Kaupallisuudesta yms. Hyvä artikkeli Suomen sinfoniorkesterit ry - Association of Finnish Symphony Orchestras | Suomen Sinfoniaorkesterit ry T Jukka
Vs: Taiteen sisällöstä Ei musiikki tuota mitään sisältöä itsearvoisesti, sen opettaminen kouluissa on suhteelisen turhaa ja tuo arvoa vain jokuselle sinne päin suuntautuneelle. Muille se on vain tuhlattu tunti jostain merkityksellisemmästä. Musiikki itse pystyy elättämään itsensä ja sille on kysyntään, toimikoon se markkina ehtoisesti, sitran soittajia löytyy harrastajuudesta ja hyvä niin. Itse asiassa valokuvaaminen olisi yhtä hyvin perusteltu oppiaine peruskoulussa kuin musiikki. Huono ja typerä artikkeli;-)
Vs: Taiteen sisällöstä Näin lukion matemaattisten aineiden vanhemman lehtorin pätevyyden (onko tällainen käsite vielä voimassa?) joskus hankkineena olen ehdottomasti sitä mieltä, että kulttuuriaineiden opetusta kouluissa olisi lisättävä. Ne muodostavat sellaisen sivistyksellisen pohjan ja kyvyn ymmärtää kulttuureja ja historiaa, jota on vaikea myöhemmin saada, ja jonka puuttuminen johtaa kaikenlaiseen vähemmän toivottuun, kuten viime vuosina olemme saaneet meilläkin nähdä. Se helpottaa myös niiden "tärkeiden" aineiden tärkeyden ymmärtämistä. Tietoa on helppo hankkia ja opettaa tarpeen mukaan, ymmärryksen syntymiseen menee paljon kauemmin. -p-
Vs: Taiteen sisällöstä Kultuurin opettaminen on minusta oikein hyvin perusteltua, mutta miten muusiikin aakosten opettaminen liittyy kultuuriin? Kyllähän ns. käsityö raattaa johtaa puuveistokseen tai ryijyyn, miten ukko nooa olisi jotenkin eri?
Vs: Taiteen sisällöstä Ei kai se enää ole kuin suvaitsevuuden arvoasteikossa. Tulee heti Kristillisdemokraattien ja Pohojalaasten jälkeen ,)
Vs: Taiteen sisällöstä Tietenkin hiukan ohi ydinaiheesta,mutta klassista musiikkia käytetään mm hoitotyössä. Autististen, ylivilkkaiden,oppimishäiriöisten,kuulohäiriöisten lasten sekä dementiatyössä vanhojen parissa.
Vs: Taiteen sisällöstä Niin, ja mitä sitten? Minäkin kuuntelen oikein mielelläni klassista musiikkia, siis sitä joka oli aikansa viihdettä, viihdyn oikein hyvin sen kanssa edelleen. Tietysti on kiva että meillä on musiikkitalo, oopperatalosta en ole aivan samaa mieltä, mutta ei sitä tarvi mielestäni purkaa.
Vs: Taiteen sisällöstä Sen sijaan nokkahuiluilu on kärsinyt valtavan inflaation juuri kouluopetuksen takia
Vs: Taiteen sisällöstä Kyllähän musiikki ja kuvataiteet kuuluu yleissivistykseen siinä missä matematiikka ja äidinkieli. Tietty jälkimmäiset perustuu enemmään arkiseen elämänhallintaan, mutta jotain pohjaa maailman ymmärtämiseen taide-aineetkin tuo.
Vs: Taiteen sisällöstä Omana kouluaikanani musiikin opetus oli sitä, että virkaheitto (kait siis juoppo) kanttori laulatti virsiä. Joskus vaihteeksi Ateenalaisten laulua. Kulttuuria ajatellen luulisin nykyään sivistyväni puolen tunnin netin selauksella enemmän kuin silloisesta koko kouluajan musiikin opetuksesta.
Vs: Taiteen sisällöstä Hetkinen. Myönettäköön että en ole mikään alan erikoisasiantuntija, mutta jos oikein ymmärrän, niin musiikin opetus lienee pääasiassa soitto ja laulutaidon opetusta, tuohan on vain tekniikaan, ei sivistystä. En tietenkään ole sitä mieltä että musiikin opetus tulisi kouluissa kieltää, mutta pari tunti kk minusta riittää mainiosti, sille että asiasta kiinnostuneet saa perus tiedot. Itse asiassa minun tyttäreni sai valita (siis minä annoin valita) 2 "hyödyllistä" ja 1 mukavan lisäkurssin, tuo hupi kurssi on musiikki ja minusta se on ihan ok, kunhan otti nuo kaksi tärkeämpää. Mutta siis koulun muusiikki tunti ja sivistys, älkää nyt naurattako;-)
Vs: Taiteen sisällöstä Heh, piti päästä "lohkaisemaan", ja kohta oot taas sääliä nyyhkimässä? Jos anti tähänkin keskusteluun on tällä tasolla, niin mene ystävä hyvä vittuun siitä jokeltamasta. Lisää nokkahuiluja kouluihin sanon minä.
Vs: Taiteen sisällöstä Minullakin oli kanttori musiikinopettajana viimeisillä luokilla perusopetusta. Musiikkia käsiteltiin laidasta laitaan. Hieno persoona. Näin vanhemmiten kiinnostuksen varsinkin taidemusiikkiin lisääntyessä, opetuksen annissa olisi ollut vielä paljon enemmän otettavaa kuin otti.
Vs: Taiteen sisällöstä Pikkusen kummallinen reaktio ilmoitukseen kulttuurimausta Melko karkeaakin käytöstä ? Jos olet eri mieltä, voisit ehkä ilmaista kantasi hieman kauniimminkin ja perustella epäasiallisen hyökkäyksesi henkilöä kohtaan. Unohdin listastani lentävät ulostajat. Meitä ihmisiä on monenlaisia - eikä tuollainen tuomitseminen ole kovin "sivistynyttä" käytöstä. Mukavaa päivänjatkoa, kuitenkin ...