Mahtaako tämä olla läpivalaisun tuotosta. Kyseessä on 4x5" T-max400 filmi, oli käsimatkatavaroissa tuo kasetti jossa nuo lehdet oli molemmin puolin. Kasetissa taitaa olla muovinen darkslide.. Muutakaan selitystä en keksi. Huomenna pitänee kehittää muutama muukin ruutu joita oli laukussa. Kuva kaapattu vuescannin esikatselusta. Kyllä, negassa näkyy selvästi nuo raidat.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Joo, nuo on just niitä raitoja, joita läpivalaisussa tulee. Värifilmillä ne ovat violetin väristä. Suoria pyyhkäisyraitoja. Mitä isompi filmi, sitä enemmän raitoja per ruutu ja päinvastoin.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Hellurei ja onneksi olkoon. Onko mitään vaihtoehtoa kuin kehittää reissussa? Eihän ne nykyään taida helpolla uskoa mitään, kuten valokuvaajan varusteita ja lyijypussia.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Ikänä ennen ei ole tullut mitään ongelmaa ja filmiä oon kuljettanut paljon ja monella reissulla. Nyt täytyy kyllä tarkistaa noi kaikki. Onneksi ei tullut paskoista keleistä johtuen kuvattua enempää laakaa. Mutta tästä lähtien on selvästi varauduttava paremmin.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Kyllä, tuollaista jälkeä nykyaikaiset pommiskannerit tekevät. Joskus tuo näkyy myös siniaallon muotoisena kuvana. Nimim. "Muutaman kymmentä rullaa pilasin"
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Tässä vielä Kodakin sivu aiheesta: https://www.kodak.com/global/en/service/tib/tib5201.shtml Mulla ei ole ollut Suomen kentillä ongelmaa, olen saanut rullat snifferiin röntgenin sijaan. Seurauksena venailua, koska joka kerta se snifferi on pitänyt erikseen käynnistellä filkkojani varten. Tai niin mulle on kerrottu. Ulkomailla en ole muistaakseni kertaakaan saanut tahtoani läpi, että homma menisi käsitarkastuksena. Lähinnä mieleen muistuu henkilökunnan täysi piittaamattomuus, kouluttamattomuus, tärkeily sekä hirveä kiireen ylläpitäminen siinä jonossa. Mutta onneksi hitaisiin filkkoihin (EI 64-100) ei ole säteet mainittavasti vaikuttaneet. Tuuriakin mulla lienee ollut mukana, varmasti läpivalaisulaitteesta saa taitamattomissa käsissä isojakin tehoja irti jos haluaa.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Mulla on viimeiset filmirullat, jotka ovat joutuneet samalla menomatkalla kahteen valaisuun tuolta 2000-luvun alusta 20 x Kodachrome + 20 x Fujin Superia värinega. Kaikki käsimatkatavaroissa - ei ruumassa (joiden tarkasteluun tarvitaan vahvempi röntgen). Kodachromet lähetin kiertomatkalta suoraan Sveitsiin, josta ne tulivat omia aikojaan kotiin odottelemaan. Osa tuli vasta reissun jälkeen. En tiedä valaistaanko postikuoret vai ei. Kuvatut Fujit tulivat takaisin edelleen käsimatkatavaroissa ja myös kaksi läpivalaisua lisää takaisin tullessa. Ei ongelmia. Sen jälkeen on ollut meno- ja paluuvaiheessa yksi valaisu/suunta. Ongelmia ei ole ollut. Materiaaleina värinega/dia/mv. Viikonloppureissussa kinorullat ovat olleet Haman lyijyvuoratuissa koteloissa. Tiedä häntä toimiiko tuo oikeasti vai antaako vain mielenrauhaa.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Niin olivatko nuo aloituksen filkat käsimatkatavaroissa vai ruumassa?
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Olen vuosikaudet kuljettanut kuvattua ja kuvaamatonta filmiä sekä käsimatkatavaroissa että ruumassa. Koskaan en ole mitään erityiskäsittelyä vaatinut tai saanut, kaikki on tarkastettu aivan normaalisti ja filmistä välittämättä. Koskaan ei filmeissä ole mitään häikkää ollut. Olenko vain onnekas vai mikäs tässä nyt on?
