Vs: Filmit lentomatkalla 8X10" laakafilmikasetin lentomatkasta USA-Suomi en voit tietää, mutta 10 rullasta Kodachrome 64 filkasta tiedän, että niitä olen kuljettanut vain käsimatkatavarana ja niissäkin on röntgeniä. Nämä Kodachromet eivät käyneet lähelläkään jenkkilää paitsi tehtaalla. Kodakin laboratorio Sveitsissä laittoi kehitettyjen diojen mukaan maininnan röntgenraidoista, joten ne raidat eivät ole mitään muuta kuin röntgenin aiheuttamia. Eivät nämä ole uskon asioita vaan faktoja, minua ei kiinnosta kuunnella mielipiteitä, jos ei ole faktoja.
Vs: Filmit lentomatkalla Näinpä, se on ainakin fakta että laitteiden kirjo on laaja. Joten, vaikka kuinka olisi faktaa, että "normaalisti" käsimatkatavaralaite ei filmiä vahingoita, niin sitten jostain kuitenkin putkahtaakin esiin laite joka rikkoo tämän faktan...
Vs: Filmit lentomatkalla Mielipiteitä ketjun kaikki kirjoitukset ovat, ainuttakaan "virallista" faktaa ei kukaan ole esittänyt. Eikä ole mitään tarvetta esittääkään, vaikka sellaista peräät..
Vs: Filmit lentomatkalla no niin näyttää mahdolliselta että raitaa tulle. tässä yksi satsi landscapella joka on kulkenut sveitsiin käsimatkatavarana ja on raitaa. ensimmäinen esimerkki. kuitenkin lienee promillen luokkaa tuon todennäkisyys koska jää yksittäistapaukseksi foorumiotannassamme. muuten mun filmit oli jeppis ok helsinki kuusamo helsinki välin jälkeen. filmien kanssa voi käydä sitenkin huonosti että joku esim kusee sun kameralaukkuun kun et katso joten siinä mielessä digi voittaa kun voi varmuuskopioida eri ppuolille maailmaa. tPeksilli
Vs: Filmit lentomatkalla No yksi fakta asiaan on se, että kaikilla röntgenlähteen sisältävillä laitteilla tulee Suomessa olla STUK:n hyväksyntä ennen niiden käyttöönottoa. Samaten STUK huolehtii laitteiden määräaikaistarkastuksista. Eli lentoasemilla voi Suomessa olla vain ja ainoastaan STUK:n hyväksymiä ja tarkastamia laitteita käytössä.
Vs: Filmit lentomatkalla Tässä suhteessa suomi on luotettavasti dokumentoitu, muut maat ovat sitten oma tapauksensa. Turvallisin tapa olisi kyllä ostaa filmit paikan päällä ja kehittää siellä. Tämä taas useinkaan ei ole mahdollista koska a) filmiä ei voi ostaa tai b) kehityspalvelun löytäminen harvinaisemmille formaateille on ongelmallista ja jos löytyy niin silloinkin vain väriprosessit. Mustavalkoinen pitäisi kehitellä itse hotellin vessassa tms.. Ilkeäksi skanneriraidat tekee se, että ne ovat kuitenkin satunnaisia. Jopa mun Naritassa huippusäteilytetty satsi sisälsi täysin moitteettomiakin negoja - eli ne olivat jotenkin olleet siten että kuolemansäde ei ollut osunut vaikka viereisiin oli? Jokatapauksessa tuo satunnaisuus aiheuttaa sen, että edes määränpäässä kuvattu ja kehitetty testifilmi ei välttämättä paljasta muhivaa katastrofia. Etenkin laakafilmille kuvaajat joutuvat ostamaan myös suomen käyttöfilminsä ulkomailta - jolloin riski törmätä näihin sädetysongelmiin kasvaa huomattavasti. Saksasta tulevat filmit ovat olleet poikkeuksetta ok tämän suhteen, samoin mulle briteistä, irlannista ja japanista tulleet. Tosin en tiedä miten japanista nyt kun siellä on käytössä nuo suurtehoskannerit. Joten kun sitä filmiä tilaa jostain niin miten ihmeessä voi varmistua siitä ettei paketissa kotimaahan matkaava filmipakka ole saanut käsittelyä? Ns. viralliset maahantuojat tuonevat filmit jostakin suurista euroopan keskusvarastoista joihin filmi rahdataan fujilta/kodakilta heidän omilla logistiikoillaan jotka taatusti ovat filmiturvalliset. Mutta kun viralliset maahantuojat eivät oikein näitä erikoisempia formaatteja kaupittele niin omatoimisuus on ainoa vaihtoehto.