistää jonnekin missä vastassa voi olla vaikka mitä. Olen ollut yli 35v Helkaman tuotekehityspäällikkönä ja myönnän ajavani edelleen autolla duuniin, surullista, mutta jos ei muuta, niin turvallista. Olen elänyt ns. turvaviiriajan, lupaa siihenkin huomiovälineeseen piti ihan hakea ja saada se lakiin kirjatuksi. Silloin vielä ajettiin pyörällä liikenteen seassa ja auton ohitusetäisyyttä pyrittiin lisäämään turvaviirin avulla. Laki edellytti turvaviiriltä määrättyjä teknisiä arvoja jotta se olisi laillinen, eli suomeksi, tekniset määräykset täyttämätön turvaviiri oli laiton vaikka se lisäisikin pyöräilijän näkyvyyttä -jälleen suomeksi, helvetin hölmöä. Poliisi ei mitenkään pysty/tai halua valvoa pyöräilijöitten varustelua, useat polkee pimeässä pyörillä joissa ei ole edes kaikkia heijastimia saatikka sitä tieliikennelain mukaista valoa. Heijastimet on minusta se tärkein varuste, 99,99% autoilijoista pitää valot päällä pimeällä, ja silloin heijasti paljastaa sekä pyöräilijän, että lajankulkijan, jopa koiran. Passiivinen turvavarustelu on aina parempi kuin tekninen valo joka voi olla rikki. No, sorry nyt vouhotuksestani, mutta nämä jalankulkija/pyöräilijä asiat on vaan lähellä sydäntä, jos ei muuten, niin omien lasteni takia.
Vs: Näkökulman vaihtuminen Kyllä heijastin on paras ja halvin henkivakuutus (ja ostakaa se paras, kovamuovinen joka kulmasta näkyvä) kun liikkuu pyörällä ja kävellen. Kun on nyt ollut Turussa opiskelun ohessa, niin huonoa on käytös sillä seudulla. Aina joutuu juoksemaan yli loppumatka tai kääntyä takaisin pikaisesti, siellä ei autottomia hyvällä katsota (varsinkaan aikuisia). Joissakin paikoissa tuntuu olevan vihaa näitä kohtaan, ihme homma?
Vs: Näkökulman vaihtuminen Näkökulmia on hyvä aina vaihdella. Moottoripyörä opettaa ihan eri lähestymistavan liikenteeseen kuin auto. Polkuoyörä taas omansa. Vuoden automaattivaihteista autoa käyttäneenä en yhtään ihmettelisi vaikka uudemmilla autoilla ajajien lisääntynyt kohteliaisuus olisi juuri automaatin ansiota.Vaikka käsi ei vaihdekeppiä hämmentäessä kauheasti rasitu, on siinä joku henkinen tekijä kuitenkin eikä niin helposti hidasta tai pysähdy päästämään kevyttä liikennettä autotien yli. Automaatin kanssa tuo henkinen kynnys tuntuu matalammalta koska hiljentäminen ei vaadi kuljettajalta yleensä mitään lisätoimia. Itse ainakin olen huomannut olevani automaatin ratissa selvästi huomaavaisempi kuin manuaalin.
Vs: Näkökulman vaihtuminen Nin hieno tapa liikkua kuin pyöräily onkin, niin jalankulkijana saa varoa fillaristeja Helsingissä. Kun itse ylittää suojatietä ja joutuu samala ylittämään pyöräkaistan, tulee (liian) usein yli-innokas kumiluoti tuhatta ja sataa päälle. Ei käytetä kelloa, saati sitten hidasteta vaikka pyöräilijällä olisi pysähtymisvelvollisuus. Muutenkin väkijoukossa on jostain syystä pakko ajaa fillarilla ja melko lujaa. Tuntuu melko ylimieliseltä joidenkin pyöräiljöiden tuohu.
Vs: Näkökulman vaihtuminen Lain mukaan autoilijan ei tarvitse pyörätiellä ajavaa risteystä ylittävää pyöräilijää vaistää (sääntö 1. seuraavassa linkissä): http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t#V.C3.A4ist.C3.A4miss.C3.A4.C3.A4nn.C3.B6t Suojatien pyöräilykaista on pyörätietä, eli pyöräilijä ei saa etua autoon nähden, ellei autolle ole asetettu kärkikolmiota väistämisvelvollisuutta muuttamaan.. Tätä Helsingissä 90% pyöräilijöistä ei tiedä, henkensä kaupallakaan.. Kohtelias kannattaa olla puolin ja toisin, eikä ihmisen yli saa jaaa, vaikka olisi itse oikeassa väistämissääntöjen mukaan. Siltikin aika hurjia ajotien ylityksiä välillä näkee.
