Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filttereitä hakusessa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana neeku, 16 Maaliskuu 2011.

  1. neeku

    neeku

    17
    0
    0
    Moro,

    omistan Nikon D90:n ja siihen Sigman 50mm f1.4, jossa on 77mm suodinkierre. Olen lukenut viime aikoina paljon juttuja erilaisista filttereistä, esimerkiski nd- ja graduated nd-filttereistä. Monesti olenkin joutunut tilanteeseen, jossa esimerkiksi taivas palaa ikävästi puhki, tai siihen kaipaisi muuten vaan lisää dramatiikkaa. Tällaiseen tarkoitukseen pitäisi löytää siis varmaan joku sopiva graduated nd-filtter. Sitten muutenkin pitkillä valotusajoilla kikkailuun ihan normaali nd-filtter. Vahvuuksistakaan en oikein tiedä, että mikä olisi sellainen "kultaisen keskitien" malli. Tokihan myös jonkinlaisen kitin osto on mahdollista. Myös polarisaatiofiltterin hankkimista olen harkinnut, koska niin monet niitä ovat kehuneet. Olen kyllä koittanut etsiä kaikkia näitä, mutta vaihtoehtoja on yksinkertaisesti liikaa, ja tietenkin haluaisin ostaa kerralla sen kaikkein sopivimman vaihtoehdon.

    Osaatteko suositella minulle joitain noista, tai miksei jopa kaikkia? Hinnat tulisi pitää ihan opiskelijaystävällisinä, mutta tiettyä laatua myös samalla oletan. Jos myös haluan pitää polarisaatiofiltteriä ja nd-filttereitä samaan aikaan kiinni, niin silloin tarvitsen kai nd-filttereiksi niitä levymalleja (eikä screw-iniä)? Toisaalta silloin niihin täytyy ostaa vissiin jokin pidike erikseen?

    Helppikääs hieman te viisaammat jos viitsitte!
     
  2. jpp2

    jpp2 Active Member

    2 522
    2
    38
    Vs: Filttereitä hakusessa

    Vaihtoehtoja on paljon,  niistä asiaan tarkemmin peryhtyneet kertovat,
    mutta tässä keskustelun avaamiseksi yksi kommentti.
    Itse päädyin pyöröpolaan, joka himmentään hieman ja sen avulla saa
    taivaaseen/maisemiin lisää sävyjä, joskus jopa yllättävän paljon.

    Mutta se ei taivaan puhkipalamista tietysti korjaa, joka täytenee
    pääosin hoitaa valotuksella ja pienellä alakaistan korjailulla.
    Nykyisin tuo pola on cropissa laajakantin  nokalla vakiovarusteena.
    Monikäyttöinen valinta siis. Tarvittaessa samaa olen käyttänyt telen nokalla
    ja normizooomissa ei juurikaan ole ollut tarvetta.