Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

FM2 retrodigi Nikonilta ?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 21 Lokakuu 2013.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Heh, hyvä kuva. Kulttuureissa, joissa paparazzi-ilmiö on villeimmillään, on todellinen väärinkäsitysten vaara. Itsellenikin sattui 80-luvun puolenvälin jälkeen Lontoolaisessa tunnetussa tavaratalossa hauska tai enemmänkin outo episodi, jossa vieressäni ollut kivannäköinen muutaman vuoden minua vanhempi nainen alkoi hokea minulle, että ei täällä, eikä varsinkaan täällä. No se hoki sitä mun naaman edessä puolen metrin päässä, että ei täällä, ei täällä, ensin mulle siellä hyllyjen välissä ja mähän olin ihan äimänä käkenä, että mitä se musta oikein haluaa. Sitten se lähti puolijuoksua siitä pois ja paikalle pölähtänyt myyjätär naureskeli, että ohhoh...Sitten se myyjätär hiffasi, etten tainnut olla ihan paikallinen hoidokki siinä käsiä levitellessäni ja selitti mulle kuka se mimmi oli ja mitä se oli säikähtänyt. Se oli joku paikallinen 10 vuotta listoilla roikkunut Meiju Suvas tai Paula Koivuniemi ja säikähtänyt olkapäälläni siinä vanhassa leveässä Nikonin keltamustassa remmissä roikkuvaa F3:sta moottoriperällä ja luullut, että juoksen sen perässä siellä hyllyjen välissä kuvaamassa sitä salaa. Vähän nauratti, kun olin pörräillyt siinä South Kensingtonissa kuvailemassa niitä Chelsea pensionäärien piparkakkutaloja ja piipahtanut kaupoilla katsomassa tyttöystävälle synttärilahjaa. Ekaksi tietysti olin hemmetin hämmentynyt mitä tässä nyt oikein on tapahtunut, mutta loppujen lopuksi vähän nauratti, kun juttelin sen myyjättären kanssa, että olin juuri naistenvaateosastolle suoraan ulkoa hipsineenä varmaan sen verran syyllisen näköinen jo pelkästään siellä osastolla hiippailusta... =)
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Kerran yksi tyyppi haukkui minut perusteellisesti kun aivan viattomasti katukuvasin Wienissä Fuji X100:lla. Järkkäreiden kanssa huomion keskipisteeksi joutuminen aiheuttaa yleensä joko juttelua, mikä on oikeastaan hyvä asia. Tai sitten sen, että väki kaikkoaa paikalta ja kuvat menevät sen vuoksi pilalle. Papraziksi minua ei ole koskaan syytetty.

    Pikkukameroiden kuvanlaatu ei ehkä aina ole sitä mitä haluaisin, eikä terävyysalueen hallinta ainakaan. Mutta niiden kanssa on helpompi kuvata dokumentaarisesti ja leikkiä H-CB:tä :)

    En jaksa uskoa, että Df on näihin ongelmiin mikään ratkaisu. Nikon -tekstin olen tosin nykyään yleensä teipannut mustalla teipillä piiloon.
     
  3. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Olin Canoni kaulassa menossa Mäntsälän Robin Hoodiin niin myyjä tuli jo puolivälissä matkaa vastaan hokemaan että kuvaaaaaminen kiellettyyy. Lupasin olla kuvaamatta niin pääsisin sisään. On siis sekatavarahalpiskauppa, ei paikallinen hotnights kermaklubi
     
  4. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Ai myyjätkin lähteneet leikkimään, yleensähän nää on noiden"turva"palveluiden heiniä nää laittomat kiellot.
     
  5. Daniel Braun

    Daniel Braun Member

    142
    0
    16
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Mutta kauppa voi valita asiakkaansa ;)
     
  6. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 460
    1 397
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Juu, joku pieni kamera, vaikka Olympuksen XA on aika huomaamaton
    http://www.flickr.com/photos/54100950@N02/5492536702/in/photostream
    eikä siitä ainakaan kukaan pahastu
    http://www.flickr.com/photos/54100950@N02/5441629278/in/photostream
     
  7. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 260
    378
    83
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    "He who pays the piper calls the tune."

    Eli olisiko tuo varsin leikkiä myyjille. Pikemmin välttämätön paha toimenkuvassa.
     
  8. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Kyllä tästä on ihan suomalainenkin versio olemassa: "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat."
     
  9. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 260
    378
    83
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Käytin tarkoituksella englanninkielistä vastinetta. Ei ole vielä kohdalle sattunut niin turhanpäiväistä ja isopalkkaista työtä, että olisin tuntenut syöväni työnantajan leipää. Eikähän tässä olla sitä tienaamassa. Tämäkin päivä todennäköisesti jatkuu vielä muutaman tähän keskusteluun kuluneen ajan verta.
     