Vs: Näkökulman vaihtuminen ^Kuten linkin sivullakin kerrottiin, kääntyvän auton on kuitenkin väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Korkeimman oikeuden päätös osoittaa, että vielä ainakin 12 m etäisyydellä rinnakkain maantien vierellä kulkeva pyörätie lasketaan kuuluvaksi maantiehen ja kääntyvällä autolla on väistämisvelvollisuus.
Vs: Näkökulman vaihtuminen Joo tätä eivät autoilijat ole tajunneet... Vai onko laki tältä osin epäselvä? Higg
Vs: Näkökulman vaihtuminen Laki on selvä. Juttu meni Korkeimpaan oikeuteen sen vuoksi, että oli eriäviä mielipiteitä leveähköllä viherkaistalla erotetun pyörätien kuulumisesta maantiehen. Pyörätietä kulki jutussa mopo, mutta laki koskee muitakin pyörätien käyttäjiä.
Vs: Näkökulman vaihtuminen Välillä fillarilla tai prätkällä ajellessa huomaa olevansa jonkun auton peilin tai sivutolpan takana sopivasti, kun liikkuu sopivalla nopeudella ja kulmassa jää täydellisesti katveeseen. Tietää että autoilijalle tulee täydellisenä yllärinä että joku ilmaantuu näkökenttään eikä aikaa ole juuri lainkaan reagoida. Yhtenä aamuna huomasin tämmöisen tilanteen, naisautoilija säikähti todella pahasti. Tuli sitten vielä pyytämään anteeksi ja sanoi ettei huomannut ollenkaan. Mä kävelen aika paljon Hgissä enkä kyllä voi sanoa että kokisin pyöräilijöiden mitenkään holtittomasti ajelevan. Pyöräillessä näkee enemmän jalankulkijoita jotka glögipäissään/valokuvattessaan huuhailevat päättömästi mm. pyöräteillä Mun mielestä jalankulkijat saakin huuhailla, liikkuminen jalan on luonnollista kaupungissa ja samalla kuuluukin fiilistellä ja katsella ajatuksissaan ympärilleen. V-MS
Vs: Näkökulman vaihtuminen Niin eli empatia ei ole vahingoksi? Itse olen kieltäytynyt useampaa kertaa kun joku on kysynyt saako ottaa kuvan, vaikka olen samaa muilta ihmisitä kysellyt;-) Toisaalta itse harrastajana olen nähnyt foorumeilla miten jotkut luo "sisältöä" esittämällä mallejaan väärässsä kontekstissa.
Vs: Näkökulman vaihtuminen No, tuohan on aika ikiaikainen tapa. Luoda taiteessa jänitteitä tuomalla siihen vastakkaisia elementtejä. Vaikka timatteja kaatopaikalle. "Halveksittavaa" toki.
Vs: Näkökulman vaihtuminen Ajelin syksyllä pari viikkoa aktiivisesti fillarilla, koska vanhin poika vei isukin auton lainaan omansa hajottua. Oli terveellinen kokemus katsella maailmaa fillarin päältä. Mutta kuten edellä moneen kertaan on sanottu, varoa piti. Ajelen pyörällä kesäisin n. 2000 km, mutta syksyn ja talven pimeys ei innosta juuri autoilijoiden piittaamattomuuden takia. Vaikka pyörässä on heijastimia ja valot päällä. Pahimpia paikkoja ovat samaan suuntaan kaksikaisteisen kadun ylittävät suojatiet. Kun toista kaistaa ajava autoilija on pysähtynyt päästääkseen ihmisen suojatien yli, toinen autoilija pyyhkäisee huoletta viereistä kaistaa ohi - ja onnettomuus on selvä. Pyörän päällä on ajatuksella aikaa juosta. Eräs ajatus tuli pyöränvalmistajia ajatellen. Pitäisikö pyörän vanteisiin jo valmistusvaiheessa pistää pakolliseksi tiheät heijastinmaaliraidat? Napadynamo toiseksi pakolliseksi varusteeksi. Näillä kahdella asialla näkyvyys pimeällä paranisi.