Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Flmiajan primet

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Vilmiveikko, 24 Helmikuu 2016.

1. Mazza

Mazza

11
    0
    1
    Vs: Flmiajan primet

Himmennä hiukan. Tulee mukavasti terävyyttä. Toki yleisestihän noita pidetään hiukan sumeina tai utuisina linsseinä, ja toisaalta taas monessa paikassa myös puhutaan, että erot yksilöiden välillä on suuria. Voihan mulla olla erityisen hyvä yksilö. Katsotaan, jos saisin näytettä tänne jossain vaiheessa?

Edit: Tokihan minulle terävä saattaa olla jollekin hifistille täysin kelvotonta. Mutta sitä ei varmaan kukaan voi kieltää, että tuossa Helioksessa on hauska bokeh. Jos jotain pistemäistä valoa sattuu reunoille, niin siinähän lähtee silmät pyörimään mukana, sen verran pyörteilevää se bokeh on.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Vertailu, jonkinlainen tämäkin.  D810, Nikkor AI 50/1,8,  1781099.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Liitetyt tiedostot:

3. Mirrored

23 779
    748
    113

Oliko Vilmiveikolla täysi aukko? Mulla oli f/5,6.

ed.  Muuten numeraalisista tärkeistä arvoista täytyy sanoa, että itse olen suosinut Pirkan mustaherukkamehua, jossa on "vain" 90% mustaherukkaa, koska en ole vahvemmasta tiennyt.  ed2. Sulla olikin mustikka, eipä sitten mithän, eri juttu..

4. Vilmiveikko

Vilmiveikko Member

764
    0
    16

Joo, täydellä aukolla (f1.8), ja APS-C kennolla, eli kinovastaavuus lienee jotain 75mm.

Tuo mustikkamehu oli inspiraatio-ostos Lidlistä, mutta melko litkua. No, rahat meni jollekin kotimaiselle tuottajalle. :)

5. Mirrored

23 779
    748
    113

Voin rajata kroppiin ja laittaa täyden aukon.  ed.  Ei onnistunut nyt. Liikaa tehoa salamassa. Ylivalottaa vaikka siirsin valoa niin kauas kuin voin.

6. Vilmiveikko

Vilmiveikko Member

764
    0
    16

Lisäsin tuonne ylemmäs f5.6 cropin. Mulla vaan muutto kesken ja huono valo, niin ajat tulee aika pitkisi. 1/8s pöytälampulla. :)

7. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Henkilökuvauksessa käytän silloin tällöin tuota Heliosta, kun sen piirto ja bokeh sopii siihen oikein hyvin ja toisaalta AI-Nikkoreita katukuvauksessa. Pääasiassa siksi, että ne pienenä eivät pelota ihmisiä ja toiseksi siksi, että välillä on vaan kiva kuvata niillä.

Laatu riittää minulle oikeinkin hyvin, varsinkin vvs:n kanssa, joka minulla aina onkin kiinni noissa niinkuin muissakin.

Ei minulle ole tullut mieleenkään lähteä tekemään niistä ylisuuria suurennoksia. Mä vaan huvittelen ja nautin.

markku55 tykkää tästä.
  8. Vs: Flmiajan primet

Etupäässä siksi, ettei filmin ja erityisesti diojen kanssa ollut mitään järkevää keinoa oikaista esim. tynnyrivääristymää. Jo 1,5-2% näkyy korjaamattomassa kuvassa ja zoomien laajakulmat ovat nykyään järjestää lähempänä 4%. Jopa ylikin tuolla pottovälillä tai sitä vastaavalla polttovälillä (jos kyseessä on DX-optiikka).

Nyt on mahdollista antaa ohjelmistojen hoitaa suunnittelun tuloksia halvemmalla kuin väsätä mm. reippaasti yleistyneitä zoomeja paremmaksi jo alkujaan.

Uudet optiikat ovat usein kylölä valovoimaisempia - seikka, joka toki aiheuttaa harmaita hiuksia suunnittelijoille ja valmistajien kustannuslaskijoille.

9. Vilmiveikko

Vilmiveikko Member

764
    0
    16

Onhan tuo zoomien laajuuskin kasvanut melkoisesti. Osa tietty paremman suunnittelun ansioista, mutta ehkä myös tästä syystä.

Nykyisten herkkien kennojen aikana tuo valovoima ei ehkä ole enää niin olennainen, paitsi tietty syväterävyyden kannalta.