  10. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Juupa, ja jos ajattelee Talvivaaralaisia niin kaikkea ovat joutunet puuhaamaan ja pimittämään, palkkansa eteen...tai Lokapojat ;-)
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Mitä turistikuvaukseen tulee, niin varsin tehokas tapa estää kaupanteko on hätistää kameran kanssa häsäävät turistit liikkeestä pihalle. Tätäkin näkee.
     
  12. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 260
    378
    83
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Joo, en tiedä mitä luurankoja Mäntsälän Robin Hoodilla on kaapeissa. Mutta jotakin pahaa täytyy olla, kun tälläinen vertaus.
     
  13. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Ja marketeilla: mitäköhän karmeaa paljastuu, jos kuvataan ketsuppipulloja?
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Valonarkaa touhua Mäntsälässä?
     
  15. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Lol.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Minulla on yleensä sellainen laukku jossa lukee "classified" ;-)
     
  17. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    No, onhan Nikonkin tehnyt digikameran F3:sta jo yli 10 vuotta sitten vaihtamalla takakanne, jossa oli sekä kenno, että elektroniikka  ja Leica teki perässä irrotettavan Leica DMR-digiperän avulla (tekijöinä Leica, Imagon ja Kodak). Jälkimainitulla olen kuvannut ja idea toimi R8:ssa oikein hyvin.
     
  18. Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Tuo DF on kyllä hyvännäköinen, mutta kuvien perusteella näyttäisi enemmän retrokameralta jossa on liian pieni grippi isoilla tuubeilla käsivaralta kuvatessa.
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    The Nikon Df Manual Focus Dilemma

    Olen täällä moittinut Df:ää. Juu, onhan siinä aika monta huononnusta D600/610 nähden. Eikä rakenne ole korkeasta hinnasta huolimatta kokometallinen kuten on D800:ssa. Mutta lopulta homma kulminoituu etsimeen. Kaikki muu olisi ollut ollut nieltävissä jos Df:ssä olisi vakiona leikkolasi. Tai jos siinä olisi Fujin esittelemän hybridietsimen tyyppinen järjestelmä joka tukisi käsin tarkentamista paremmin kuin mitä muissa Nikoneissa tapahtuu.

    Mutta siltikin houkuttaa ajatus siitä mitä Df _olisi voinut olla_. Käsitarkennukselle suunniteltu "slow photography" kamera jossa kuitenkin olisi monipuolisuuden nimissä myös af. Tämä toteutettuna Nikon F yhteensopivuudella ja hyvän kuvanladun varmistavalla Nikonin tekniikalla. Ehkä D4:n sporttikennon sijaan D800E:n suuri resoluutio? Jos Df tarjoaisi edes jotakuinkin mitä "pure photography" -idea lupaa, niin ostaisin semmoisen heti vaikka köyhä olenkin.

    PS Se Nikonin Ai-S 50mm/1.2 mitä tähän näytetään nyt tarjottelevan on todella köyhän miehen Noct. Erittäin köyhän miehen… Kokeilin f/1.2 valovoimaista pari vuotta sitten D700:n keulilla, eikä se todellakaan vakuuttanut. Jälki oli saman oloista kuin 50mm/1.4 G:llä, mutta pehmeämpää. Melkein väittäisin myös, että valovoiman erosta huolimatta objektiivien T-arvot ovat aika lähellä toisiaan.

    Voigtländerillä on sensijaan hyvä ja moderni 58mm/1.4. Hintakin on aivan järjellinen. Tuo olisi erittäin mielekäs objektiivi jos vain df tukisi käsin tarkentamista kunnollisemmalla tavalla. Nyt fiksumpi ajatus "pure photography" kameraksi taitaa olla, että ostan D700:n leikkolasin. Siihen niitä on tarjolla. Sitäpaitsi nyt voidaan sanoa, että D700 on oikea klassikko, ei mikään mainonna keinoin konstruoitu klassikon tapainen.
     
  20. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: FM2 retrodigi Nikonilta ?

    Näiden tippuneiden tietojen valossa, tämä df on eittämättä hieman hämmentävä kokonaisuus. Jos siinä olisi pieteetillä yritetty palauttaa sitä osaa mekaanisella kameralla kuvaamisesta, joka oli ehdottomasti parasta vanhoissa F-rungoissa ja selkeä käsitarkennusoptio, df kiinnostaisi varmasti kuvausromantikkoja yli brändi-rajojen. Nyt konsepti vaikuttaa vähän puolitiehen jääneeltä ja tällaisenaan siinä on "iltalypsyn" makua.