Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Hyvä valotusmittari

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana valtsu, 5 Joulukuu 2005.

    Sais mielellään mitata vallitsevaa "ambient", spottia sekä salamaa mieluiten molemmilla tavoilla, mitä suosittelette?
     
  1. olipa laiska kysymys. eikö yhtään ole tullut ideaa mikä voisi olla?
    suosittelen gossenin lunasixiä, paitsi että siinä ei ole kuin kohdistuvan ja vähän heijastuvan sekä ripaus salamavalon mittausta.
    sekoniceissa ja minoltoissa on paljon ominaisuuksia...
     
  2. Jotain minoltan pistoolin mallista spottimittaria olen käyttänyt TV-hommissa ja Broncolorin kohdistuvan salaman mittaria studiokuvauksissa sekä jotain rupu-seleenimittareita silloin tällöin vallitsevaan valoon. Noista ei mikään oikein ole sitä, mitä olen vailla ja muista ei ole kokemusta. Lähimpänä noista taitaa olla se minoltan pistooli, mutta muistaakseni siinä ei ole muuta kuin spottimittaus. Malleja en muista kun eivät ole olleet omia.
     
  3. Minolta Falshmeter IV,Gossen Starlite.

    Ainakin noista löytyy tarvitsemasi ominaisuudet ja Starlitestä hivenen vielä lisukkeitakin, kuten Zone-mittaus jne. mutta onko niille taas jokaisella käyttöä onkin eri.

    Gossenissa ainakin spotti on erittäin tarkka ja käytännöllinen, jopa digitaalilla kuvatessa. Itselläni ko. mittari kulkee lähinnä RZ:n laukussa, mutta on siitä ollut hyötyä vaikeissa valaistuksissa kuvatessa digitaalinkin kanssa. Tuota heijastuvan valon salamamittausta on tässä ihmettellyt ja sanotaanko, ettei sillä oikein kyllä tee tuon tuikitaivaallista. Arvot on ihan omituiset. Kohdistuvan valon salamamittaus on millä joutuu mittaamaan. Oikeastaan siinä alkaa kyllä olemaan jo hivenen liikaakin ominaisuuksia ja ehkäpä spotti-/salamamittaukset on ne käytännön kannalta merkittävimmät ja käytännöllisimmät.
     
  4. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Sekonic 558, tommosen ajattelin laittaa palkin seuraksi, liian raskasta kantaa kahta kamerajärjestelmää mukana varsinkin toista käytän vaan mittaamiseen.
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Minulla on Gossen spotmaster II, enkä ole mitään kummempia ongelmia huomannut salamamittauksessa... Ainoa tapa jolla mittailen valotuksia jos joskus harvoin kuvaan useammalla salamalla (saa hyvin selville valo-varjo -erot) tai jos satun keskarilla kuvaamaan salamalla enkä uskalla luottaa salaman omaan valotusmittariin.

    Muuten tuossa tuleekin käytettyä lähinnä zone-toimintoa sekä aukon esivalinnalle pistemittausta... Zone on muuten kätevä myös dialla *vink* *vink*

    Ennenkuin elokuvamaailmassa keksivät kohdistuvan valon mittauksen, leffamaailman pioneerithän käyttivät pientä harmaakorttia pistemittarin edessä 45° kulmassa. Eipä ole tullut kokeiltua moista viritystä koskaan - joskus kyllä käynyt mielessä kun räpsii mv-tilannekuvia eikä jää aikaa visualisoida kohdetta jne. Saisi perusvalotuksen suht kohdalleen.
     
  6. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Tilannekuvia meikäläinen ei mittaa lainkaan, perstuntumalla tulee säädettyä valotus, ja sen yleensä muistaa
    aika tarkkaan jos samoissa ostokeskuksissa, kaduilla yms pyörii.
    Palkilla tulee sitten mittailtua zoneja, kirkkausskaalaa ja siihen pistemittaus on ainoa oikea.

