Olin itse 80-luvun alussa finskillä duunissa sen puolivuotta että sai alennus lippuja. Kokemus oli uskomaton, paikan miehitys oli kolminkertainen, enkä muista hetkeäkään että koko porukalle olisi ollut työtä. Palkkakin oli lähes kaksinkertainen muuhun vastaavaan duunin ja siihen päälle minulle ja koko perheeleni alennus lipput (kun oli vain sen puoli vuotta), muistakseni yhden vuoden jälkeen olisi saanut ilmaisia lippuja. Tuolloin yksikön pomon mukaan, homma kulki niin että kun oli saatu tuon tarpeeseen verattuna kolminkertainen miehitys, niin kyseessä on saavutettu etu mistä ei luovuta. Käytänössä tuo tarkoitti että jos joku oli kipeänä, niin joku hälytettiin töihin ja siitä sai hälytyslisän, ylityökorvauksen ja jos oli sunnuntai niin nekin lisät. Muistan itsekin kun minulle soitetiin sunnuntai aamuna ja pyydettiin töihin kerroin että on hirveä krapula, johon sanottiin että ei väliä leimataan sun kortti nyt ja tule kun kerkiät, ei täällä ole kiirettä voit vaikka nukkua. Noista ajoista on varmaan pikkusen tahti nopeutunut, mutta näköjään sama kiristys ja omanedun tavoittelu jatkuu. Koko maata oltiin laittamassa maksumieheksi ja naapurini Marko kertoi tukilakosta telkkarissa. Veikkaan että catering teko merimiesunionit ja aasian koneet aletaan muonittaa aasian päässä lähi tulevaisuudessa.
Vs: Finnair ja ilmailuala Tämä LSG:hän yritti pienemmällä työntekijämäärällä, mutta oli pakotettu homman pyörimiseksi lisää työvoimaa ottamaan. Ilmeisesti tätä kuluerää kompensoidakseen keksi tämän sopimusshoppailun... Voisi myös työntekijäpuolelle hyvä sama oikeus työntekijäloiiton vaihdosta ja palkkatasosta ilman neuvotteluja saada. Meidänkin yhdistys voisi olla Akavaan yhteydessä, ei tuo Rinteen pulju pysty tarpeeksi hyviä etuja näköjään neuvottelemaan Ja Jari 80- luvulla oli ihan eri meininki, ihan eri lipunhinnat --> tuotot. Oli ihan puhdas valtionomistusmeininki vielä lentokentällä. Ei ole enää... Higg
Vs: Finnair ja ilmailuala Tietysti, ei ole finnairin työehtosopimusta vaan ilmailu, mutta voimme puhua finnairista, mutta ok, puhutaan selvyyden vuosi IU. Joka tapauksessa meillä ei ole varsinaiseti yksityisiä toimijoita ilmailualalla ja finski on ollut se leveä ja pitkä valtion leipä. Maailmanlaajuisesti ilmailualalla ei mene hyvin ja lentoemännän laskennalisella tuntipalkalla pääsee vaikkapa lontooseen lentäen. Valtion yhtiömme ei toimi tyhjiössä, vaan kilpailee muiden toimijoiden kanssa. Jos valtiota kiristetään esin. aiheuttamalla finskille 4,5milj takkiin per päivä ja sen lisäksi kuljetusala uhkaa laitaa koko viennin kiinni ja maan polvileen. Jotta joku saa Vantaalla lihapullien paistamisesta ilmailualan palkaa.
Vs: Finnair ja ilmailuala Eiköhän finski myynyt tuon toiminnon kun se rasitti yhtiötä? Lienee selvää että jokapaikassa ei voida antaa kilpailijoille etua hinoittelemalla työvoima sinne 80-luvun tasolle. En ymmärrä miksi joku saa kokaamisesta muovirasiaan Vantaalla eri summan kuin Vantaalaisessa ravintolassa?
Vs: Finnair ja ilmailuala Minulle ainakin olis ihan yks v***n maku, saako sen korpun koneessa vai ei. No, Aasian lennot nyt ovat tietysti oma juttunsa, mutta jotenkin jaksaa näillä rasvoilla olla 3-4 tuntia syömättäkin. Minusta voisi koko "ruokailun" jättää kentälle. Halpalentoyhtiöt näin ovat tehneetkin, eikä oikeastaan mitään jää kaipaamaan.
