Vs: Flmiajan primet Niin. Nämä 60- ja 70-luvun alun Contarexin objektiivit ovat optillisesti samoja kuin ne Contax SLR:n "C/Y" -Zeissit, joita käytetään onnellisina täysikennoissa. Nähdäkseni haluttuja ja arvostettuja digikuvaajien keskuudessa, ja syystäkin. Ainoan eron taitaa tehdä vanhempien parempi mekaaninen rakenne ja kalliimpi hinta nyt käytettyinä?
Vs: Flmiajan primet Leica uusii optiikkojaan tasaiseen mutta harvaan tahtiin. Malleja muuttui myös sinä aikana kun M6 tuli markkinoille verrattuna siihen kun M8 tuli markkinoille.
Vs: Flmiajan primet Juuri näin. Muutoksen syy ei ole siirtyminen filmistä digiin vaan yleinen valmistusteknillinen ja optillinen kehitys. Hyvät ovat hyviä. Valonherkän pinnan laadusta riippumatta.
Vs: Flmiajan primet Itse kuvaan oikeastaan pelkästään filmiajan primeillä. Suurin syy on toki rahallinen - koen mukavaksi sen että leffalipun hinnalla voi saada laadukkaankin objektiivin. Tiedän toki, että uudemmat objektiivit ovat parempia. En kuitenkaan itse koe tarvetta automaattiselle tarkennukselle (muuten kuin ehkä lentäviä lintuja kuvattaessa (ja olen ne pikkuhiljaa alkanut saamaan skarpiksi)), saati sitten kuvanvakaajalle. Omiin tarpeisiini vanhemmat primet ovat terävyydeltään ihan ok - joskus jopa erittäin hyviä. Kuvia muokkaamalla saa kuitenkin aika kivasti värejä korjailtua jos tarvetta on. Hinnan ja laadun kohtaaminen noissa kai eniten viehättää. Valovoimaakin voi saada halvalla, ja bokeh on usein kohdallaan. Lisäksi pidän vanhojen objektiivien metallisesta rakenteesta, ovathan nämä uudet muoviset kuitenkin aika rimpuloita. Iltaisin parasta ajanvietettä on "uusien" objektiivien etsiminen itselle. Itselläni on tällä hetkellä mm. Yashica ML 28mm f/2.8, Yashica ML 50mm f/1.9 ja Tokina RMC 400mm f/5.6. Tuoreimpana hankintanani on Carl Zeiss Sonnar Jena MC 180mm f/2.8, joka irtosi erittäin hyväkuntoisena yksilönä Pentacon-EOS adapterin kera alle sadan euron - tuota ennen kallein ostamani objektiivi oli tuo Tokinan 400mm, joka maksoi eBayn kautta 40 euroa + postit. Eli kuten sanottua, hintaa tuijotan itse aika paljon. Koska teen aika perusteelliset tutkimukset ennen objektiivin ostamista, yhtään huonoa linssiä en ole vielä ostanut. Toisin sanoen halvallakin voi saada hyvää, jos vain näkee vähän vaivaa.
Vs: Flmiajan primet Objektiivi on käytännössä AINA terävämpi ja muotovirheettömämpi keskustan alueella kuin laidoilla saatikka kulmissa, eli ei sillä ole mitään merkitystä onko objektiivi tehty mille tahansa koolle, aina kulmista pois jättäminen parantaa kuvan laatua.
Vs: Flmiajan primet Wanha ketju, mutta kyllä filmiajan manuaalilasit on suorastaan herkullisia nykyrungoissa. Käsisäädöt antaa just sen pro-lookin, mitä esmes herkullisen hieno video tarvitsee. Jopa stilleissä oon ruvennu kuvaamaan wanhoil klaseil, tarkennus on just siinä, mihin sen vääntää, sarjakuvaus manuaalitarkennuksella (kyllä te tiedätte) antaa aina sen yhden täydellisesti tarkennetun kuvan. AF niin kovin usein on melkein kohdallaan, siis melkein... Jännä juttu, kun räpsy ei maksa, manuaaliklasit antaa poikkeuksetta sen täydellisen ruudun, kunhan vaan uskaltaa ampua menemään.
Vs: Flmiajan primet Joissakin NYKYISISSÄ objektiiveissa SAATTAA olla omituista käyttäytymistä TIETYILLÄ AUKOILLA. Piirto voi yllättäen olla PAREMPAA reunoilta kuin KESKELTÄ.
Nikkor-P 55mm/f3.5 filmille tehty kuten myös pidempi makroni (105mm/4) ja 50mm/f1.8lasin. kaikki erinomasiia jopa Fuji X-T20 24mp runkoon sovitettuna toki täydellä aikolla eituolla 50mm/f1.8 eikannatakuvata ainakaan kaukanaoleviajuttuja (tuntuu olevan viakea saada terävää) sisällä muutamankasvo kuvanottanut ei kyllä terväun mntta niissä hainkin pehmeyttäkin ja salama vapautta. koen sen pohjalta mitä netit kuvia katsonut ja omianit unnen normaalit,makrot ja lyhyet telet parhaita joskin joskus jotkin lievät laajakaulmat eli yli 24mm ovat hyviä.
Kamera kaikissa d700 mahdollisimman samoilla asetuksilla...isot ym.. 1. Super takumar 55 F1,8 2. Nikkor 50mm F2 HC-auto...tämä on modifoitu sopimaan D700:n 3. Nikkor 50mm F1,8 G (uusi prime) 4. Helios 44m-4 (tämä on modifoitu tarkentamaan oikein) RetroFoto housesta Löytyy vielä Nikkorit 1,8 D ja 1,4 D siis 50mm...laitan kuvia jahka ehin. Ittellä on D700 ja D3 niin toisessa koko ajan 50mm 1,4 D kiinni. Se on kuitenki mieluisin .
Se mikä yllätti puun takaa on yks vanha 28-80 F3,5-5,6 afD. Terävä täydellä aukolla kaikilla polttoväleillä eikä käytännössä maksa mitään. Priima 40 eur. Nopea tarkennus . Vois kuvitella croppikennoon ...toki vaatii runkotarkennuksen. Siinä on laadukas muovirimpula. Tietysti Nikkor...laitan kuvia kun ehin...
Ja sehän Canonin EF 70-200mm F4.0 is usm on jopa täydellä aukolla tarkempi kuin EF 70-200mm f2.8 is usm. Nykyään tuosta f2.8 versiosta on jo 3-versio menossa
Manuaalilasit ovat hienoja videokäytössä. Sony a 7 on käytössä ja sen kanssa usein Nikkor 20 mm f 3.5 ja Olympus OM 24 mm f 2.8. Olen kummassakin modifioinut himmentimen klikittömäksi mikä on videokuvauksessa ehdoton juttu ja noissa linsseissä myös helppo toteuttaa ja tarvittaessa palauttaa. Takumarit ovat myös erinomaisia mekaanisesti, parempia kuin Nikkorit ja muut, monia olen kokeillut. Takumar 50 mm f 1.4, harvinaisempi 8-elementtinen löytyy myös se on maineensa veroinen.