    Valotusmittareissa kannattaa ottaa se huomioon, että eri merkit on usein kalibroitu eritavalla.
    Eli Gossen, Sekonic, Minolta, Pentax ei välttämättä anna samaa lukemaa, ei ole olemassa
    mittareiden kansanvälistä kalibrointistandardia.
    Tärkeintä on toki että se antaa johdonmukaisesti sitten järkeviä arvoja, olkoon sitten valospektri
    mitä tahansa. "Filmiherkkyyden" voi sitten itse helposti testata, se ei juuri maksa enempää kuin
    yhden rullan hinta :)
     
  7. Onhan tietenkin lämpömittareissakin eroja, vaikka celsius-aste on aika tarkalleen määritetty ja sen kalibrointi vieläpä suhteellisen helppoa.

    Tuota kyllähän ISO-arvo on standardin mukainen valoherkkyyden määrite.
    Kai myös f5.6 ISO 100 1/100s arvo on kaikilla samankaltaisesta valomäärästä kyse.
    Sadasosia sinne tänne, muttei niissä nyt tolkuttomia eroja voi olla ?
    Paljonkohan noissa muuten on sitä oikeaa heittoa ?
     
  8. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
  9. Näin ainakin olisi syytä olla: International Standards Organisation (ISO) ;)

    Kiitos vinkeistä. Eiköhän noista joku passaa minulle.
     
  10. Joo eipä tullut mieleen, että kalibrointi voidaan suoritta eri värilämpötiloissa ja siksi ne mittaavat erilaisia valomäärän tehoja eri valaistuksissa.... vaikkei käytännössä valotehon itsessään pitäisi muuttua, mutta ilmeisesti siin sitten on 'hivenen' eroa.

    No itse en kyllä ole huomannut muuta, kuin Gossenin arvojen mukaan saa 20D:n valotettua varmemin kohdilleen kertalaakista, kuin sen omalla 'keskustapainotteisella keskiarvomittauksella', joka pyrkii miltei defaulttina aina poltteleen hivenen puhki ja diat valottuu just eikä melkein, oli keli kuin keli ja valo minkälaista tahansa.
     
  11. Saako noita Suomesta ja mistä vai pitääkö minun kirjoittaa Der joulupukille? Telefotosta löytyy minoltaa, mutta tuota Gossenia himoitsen.
     
  12. Digikuvat, kuvakirjat, julisteet, kuvakortit | Turku ... haastetta jo nykyään kun vaihtelevat keskenään ja lopettelevat miten sattuu ,D
    Ääni gossenille.
     
  13. Juu, vaikka samaa tavaraa mitataan, niin vastauksena annetaan kuitenkin aukko-aikayhdistelmiä, joilla tulee "oikea" valotus. Mikä on oikea valotus, onkin sitten taas toinen juttu. Spottien kanssa ei olla niin filosofisia, mutta on siinäkin mahdollisuuksia paljon saada eroja, herkkyys eri aallonnpituksille, mitataanko 12 vai 18%:n harmaata jne. Ollenkaan katsomatta tarjottua linkkiä, tietenkin ;-)
     