10. Vilmiveikko

Vilmiveikko Member

764
    0
    16

Tässä vielä yksi demosarja: Kamerana Fuji X-Pro1, ISO 200
    - Ylin: Fujinon XF 18mm/f2, aukko 5,6, cropattu ja pienennetty vastaamaan 50mm polttoväliä.
    - Keskimmäinen: OM Zuiko 50mm/f1.8, aukko 5,6, pienennetty koko kuva
    - Alimmainen: OM Zuiko 50mm/f1.8, aukko 5,6, cropattu keskeltä.

Liitetyt tiedostot:

11. Vasamatti

Vasamatti Well-Known Member

920
    332
    63

No niin kaikki gurut ja tietäjät: mitä suotimia suosittelette seuraaviin filmiajan "rööreihin", mukana myös zoomeja...kuvaan sekä digillä, jolloin adapterilla kiinni Sony a7II:ssa, että filmille (mv) Canon F1n
    - Canon FD 24mm f2.8
    - Canon FD 50mm f1.8
    - Canon FD 35-105mm f3.5
    - SMC Pentax-M 35-70mm f2.8-3.5
    - Vivitar 19mm f3.5
    - Minolta Rokkor 45mm f2
    Vv-suojille olisi myös tarvetta...?
    Kiitollinen olisin asiallisista vinkeistä!

12. J.A.K.

J.A.K. Active Member

2 581
    22
    38

En suosittele käyttämään mitään suotimia. Ne kaikki huonontavat kuvan teknistä laatua. Suotimet huonontavat kontrastia, terävyyttä ja ne aiheuttavat heijastuksia.

markku55 tykkää tästä.
  13. Vilmiveikko

Vilmiveikko Member

764
    0
    16

Samaa mieltä. Suotimia vain silloin, kun niitä tarvitsee itse vaikutuksen vuoksi, vaikkapa vähentämään  heijastuksia polaroidilla.

14. Heiskis

Heiskis Active Member

537
    67
    28

Itse tarvinnut uv suodatinta vuoristossa...😊

15. kiuruja

kiuruja Member

64
    0
    6

Sivuhuomautuksena tuo Fujin 18 mm on XF-sarjan heikoin optisesti.

16. Vilmiveikko

Vilmiveikko Member

764
    0
    16

Ok. Tuli paketin mukana.

17. komit

komit Member

358
    3
    18

Pääasiassa tulee kuvailtua filmiajan objektiiveilla, yleisimmin mukana on 28mm, 43mm, 77mm sekä 135mm ja noitten lisäksi digiajan 15mm. Harvemmin mutta kumminkin tulee kuvailtua myös vanhalla 19 millisellä. Varmaan ikuisuusrojektiksi jäi vertailun koostaminen 28 millillä otetuista kuvista uuemmilla ja vanhemmilla objektiiveilla (2 kiinteetä ja 2 zoomia). Ekstrana vertailussa olisi myös uus 35mm obiska. Saa nyt nähä innostuisko sitä taas työstämään tuota vertailua...

18. arthur

arthur Member

296
    4
    18

Miten moni esim. Nikonin ja Canonin objektiiveista on loppujenlopuksi oleellisesti muuttunut, esim. Canonin 14/2,8L, 24/1,4L, 35/2, 50/1,2L, 85/1,2L ja 300/2,8L siirryttäessä FDn-malleista EF:ään? Äkkipäätä voisi veikata että sama linssistö, uudet kuoret? Contarexin hieno objektiivisarja taisi saada uudet kuoret 70-luvulla Contax SLR:n lanseerauksen myötä. Entä Leica, ei taida sielläkään objektiivit olla oleellisesti muuttuneet siirryttäessä M6:sta M8:aan? Tai Hasselbladin lanseerattua V-digiperät, mikään ei muuttunut? Eikä se lähellä kuvatasoa oleva takalinssikään aina ole ongelma, tunnettu interiöörikuvaajamme V on käyttänyt menestyksellä digiperän kanssa 903 Superwidea, minkä Biogonin takalinssi tulee kokolailla lähelle kuvatasoa. Olisiko se niin että huonoimpien objektiivien huonous tulee erityisesti esille digillä, hyvät toimivat aina?

19. arthur

arthur Member

296
    4
    18
  20. markku55

markku55 Active Member

Kuvattu siis APS- kameralla joka jättää suuren osan reunoista kivasti pois ja terävyysvaikutelma on siis tietysti parempi samoin kuin vääristyneimmät alueet on näkymättömissä.