Heipsan kaikille En tiedä paljoakaan valokuvauksesta tai kameroista ja niihin liittyvistä lisälaitteista. Vaikkakin olen onnistunut kuvaamaan tarkkaan ohjeita seuraamalla ko. kameralla ihan kohtuullisia kuvia joskus. Nyt sain isäpapalta tuon hänen vanhan järkkärikameransa kaiken maailman lisälaitteilla ja objektiiveilla. Etsiskelin netistä tietoa melko heikoilla tuloksilla. Siksi olenkin täällä ja toivon että joku/ jotkut osaisi auttaa. Eli: Kamera on varmaankin 30 vuotta vanha ja merkiltään Olympus OM-10. Lisäksi siinä on mukana - x2 converter - manual adapter - salamalaitteena National PE-201C - objektiivi S Zuiko Auto-Zoom 35~70mm 1:4 - objektiivi Panagor 400mm 1:5.6 Jos hankkisin digijärkkärin niin käykö tuo Zuiko esim Olympuksen omaan malliin? Tai mahdollisesti muihinkin? Entä Panagor? Entäpä converter? Kiitoksia etukäteen
Vs: Tietoja kaivataan Miksi hankkisit digijärkkärin kun sulla on ihan hyvää kamaa analogisella filkkapuolella? katos oikealle ja klikkaa prolabin linkistä vähän tutoriaalia ja lähetä meiliä niin päästään alkuun... JV
Vs: Tietoja kaivataan Jukka Veen kanssa samoilla linjoilla. Filmivälineillä suoritettu perusasioiden opettelu on kuin panisi rahaa pankkiin. Vaikka valmiin kuvan näkeekin vasta huomattavasti myöhemmin kuin digirungolla otetun kuvan, niin kuvaustekniikka jää helpommin sinne aivokerrosten syövereihin, eikä samoja virheitä tarvitse toistaa montaa kertaa. Filmivälineillä oppii myös kärsivällisyyttä ja kuvan ennakkovalmistelua huomattavasti digiä helpommin. Suosittelen myös käyntiä paikallisessa kirjastossa, josta varmasti löytyy päteviä opaskirjoja perusasioiden opetteluun, eikä esim. kansalaisopistojen valokuvauskurssit ole huono vaihtoehto.
Vs: Tietoja kaivataan tietoa: OLYMPUS OM-10 OM10 DOCUMENTATION, INSTRUCTIONS, MANUALS, ZUIKO LENSES Olympus OM-10/20/30/40 Photo.net - Where Photographers Inspire Each Other http://www.datasync.com/~farrar/zuiko.html Dementia: Symptoms, Causes, Types & Treatments - Dementia.org Olympus Cameras, Lenses and Photography linssit taitavat käydä joillain adaptereilla joihinkin digeihin, mm. olyn arvatenkin, mutta en tiedä kuinka fiksua digisettiä on alkaa kasata tuota kautta..tosin olympus on kyllä hyvä merkki, ja sinullahan vähän perinteetkin velvoittavat..
Vs: Tietoja kaivataan Tulevaisuutta ajatellen ei kannata miettiä tuota museotavaraa. Objektiivin saa toki kiinni sovittimella Olympuksen digirunkoihin, mutta niitä myydään hyvien objektiivien kanssa niin halvalla, että "vanhassa vara selvästi huonompi" ja muutaman kympin vuoksi ei kannata jäädä kiinni menneisyyteen. Väitteet filmirunkojen pedagogisesta parammuudesta ovat roskaa. Digikameralla oppii perusasiat ja vaativammatkin asiat paljon paremmin ja nopeammin kuin filmikameroilla. Ja lopputulos on paljon parempi -- paitsi nostalgian osalta. Kannattaa muistaa mielipiteitä kuunnellessa vanha viisaus: jos ihminen myy ojassa olevaa lehmäänsä, hän ylistää lehmän etuja verrattuna kaupasta saatavaan valmiiseen makkaraan.
Vs: Tietoja kaivataan Sä olet väärässä, se lehmä ei ole ojassa vaan kipittää aika vauhtia, ja mä olen sen nänneissä kiinni kuin automaattinen lavallin lypsykone...mahlaa ja maitoa strittaa senkuin kerkiää... tervetuloa nykyisyyteen M Vuori... JK: hehe, just liityin Flickr:ssa foorumiin " Film is DEAD, but it refuses to lie down" Aika hauska foorumi ja hauskaa porukkaa, tervetuloa sinne M Vuori...
Vs: Tietoja kaivataan Mitenköhän tämä lopputuloksen paremmuus ilmenee? Se, mikä on joidenkin mielestä teknistä ylivertaisuutta, on joidenkin toisten mielestä yksitoikkoisuutta, latteutta, sieluttomuutta. Ilmeisesti on olemassa jotain objektiivista paremmuutta, tai sitten unohdit mainita, että törkeän yksioikoisesti ilmaistuna mikä tahansa analogisella kuvausvälineistöllä aikaan saatu lopputulos on sinun mielestäsi aina huonompi kuin mikä tahansa digitaalisella kuvausvälineistöllä aikaan saatu lopputulos. Asialliseen keskusteluun kuuluu se, että omat mielipiteet esitetään sellaisina, eikä objektiivina totuuksina. Peräänkuulutat "netikettiä". Noudattaisit aikuismaisia tapoja itsekin.
Vs: Tietoja kaivataan Niin moni filmikuvaaja skannaa tai muuten esittää kuvansa suht heikosti, että on digimiesten helppo naureskella.. Vaikka sitten oliskin märkävedoksena hieno, niin se ei aina netissä välity ja tekijä saattaa usein "olla sokea" ainakin osittain sille, ettei se skanni nyt niin hyvä ollutkaan. Tästä on varmaan usein kyse. Sen lisäksi tietysti monet haluaa nimenomaan sitä erilaista jälkeä filmistä ja käyttävät herkempiä filmejä, jotka eivät jäljen siistiydessä niille digikameroilla usein pärjää... Ei noita filmikameroita tuputtaa kannata, jos päätös on jo tehty. Tulee vaan pettymyksiä..
Vs: Tietoja kaivataan Mä olen juuri sellainen skannaaja joka vi***t välittää miltä se jälki näyttää ruudulla, kun kuitenkin ollaan skannattu 3200dpi:llä jotakin 150 megan faileja Flextightillä. Ei ihan huvita paria jässeä varten ruveta veteleen kaikkea uudestaan vaikka pienennettäessä jälki on täällä sivulla tosi karseeta. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että ne tulosteet (lambda ym) sitten ratkaisevat viimekädessä missä mennään. Mutta nämä jututhan kuuluvat etupäässä kaljatuoppi nenän edessä filosofointiin. Joo, ja mä olen lopettanut Putsin referoimisen täällä, katsokaa itse, se kundi todella tutkii asioita.