  14. Gossenista

    Aikanaan puuhailin vähän Gossenin legendaarisen Lunasix 3:n kanssa. Sitä varten tehdas oli väsännyt muottivanerista, tosin vain 15 mm paksuisesta, ison kummallisen mallisen laatikon, jossa olevaan liukuun mittari kiinnitettiin, korjattiin ja säädettiin. Samaa testeriä saattoi käyttää kaikille kolmelle Lunasix-mallille. No mittarista otettiin alakansi pois ja mittari asetettiin testialakanteen. Mittari kiinnitettiin siihen liukuun ja liuku työnnettin lähelle testerin valokenttää. Ensin säädettiin paristotesti oikeaksi ja sitten säädettiin näyttö. Virhe sai olla korkeintaan osoittimen paksuuden suuruinen. Säätö tehtiin LV 6, 12, 13 ja 18 arvoilla ja aikaa meni, koska esimerkiksi LV:lla saattoi osoittimen liukuminen oikealle kohdalle kestää minuutin-pari. Se saattoi hieman nopeutua mittaria sormella koputtelemalla. Ja kun kaikki arvot oli pantu paikalleen samassa järjestyksessä, katsottiin ne vielä kerran läpi ja useimmiten joutui trimmereitä hieman kääntelemään toisella, joskus jopa kolmannellakin kerralla, jotta S saataisiin mahdollisiman suoraksi. Oli muuten varmuuden vuoksi muovista tai jostain sähköä johtamattomasta aineesta tehty ruuvitaltta. Ja jos sillä tehtaan standardien mukaan oikein säädetyllä Lunasixilla meni kokeilemaan Panasonicin kameratesterin arvoihin, ei ne ihan samoille paikoille osuneet. Oli erilaiset valolähteen, valon tasaisuudet ja värilämpötilat. Mutta kyllä misä ainakin luotin mittarin tehneen tehtaan vermeeseen enemmän, vaikkei reoa paljon ollutkaan. Eikä siinä kameratesterissä ollut niin pimeitä arvoja/valoa kuin mittarin säätöpenkissä. Oli siinä kyllä varsi varsinaisen instrumentin säätämiseenkin, sitä liikuteltiin "putkessaan" ylös tai alas sellaisella koukulla, jota liikuteltiin pitkällä varrella varustetulla kädensijalla. Pituudella saatiin enemmän tarkkuutta liikkeeseen kuin lyhyellä.

    Että se mittarin säätämisen hauskuudesta. Olen muuten Helille myynyt sellaisen Lunasixin, joko olet saanut patteriongelman ratkaistua?
     
  15. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 960
    731
    113
  16. Juu, kyllä tuota aurinkoista Sixteniä on tullut käytettyä sen verran, ettei paljoa valotusmittaria vallitsevan valon kanssa tarvii, eteenkään negalle kuvatessa. Salamavalojen kanssa on homma vaan vähän hankalempaa ja tavallaan tuo arvailua alkaa vähän kyllästyttämään vaikka se yllättävän hyvin on onnistunutkin. Lähinnä kaipaan mittaria studio-oloihin, mutta saishan se samalla hoitaa koko repertuaarin ja sokerina pohjalla tuo gossen tuntuis soveltuvan hyvin leffakäyttöönkin ja valinta rupee olemaan aika helppo.
     
  17. Aika jännä juttu, että kun olet EOS-järköillä koko valokuvahistoriasi kuvaillut, niin tällainen ns. taito puuttuu tyystin. EOS:ia niin filminä, kuin digitaalina.

    Joo, siinä on dippikytkimellä varustettuna tuo valintatapa, eli voit myös mitata valotuksia elokuvahommissa.
     
  18. Muutamia kertoja pohjois-norjassa kuvailtuani en voi kuin ihmetellä kuinka älyttömästi siellä on valoa vaikka olisi kuinka pilvinen keli. Näin ainakin kesäaikaan siis.

    Viime kerrallakin mittarit näyttivät jatkuvasti luokkaa EV12 olevia lukemia. Riippumatta siiitä, satoiko vai paistoiko. Aamusta iltaan. Piti oikein kaverilta tarkistaa, että mitäs sun mittari näyttää. Koko reissun olisi voinut hoitaa yhdellä mittauksella vaikka keli vaihteli koko ajan.

    Tuollaisiin EV12 lukemiin pääsee täällä kotipaikkakunnallani vain kaikkein kirkkaimpina kesäpäivinä auringon paistaessa täysillä.

    Kyllähän kokemuksella oppii haarukoimaan suurinpiirtein oikean valotuksen (ainakin mustavalkofilmille) siellä missä yleensä liikkuu, mutta nuo vieraat olosuhteet saattavat yllättää. Miten lie jossain päiväntasaajalla kävisi.
     
  19. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Re: Gossenista

    kas, täällähän puhutaan mulle... Joo, patteriongelma on ollu poissa jo jonku aikaa, säätivät myös tuon samaan hintaan siellä Mustonen&Laineella. Heh, kyllä mä tuolla olen mittaillut vaikken käyttää sitä vielä osaakaan ;-). On mulla ohjeetki mut kuka niitä viittii lukea??