Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Foma 200 erot

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana forestgrapher, 20 Maaliskuu 2020.

  1. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
    Fomalla on 200 Classic, Creative ja R. Jos etsii Double X tyyppistä filmiä niin onko näistä joku sinnepäin? Mitä eroja noissa on? Esimerkkejä 135 ja 120 koossa olisi kiva nähdä? Pystytkö vertaamaan 100 Classiciin? Onko nuo oikeasti 200 ISO vai sinnepäin?
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Double-X taitaa olla vanhempi kuin Tri-X. En tunne sitä mutta muistan siitä puhutun täällä noin 10 vuotta sitten, haulla löytynee.

    Foman filkat ei ole ihan noin kuin laitoit. Negative Films

    Ilmeisesti Fomapan 200 on kaukana Douple-X:stä .. koska 200 lie litturaeteknologiaa ainakin jossain määrin. Näin on ainakin väitetty.
     
    forestgrapher tykkää tästä.
  3. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
    Kiitos vastauksesta. TuplaX on käsittääkseni elokuvafilmi ja Fomalla näyttää olevan R filmiä ainakin Saksassa. Myös 16 mm versiona, ja siksi mietin olisiko siinä jotain samaa.

    Fomapan R 100 35mm 36 exposures
     
  4. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
    Toki 100 ISO, ei 200..
     
  5. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Se olikin niin että trixi ilmestyi ensin mutta xx ei ole koskaan uudistettu joten se on tavallaan vanhempi.

    Foman R on kirkkaalla polyesteripohjalla. Normaalit Fomat on tässä suhteessa lähempänä. "harmaa asetaatti" b&w film
     
    forestgrapher tykkää tästä.
  7. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 758
    657
    113
    Ihan kiinnostuksesta - mikä erityispiirre tässä on se, mitä arvostat?
     
    forestgrapher tykkää tästä.
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 002
    113
    Ei sentään. Double-X tuli käyttöön 1959, Tri-X kinokoossa 1954. Jälkimmäistä oli laakakokoina saatavilla jo 40-luvun alussa.
     
    forestgrapher tykkää tästä.
  9. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
    Katselin mm Erwittin kuvia Kuubasta ja elokuvatähdistä ja tuo sävyasteikko ja valon toisto etenkin ns yläpäässä on kiimnostava, hehkuva. Voihan olla, että hänellä on loistava vedostaja. Erwitt näytti nuo kuvat kuvanneen tälle, myöhemmin Tri-X ja HP4 netin mukaan.
     
  10. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 758
    657
    113
    Voihan kaikkea kokeilla, mutta vanhan jäärän näppituntumalla sanoisin: Ei se TRIX vaihtamalla parane. Kyse on valotuksen, kehityksen ja vedostamisen hienosäädöistä. Digitaalinen vedostaminen tuo tietysti paljon helpotusta perinteiseen verrattuna.
     
    forestgrapher tykkää tästä.
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 002
    113
    Luulisin, että filmilaatua tärkeämpi on hyvin huolellinen kehitys. Kannattaa uhrata aikaa ja pari rullaa kehityskokeisiin ihan vaikkapa Ansel Adamsin ikiaikaisten ohjeiden mukaan. Se yläpää, valoisat kohdat, on niin helppo saada tukkoon liikaa kehittämällä.

    Nykyfilkoissa dynamiikkaa on 12-14 aukkoarvon verran, paperi tai skanneri toistaa niistä noin 6. Filkan mahdollisuuksien hyödyntäminen edellyttää suurta huolellisuutta - ja toki densitometristä tietoa siitä, mitä on yrittämässä.
     
    forestgrapher tykkää tästä.
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 002
    113
    Asia lienee täsmälleen noin, mutta uusien filmilaatujen kokeilussa on se puoli, että niitten testaaminen motivoi juuri siihen hienosäätöjen tutkimiseen ja kehitysprosessin tarkempaan vakioimiseen. (Harva on oikeasti kokeillut esim. purkin ravistelun vaikutusta lopputulokseen, vaikka sen vaikutus on melko suuri.)
     
    forestgrapher tykkää tästä.
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Oli vaan jäänyt Vatasen jutuista käsitys mutta se juontui Double-x:n "vanhemmuudesta" nykyään, koskaan uudistamattomana. #6
     
    Viimeksi muokattu: 21 Maaliskuu 2020
    forestgrapher tykkää tästä.
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 002
    113
    Double-X oli aikamoinen kuriositeetti aiemmin, elokuvafilmi. Valikoimaa oli, ja parempiakin filmejä. Nyt on kaivettu vanhoja reseptejä taas esille.
     
    forestgrapher tykkää tästä.
  15. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28

    Tuossa Koronalukemiset. Adams tosiaan tyhjensi melkein koko pankin.
     

    Liitetyt tiedostot:

  16. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
    Kuvasin tälle 16 mm omakustanne elokuvia pari kolme kappaletta 90 luvun alussa. Pystyi itse kehittämään ja printaamaan kopiot. Ehkä osa kiinnostuksesta liittyy tuohon.
     
  17. forestgrapher

    forestgrapher Active Member

    163
    25
    28
    HP5+ on minun suosikki. Mutta mukava kokeilla kaikenlaista kun ei tarvitse elannokseen enää kuvata.
     
    saloma-3 ja Mirrored tykkäävät tästä.
  18. c

    c Well-Known Member

    5 321
    97
    48
    Fomapan 200:sesta on olemassa vain yksi versio, creative siinä paketissa lukee. Mutta yleensä se on vain fomapan 200 nimellä.

    Se on 200 iso filmi, joka kyllä toimii ihan hyvin 200 isolla. Foman väitteiden mukaan ei haittaisi vaikka valottaisi 400ison mukaan. Itse käytän sitä 100-200 iso riippuen valon määrästä. Mieluiten 100iso.

    Toi fomapan 200 on niiden ainoa "t rae" filmi, ilmeisesti joku hybridi. Niiden muut filmit eivät vastaa siihen mitenkään, ja ovat klassisia isorakeisia ja pehmeitä filmejä (iso rae = softimpi kuva).

    Mitä noihin filmin tonaali eroihin tulee, niin nykyään niillä ei juuri ole mitään väliä mikäli prosessi on digitointi. Photarissa voi vääntää kurveja mihin suuntaan vain. Rakeeltaan se on hienorakeisempi kuin noi kodakin kalssikko filmit.

    Toi foman R filmi on tehty kääntökehitykseen, en tiedä millainen kontrasti siinä on normi kehitetyksessä. Se on siis MV positiivi filmi, MV kääntökehitystä varten. Siinä on vissiin myös remjet kerros, joka pitäisi siitä poistaa kehityksessä.

    Fomalla on myös se suht uusi 320ison retropan filmi, joka voi olla hyvä ihmisille jotka hakee jotain tollasta klassista lookkia.
     
    forestgrapher tykkää tästä.