Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

FM2 retrodigi Nikonilta ?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 21 Lokakuu 2013.

  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Olisko tuossa Df:ssä sitten jonkinmoista Nikon V1 tyylistä karismaa? Toisaalta proluokan kuvia saa melkein kaikilla kameroilla - kun osaa. Onneksi on näin...
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Nikonin 1 järjestelmän (tai cx virallisessa kielenkäytössä) etuna Nikonin käyttäjälle on, että FT1 adapterilla voit käyttää dx ja fx objektiiveja siinä. Teleulottuvuudesta saa helposti aika muikean. 1000mm vastaava kuvakulma on aivan realismia.

    Sitten tietysti on niitä muita ominaisuuksia. Kuvanlaadussa V3 ei milläään pärjää paremmille m43 kameroille. Mutta kaikki tuon järjestelmän kamerat ovat olleet toiminnassaan huikean nopeita, mitä ominaisuutta on edelleen parannettu V1:ssä.

    Itsekin kuulun V3:n ostajakuntaan, mutta en näillä hinnoilla. En etenkään kun nyttemmin on paljastunut, että kuvanlaatu ei ole juuri kehittynyt V1 ja V2 malleista.
     
  3. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Omalta osaltani voin vain sanoa Df:stä sen verran, että näin moniteholaseja käyttävänä on siinä (minun silmilleni) eräs parhaimmista etsimistä. Ei maailman suurin, mutta kirkas ja samalla tarpeeksi kontrastikas. Pidän tätä ominaisuutta monta muuta ominaisuutta tärkeämpänä, sillä tärkein käyttöliittymä ainakin minulle on etsin/näyttö. Jos kamera on vielä teknisesti Df:n luokkaa, ei se ole ollenkaan paha juttu ;)
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Eikös tuo ole aivan sama etsin kuin muissakin Nikonin täyskennoisissa? Speksit on ainakin samoja kuten myös tähystyslasi.
     
  5. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Ja mitä etsimellä kun käsitarkennus on pilattu tähyslasilla -tai -lasitta. Osaan minä komposeerata huonollakin etsimellä. Välillä d700 diopterikorjus ihan metsässä ja kuvataan silti, ei mitään välii...
     
  6. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    V1:llä ei ole mitään _karismaa_, vaikka se olisikin joillekin viehättävä tai houkutteleva.
     
  7. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 846
    701
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    XT-1:ssä on selkeästi käyttökelpoisempi etsin kuin Df:ssä. Parempi, kirkkaampi, suurempi ja toimivampi.
    Df:n aikavalintakiekko huojuu muovisesti ainakin minun käsissäni. Etusiipipyörä on täysin susi. Ja hinta on kuin eri planeetalta.
     
  8. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Fuji on siis petrannut paljon säätimissä?! Hyyvä.
     
  9. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 846
    701
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Mitä ihme vittuilua?
     
  10. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    ??
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Zoomipokkarimies pysyy vaan siellä omalla puolellaan eikä huutele väliin. Niin on parempi.
     
  12. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Siinä on sitten varmaan ensimmäinen todella hyvä sähköinen etsin?
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Itseasiassa odotin että Df:ssä olisi ollut saman tyyppinen hybridietsin kuin Fujin X100:ssa ja X-pro1:ssä. Mutta ei ollut.

    Jos retroiluun suunnattua kameraa ei voi toimittaa kunnollisella tähystyslasilla (miksi muuten ei voi?), niin vähintä olisi, että saadaan elektronisen etsimen tarkennusavut.
     
  14. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Mikä se kunnollinen tähyslasi olisi, leikko?
     
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Mikroprisma + leikko oli filminikoneissa ainakin minulle se paras.
     
  16. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    +1
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Jeps.

    Tai jos ei sitä saada niin edes sen verran mattaa, että tarkennus erottuu edes jotenkin. Tuo mitä nykyisin fx-Nikoneissa on täysin automaattitarkennuksen ehdoilla luotu.

    Ja jos nyt tästä Df:n kökköydestä vielä avaudun, niin miksei sen menuihin laittaa samanlaista mattaa tähystyslasia varten olevaa kohtaa valotuksenkorjaukselle kuin mikä on Canoneissa. Canonhan on sikäli oikeasti retro, että sillä on kameroita joihin voi oikein oman merkin puolesta vaihtaa mf-tähystyslasin. Ja Df siis vale-retro :-(

    Tämä kiukkuisuus siksi, että olen selvitellyt miten D600:sta saataisiin oikea retrokamera. Kyllä on vaikeaa just tämän tähystyslasin kanssa.
     
  18. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Olen pahoillani, ettei se sovi silmillesi. Mä osaan kyllä tarkentaa sillä.
     
  19. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 372
    6 204
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    OM-4:ssä leikko+prisma oli ihan yhtä helvettiä, sen etsin oli niin pimeä verrattuna OM-2:n. ManuaaliNikoneita mulla ei ole ikinä ollut, mutta kaikki mitä oli niin jossain vaiheessa puolet leikosta oli mustana, Olympuksissa vaihdoin ne mattoihin. Kyllä mäkin olen varsin helposti pystynyt tarkentamaan käsin D3:lla ja D4:llä, ainakin paremmin kuin yhdelläkään leikolla, mutta nämäkin ovat henkilökohtaisia mieltymyksiä, kukin tekee niin kuin lystää.
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Oletko huomannut D3 ja D4 tähystyslasien mitään eroa? D700:ssa oli mielestäni hieman matempi tähystyslasi kuin nykyinen D600/800/Df tähystyslasi. Joka ilmeisesti on myös D4:ssä?

    Pitää olla todella hyvä valo jotta tällä nykyvempeleellä pystyn käsin tarkentamaan ilman sen sähköisen valohässäkän apua. D700:ssa kolmio-pallo-systeemi tuntui usein lähes turhalta.