Onhan se, tottakai, kohteliasta ottaa huomioon että monet kuvien "fiilistelijät" asuvat erämaissa, joissa huonot nettiyhteydet. Myös niin vanhoja näyttöjä käytetään ettei mitään oikein kunnolla näy jne jne. Eriarvoistuva on tulevaisuuskin kyllä - tuossakin mielessä. Todellisuus on se. Myös virtuaalisellainen.
Siellä taisi kävellä ihmisiä. (No, eipä tässä nyt mulla paljoa terävöityisi millään kun silmät on aika sökönä. Selitys tässä.) Speedtest näytti nyt näin. Pitäisi asentaa antenni. Tässä tontilla on kuitenkin kohtuullinen 4G kenttä ikkunan ääressä ja pihalla. Jopa 5G kuuluvuuskartan mukaan voisi toimia.
Laitoin esimerkkinä että mahdollistaa vaikkapa tuon tyyppisten videoiden tekemisen paremmin tulevaisuuden tekniikka. Tuo oli laadultaan -monestakin syystä- ei hyvä. Tuskinpa juutuubiin saa sellaista bittivirtaa, joka tulevaisuudessa useimmille arkipäivää. Tai kuka tietää - ehkä taannumme... Seniilit diktaattorit aloittavat vaikkapa ydinsodan ja joudumme aloittamaan alusta...
no huhhuh... ja minä kun luulin että mun 100Mbps on järkyttävän kehno - nykyaikana... Edit. Äsken se olikin -monella tavoin kuormitettuna- tälle vain 94.24 Mbps. Lähtö vielä huonompi.
Tuo on oma vikani. Kuten se että on tässä vanhin näyttönikin käytössä vain. Tarttis vähän parannella systeemejä vaan. Luurin vein ikkunan ääreen niin heti olisi riittävä. Ei muuta kuin jatkopiuha. Tai siirrän koko masiinan.
Raaka fakta taitaa olla se, että valtaosa ihmisistä katselee kuvia puhelimen näytöltä. (Siis muista kuin siitä 0,1 % porukasta, joka harrastaa valokuvausta.) Kuvia selaillaan useimmiten Instagramissa, jossa kuvakoko on tavallisimmin 1080 x 1080 px. (Just nyt täällä valokuvausfoorumilla voi tietysti käyttää hiukan suurempiakin kuvakokoja )
Itte nykyään selailen nettiä pääasiaas Ipadillä. Pöytäkone on työhuoneessa eikä sillä juuri viitti nettiä selailla, kannettava on jossain mutta niihin en halua vapaaehtoisesti koskea. Alakerrassa on pian 10 vuotias älytelekkari, senverran on tyhmä jottei silläkään huvita kuvia kattella. Mulla suurimman kuvien tarve kohdistuu tulostettaviin kuviin.
Ööh, en tiennyt, että muut katselevat "isolta koneelta". Itse käytän foorumeja selatessa mukavuus/laiskuussyistä vain kännykkää. Pahoittelen lataamieni kuvien laatua! Ovat surkean pieniä.
Milloin tämmöiset on liian pieniksi muuttuneet? Puukuvia - Kuvia puista En ole huomannut vielä että tuollainen pieni olisi, enkä illankaan keskustelussa huomannut kenenkään kertoneen että mikä on pieni tai mikä mitäkin liiallisesti aivan mitoin tai esimerkillä. Ehkä vielä joku vielä osoittaa jotakin mieltä.
Meillä on 4G reititin. 50 meganen liittymä. Kesällä laitettiin ulkoantenni. Tuleva oli usein 30-50 mbit mutta lähtevä oli kymmenesosa tai alle sen. Kaikkien operaattoreiden tulevat ovat ihan siedettävät mutta kaikkien lähetysnpeudet meidän tontilla ihan ala-arvoiset. Ulkoantennilla saatiin lähtevä nopeuskin löhes siedettäväksi. Lähettelen YT-videoita, niin ennen ulkoantennin asennusta saattoi puolen tunnin videon lataaminen kestää jopa 6 tuntia, nyt siihen menöö huomattavasti vähemmän. Valokuitu on tulossa tänne tuolla kilometrin päässä, ehkä syksyyn mennessä on meilläkin.
