Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Focusing screeniä canoniin

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jazmanaut, 23 Elokuu 2011.

  1. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Moi

    Olisko jollain suosittaa pätevää focusing screenia canonin 60D:hen.
    Pääasiassa tää on tullut ajankohtaiseksi, jotta manuaalilinsseillä tarkentaminen kävis helpommaksi ja nopeammaksi. Toisaalta screenin pitäis toimia sitten hyvin, myös AF linssien kanssa, joista mulla enimmäkseen killuu nokalla 50mm 1.4.

    Mitä noissa pitää ottaa huomioon, kun moista lähtee valkkaamaan?

    Kiitos etukäteen.
     
  2. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Itse hankin Katz Eyen mun 40D:hen. Ainakin pitää ottaa huomioon, että tulee verot ja alvit päälle jos tulliin jää. Halpikset on kuulema moneasti himmeitä. Seuraava jatkaa.
     
  3. Vs: Focusing screeniä canoniin

    Suurin ongelma noissa kroppitähyslaseissa on minusta tarkennusapujen koko. Nuo kun ovat leikatut kinokoon tähyslaseista, jolloin avut täyttävät kohtuuttomasti kuva-alasta.
     
  4. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Onkos kukaan testannut tän puljun tuotteita?
    Focusing Screen
    Vai onks se KatzEye, way to go?
     
  5. Vs: Focusing screeniä canoniin

    Mulla on tommonen 450D:ssä (lisäksi on etsimen suurennin, joka on mielestäni aika olennainen vempele):

    -AF:n toimintaanhan sillä ei ole mitään vaikutusta?
    -Valotuksen mittaus on (ehkä tuon takia, ehkä ei?) ihan persiillään, tai sitten en osaa käyttää automaattia. Eli tämä voipi olla ihan huuhaa kommentti.
    -En ole jaksanut säätää tarkennustasoa viimosen päälle kohdilleen (vieläkään)... Vähän haluja tuohon laskee se, että musta jotenkin tuntuu, että keskellä oleva leikko näyttää vähän eri kohtaan kun ympäröivä mikroprisma-alue. Pitäis jaksaa väkertää tuon kanssa.
    -Kyseisessä puljussa ei mitään valittamista. Nopea toimitus, huokea hinta, täydellinen asennuspakkaus, kommunikointi pelaa.
     
  6. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Tämäpä herättikin enemmän kysymyksiä, kuin vastauksia. Mikä ei siis ole ihan huono asia.
    -Eli vaikuttaako tuommoinen valomittaukseen?
    -Tarkennustaso pitää siis kalibroida? Kuinka se tapahtuu?
    -...
     
  7. Vs: Focusing screeniä canoniin

    Juu googlaamalla löytyy juttua tuosta valotuksesta. Se tuntuu mulla olevan vähän vaihteleva juttu. Riippuu ehkä objektiivista ja valitusta aukosta tmv. Jos laitan alivalottamaan 2/3 aukkoa tai aukon, niin osuu paremmin kohdilleen, ainakin joskus. Mutta kuten sanottu, tää voi olla ihan mun omaa osaamattomuutta, eikä lainkaan kameran feature.

    Tuo säätö tapahtuu siten, että laitetaan vaihtelevasti noita "shim"mejä sinne screenin alle, jotta saadaan sen korkeus kohdalleen. Oikea korkeus löytyy kokeilemalla, siis milloin screenin näyttämä tarkennus täsmää kuvassa näkyvään oikeaan tarkennustasoon.

    Nehän on käsittääkseni tosi huonosti toleransseissaan nuo tuommoset kamerat.
     
  8. Vs: Focusing screeniä canoniin

    En ole testannut, mutta joku varmasti on -ostanut ja käyttänyt olen, testejä tekevät muut.
     
  9. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Noh, saiskos kuulla käyttökokemuksia?
     
  10. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Itse en tiiä menikö lainkaan oikein, mutta pistelin KatzEye:n paikoilleen ja siinä se on varmaankin oikeassa kohtaan. Mitään valollista eroa en ole ehtinyt huomata, koska linssi tuntuu muuten yhtä kirkkaalta kuin korvattukin. Kieltämättä nyt on harmittavan vähän ollut manuaalilaseja käytössä, joten itse kokemuspohjainen testailu on jäänyt vähemmälle. Mut onhan se muuten hieno ja pro, vaikka ehkä sitä kuitenkin silmäilee tuota punaista tarkennuspistettä vaistomaisesti.
     
  11. Vs: Focusing screeniä canoniin

    Niin siis toi valoisuusjuttu.
    Kokeileppa huvikseen sillä manuaalilasilla miten kameran automaatti valkkaa valotusajan. Meneekö kohdalleen kun sulla on se linssi eri auoille himmennettynä. Toisethan kuvaa siten, että tarkentaa ja mittaa valotuksen täydella aukolla ja himmentää erikseen. Mutta mä kyllä tykkään ettei tarvii silleen romplata, ja aurinkoisella säällä esim objektiivi on koko ajan himmennettynä.

    Toinen juttu on, että meneekö valotus kohdalleen ihan tavallisella AF objektiivilla. Ettei esim säännönmukaisesti ylivalota (kuten mulla tuntuu tekevän)

    Kokeile nyt myös onko se tarkennus kohdallaan, sehän on ihan helppo kokeilla. Tarkennat vaikka viistosta viivottimen keskelle. Leikollahan tommoseen viivottimeen on pomminvarma tarkentaa ja tulos sitten näyttää armottomasti onko screeni oikeassa tasossa vai ei.
     
  12. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Mä nyt päädyin tilaamaan tuon Catz Eyen optibritekohtelulla.
    Pitää panna sitten käyttökokemuksia, kunhan moinen nokalle napsahtaa.

    Kiitos vastanneille, varsinkin nimimerkille Quiquern- aina niin tarpeellisesta semioottisesta pätemisestä.
     
  13. Vs: Focusing screeniä canoniin

    Ole hyvä vain, närkästyvä hopppuhousu ;-)
     
  14. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Vertaillaan kokemuksia sitten, kunhan posti kulkee ja kokemukset karttuu :)
     
  15. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Mutta muistakaa, että muut tekee sitten testit :)
     
  16. jazmanaut

    jazmanaut Member

    52
    0
    6
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Tänään tupsahti katz eye, optibritellä vihdoin. Tullissa ei tarviinu maksaa kuin alvit, kun toi meni varaosa osastolle.

    Täytyy sanoa, että ainakin 60D:hen vaihto oli noin 30sek hommeli. Ei vois olla siis helpompaa.

    Eka fiilis on muikea. Käyttökokemuksia sitten, kun niitä kertyy.
     
  17. Vs: Focusing screeniä canoniin

    Katsotaan, katsotaan ;-D

    Noista tähyslaseista on tosiaan keskusteltu aika paljon, haullahan noita olisi löytänyt. Niitä wanhoja käyttökokemuksia.
     
  18. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Mitä helvettiä, eikös se olekaan suomeksi focusing screen ;D
     
  19. Vs: Focusing screeniä canoniin

    Juu, noi vaan pitää aina lisäyttä i-kirjaimella, nin ne muuttuvat suomeksi ;-)
     
  20. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Focusing screeniä canoniin

    Kieltämättä oli mukava kuvailla täyhyslasin kanssa Roller Derbyä ja maisemia tuossa matkalla.