Vs: Finnair ja ilmailuala Eipä tässä suurista summista ole kyse työehtojen ero lienee pari milkkua vuodessa ja meille finskin omistajille olisi tullut takkiin 4,5 milkkua päivä ja kuljetus lakko olisi maksanut luulavasti sata lastensairaalaa Suomelle tai satatuhatta Himas kirjaa noin lonkalta heitettynä. Jotenkin minusta olisi reilu peli että palkka määrääytyisi työn raskauden tai vaativuuden tms. mukaan, eikä sen mukaan miten suuri tappio saadaan muille lakolla. Kyllä taas saatiin lisää syitä sijoitajille miksi ei kannata Suomeen sijoitaa
Vs: Finnair ja ilmailuala Oli ihan maukas muona finskillä. Mutta vaikea pitkäjalkaisen on syödä vanhoilla mitoituksilla. Onhan se sellaista häslinkiä ja toimintaa, jolla saa sen vajaan tunnin kulumaan.
Vs: Finnair ja ilmailuala Ei taida paljoa yli kympin olla tuolla perustuntipalkka. Onko se paljon? Todennäköisesti saksassa LSG:llä ( Se lufthansan firma) suuremmat... Higg
Vs: Finnair ja ilmailuala Ei se ole helppoa muuallakaan, kun aletaan lähestyä toimeentulon minimirajaa: http://www.iuf.org/cgi-bin/dbman/db.cgi?db=default&uid=default&ID=2511&view_records=1&ww=1&en=1
Vs: Finnair ja ilmailuala Tuohan nyt on pikkurahoja siihen verrattuna mitä niiltä sinun puolustelemiltasi Arkadianmäen pelleiltä huijattiin Euroopan vakausjärjestelmän nimissä. Kai kansalle on nyt sentään halvat huvit sallittuja, kun terävin kärki pistää tuosta vielä tuhat kertaa paremmaksi?
Vs: Finnair ja ilmailuala Näinpä. Kuntasektorilla on sielläkin noin kolminkertainen miehitys tehtävälähtöiseen tarpeeseen nähden. Tulee olemaan aika tuska, ennen kuin siitä päästään - enkä itse asiassa uskio, että päästään, elleivät sitten kansainväliset luotottajan aseta ehtoja. Omin voimin ei, kansa nurisee ja maksaa.
Vs: Finnair ja ilmailuala Ja vielä selvennystä nykytilanteeseen. Taitaa työehtosopimusriidassa olla alunperin kyse siitä, että LSG on ollut vaihtamassa catering-työläisten työehtosopimuksen Ilmailualan unionista (IAU) Palvelualojen ammattiliiton (Pam) sopimukseen.
Vs: Finnair ja ilmailuala Palkkojen pienennyksiä on kiva vaatia, kunhan ei koske omaa pussia, Suomi on niin kallis maa elää, että täällä nyt vaan ei elä jonkun Bangla Deshiläisen palkalla, samaa alennusta ei kukaan vaadi asumisen hintaan, ruokaan ym. välttämättömään.
Vs: Finnair ja ilmailuala http://www.hs.fi/talous/Suomen+lamauttaja+LSG+Sky+Chefs+on+Lufthansan+t%C3%A4ysin+omistama+tyt%C3%A4ryhti%C3%B6/a1384742722793 http://www.hs.fi/talous/Kooste+Mist%C3%A4+ateriapalvelujen+kiistassa+oli+oikein+kyse+/a1384744281479 Hesarin mukaan kyse on 20-30% korkeammasta palkasta kuin muilla samalla alalla. Kun joskus näkis että isot ja vaikutusvaltaiset liitot menisi todella pienipalkaisten tueksi, vaikka mäkkärin pihvinkääntäjien. Kuten sanottua niin finskillä on saatu kiristämällä usein jopa tupla palkka samasta työstä mitä tehdään lentokentän aidan toisella puolella. No kai tämäkin loppuu siihen että kun sopimus aika 5 vuotta on lusittu, niin kilometritehtaalle koko porukka, voi sitä itkua ja marinaa sitten, ei säälitä yhtään. Edit lainaus hesarista. [QUOTE> [/QUOTE] Taidettiin maksaa valtion kassasta erotus?