Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Flektogon 2.8/20mm

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana rodinal, 14 Maaliskuu 2010.

  1. rodinal

    rodinal Member

    30
    0
    6
    Onko kenellään kokomuksia Harppisaksan Distgonista? Flektogon-linssiä näytetään myytävän netissä hinnoilla,  jotka vaihtelevat muutamasta kympistä lähes viitensataan Euroon. Tuntuu hurjalta että joku on valmis maksamaan vanhasta M42-linssistä tuon viisisataa. Täytyy olla tosi hurja linssi suorituskyvyltään.
     
  2. Vs: Flektogon 2.8/20mm

    Se ei ole tosi hurja linssi. Laajakulmalle tyypilliset toisto-ominaisuudet löytyvät linssistä erityisesti suurilla aukoilla. Himmennettynä parempi. Konstruktio on kuitenkin vuosikymmeniä vanha. Joitakin mainintoja löytyy esim. sivustolta :
    http://www.rangefinderforum.com/forums/showthread.php?t=50415
     
  3. 3js

    3js Member

    686
    0
    16
    Vs: Flektogon 2.8/20mm

    No ei se ihan huonokaan ole, mulla on vanhempi Exakta versio, sama linssi siis, pesee kyllä 2.8 Md Rokkorin ja SMC 4.0 pentaxin, paitsi vastavalossa. Mutta ei pärjaa Canonin tai Nikonin vastaaville. Iso rohjake, uusin malli saattais olla parempi, siinä tais olla jo kunnon multicoating? Mutta ei siitä pidä yli 150 maksaa...
     
  4. Vs: Flektogon 2.8/20mm

    Tässä törmäsin tietoon, että 20-millinen Flektogon on tullut Exakta Varexin objektiivivalokoimaan vuona 1961. Onhan se sitten iältään puoli vuosisataa. Itäoptiikoissa monikalvopäällystys "saa ihmeitä aikaan", joten se on varmaankin aivan suositeltavaa. Olen joskus yrittänyt saada tätä hankituksi eBaystä, mutta suosiota on. Hinnat nousevat. Jos hankinnan saa tehdyksi 100...150 eurolla, niin silloin on hinta/laatu-suhde kohdallaan.
    Flektogoneista mulla on kokemuksia Exaktan vanhasta 35-millisestä ja himmennetynä kuvat ovat kelvollisia.
     
  5. rodinal

    rodinal Member

    30
    0
    6
    Vs: Flektogon 2.8/20mm

    Olen nähnyt testejä ko. linssistä jossa sitä oli verrattu Canonin 16-35 zoomiin. Kaikissa Canonin linsseissä pakkaa olemaan geometriavirheitä ja kromattista aberraatiota joita on työläs korjata jälkeenpäin. Siksi tuo linssi kiinnostaa. Uusien , punaisella merkityn, MC-pääsysteen vaikutuksia ei ole missään testeissä näkynyt. Uusissa rungoissa on toki ohjelmallinen korjausmahdollisuus lähes kaikille linsseille, mutta mielestäni ei ole oikein että kuvaa muutetaan sen jälkeen kun se on otettu. Optiikan laadun pitää olla niin hyvä että manipulointiin ei ole tarvetta. Flektogonin geometria lie kunnossa, mutta mitenkä linssi muuten piirtää, siitä haluaisin suomalaisten kokemuksia.