...mutta mitä siitä luurin näytöltä näkee, ainakin se rajoittaa kommentointia kun kuvat nbäyttäytyy niin toisin siinä. Mukavuutta en ole huomannut myöskään mutta olemme erilaisia. Sarkasmikin on vaikea laji, jota jälleen en voi olla epäilemättä 'hiukkasen' hyvä PHP...
Tehän olettekin ihan ihmisten ilmoilla siis. Toisaalta Huippuvuorillekin on vedetty valokaapeli. Asuin Karjaalla talossa johon kaivettiin kuitu. Sain sen jälkeen ihmetellä kuinka ne Karjaan puhelimessa viitsivätkin rahastaa liittymillä vaikka talon omistajan kuitenkin piti osallistua kunnon liittymismaksuilla kaapelin vetoon. Siis että 10Mbps oli vielä pikkuraha kuussa mutta rajoitinta ylemmäs oli melko kovat käyttömaksut. No, kuului vuokraan tuo pienin nopeus ja muuten nopeutta löytyi pikkurahalla omalla kännyliittymällä. (No viitsivät tietysti rahastaa koska kai ne liiketalouttaan hoitivat paikallisen markkinan mukaan. Vaan oli siinä kaapelissa katkoksia ja lisähitautta myös ruuhka-aikoina. Päättelin että pullonkaula oli jossain Karjaan Puhelimen keskuksessa. Kai ne sitä asiakkaiden palautteen mukaan paransivat. Ehkä. Ilmeisesti ostavat sitä kaistaa itsekin, eihän se ilmaiseksi tule heillekään. Liittymäsopimus on niittenkin tehtävä.
Ihan sarkasmitta kirjoitin, koska joukossa on ollut jotain 200 kt kuviakin. Kyllähän ne pahoilta näyttävät isolla ruudulla. No, ei siinä suurta vahinkoa ole tapahtunut
Riippuu kustakin kuvasta ja sen mitoista aika lailla, näyttääkö 200kt hyvältä vai pahemmalta. Toki eri asetuksin tehdyt ja skaalatut pitää myös säätää erikseen. Terävöitys varsinkin on usein poskellaan, jos se tehdään ennen mittojen pienentämistä ja pakkausta. (En ole kuitenkaan mikään käsittelyexpertti, en sinne päinkään, joten enemmin neuvomaan ei minusta juuri näitä ole.)
Yleensä kaikki sivistys loppuu tuohon 100 metrin päähän, laitakaupungin valot loppuu siihen ja kesäisin pyörtänöiden niitto takkuaa. 5G olis aikalailla kaukainen haave vaikkei mettässä asutakkaan.
Itte yllätyin että DNA:n kartta näytti mun talon olevan 5G:n sisällä vaikka täällä on taajamiin pitkälti. Muut operaattorit ei vielä. Tuolla Moin sivulla löytyy kartta, jossa zoomit ja osoitehakukin. Moi! Kuuluuko? Tuohan vaan pitäisi ensin testailla jollain ja jonkun 5G laitteella ennenkuin alkaa uusimaan laitteita 5G yhteensopiviksi. Ja liittymäkin. Itse olen ajatellut panostaa hankkimalla mokkulan tms reitittimen ja siihen oman 4G liittymän. Näin vuosien tauon jälkeen olisi puhelinliittymä ja nettiliittymä erikseen. Olen käyttänyt vuosia kännykkää mokkulana.
En ihan tiedä, miten se onnistuisi. 5G on yleensä kiinteällä ulkoantennilla, ja sopimuksella varataan se kaista. Asiasta mitään tietämättä luulen, että lainalaite ei yhdisty sinne mastoon.
Ajattelin ihan vaan 5G kännykkää joka olisi jollakin vieraallani tai naapurilla jota pyytää käymään. Näkeehän siitä miten se yhteys pelaa mun tontilla tai huoneissa? Speedtestiä vaan. ed. Ja sim-kortti se lie 5G liittymäkin jota voi asettaa vaikka kenen laitteisiin? ed2. Ei köyhille eikä säästäväisille: 5G reitittimet - Mobiilituotteet (3G, 4G, 5G) - Jimms.fi 4g malleja saa alle satkullakin. No katsotaas taas vuoden parin kuluttua. 4G alkaa olemaan mun sweetspotissa jo tänä vuonna.