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Erilaisia uusia pommiskannereita ja/tai erilaisia tehoja uudessa uljaassa ajassa. Onhan näitä tullut esiin Kameralaukussa ennenkin. Eri lennot ja kentät varmaan vaihtelevat myös, yksilöllisen käsittelytavan vaihtelun lisäksi. Mitä lentoja mahtoi olla tässä tapauksessa? Jos tarkkailija ei tunnista esinettä, se voi saada aika paljon enemmän sädettä. 4x5'' kasetit: Hasislevyjä varmaan. Tai muoviräjähdettä.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee No jos muutamaa viime vuotta ajattelen viime kesästä taaksepäin niin kotimaan Oulu-Helsingin lisäksi Tukholma, Kööpenhamina, Frankfurt, Berliini, Jerusalem, Heathrow, Porto, Dubrovnik, Riika, Rooma noin äkkiä mietittynä. Koskaan ei filmeille ole tapahtunut mitään.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Good for you. Et suinkaan epäile että Jarza on jotenkin muuten sössinyt? http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,65826.msg486226.html#msg486226 http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,46721.0.html Laakat pilalla ja osa 120-filmeistä.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Viime kesänä olin reissussa jossa filmit kävivät läpivalaisussa varmaankin lähemmäs 30 kertaa. 400 ASA kinofilmi, ei mitään vikaa filmeissä.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Hiukan tulee mieleen kun yksittäistä valovuotoa tai kehitysjälkiä käsittelevässä aiheessa alettaisiin luettelemaan kaikki onnistuneet kehitykset.
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Herkkyys 400Tmax.. Eipä tule tuollaisia jälkiä kuin erittäin paljon herkempiin filmeihin Helsinki-Vantaalla.. johtuu jostain muusta. Mahdotonta yhdellä läpivalaisulla, kun ei tule edes 20 x kerroilla tuossa herkkyydessä
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Jos samasta filmilaatikosta on jaljella ruutuja jotka eivat olleet mukana reissussa niin valota niista yksi ja katso loytyyko sama vamma: jos loytyy niin ovat saaneet rontgenia jo aikaisemmin... -jja
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Nuo ruudut ovat olleet kasetissa vastakkaisilla puolilla. Jos säteily olis tullut jo aikaisemmin filmiboksissa nuo raidat olisivat samansuuntaiset. Just aattelin ottaa muutaman pistokokeen muista kaseteista ja filmipakkauksista kehitykseen. Kameroissa olleissa rullissa ei mitään vikaa. Osa kameroista ja filmeistä meni ruuman kautta. Kaikki laakakasetit oli käsimatkatavaroissa ja molemmilla kerroilla laukku meni sen isommitta ihmettelyittä kontrollikoneesta läpi. Joskus lontoon reissulla Heathrowssa mun kameralaukku meni läpivalaisukoneesta useita kertoja eikä filmeihin tullut mitään ongelmaa. Edit: Testiruutu, suoraan ruumassa matkustaneesta t-max paketista kehityksen jälkeen täysin kirkas, ei hunnuttunut tai raidallinen. Edit2: Testiruutu #2, samanlaisesta kasetista kuin edellinenkin, matkustanut käsimatkatavarana samassa laukkussa kuin edellinenkin. Kehityksen jälkeen kirkas hunnuttumaton ja raidaton ruutu. Kameraa tutkittu huolella ja en löytänyt minkäänlaista koloa mistä voisi tuollainen valovuoto tulla eikä aikaisemmissakaan kuvissa ole tuota näkynyt. Mitä ihmettä???
Vs: Filmit läpivalaisussa, tällaistako siitä tulee Niitten säteitten ei tarvitse kulkea tasaisesti ja muuttumattomana kaiken läpi kulkeakseen ihan luonnollisesti. Lisäksi tarkkailija voinee tarkastella tiettyjä kohtia eri lailla kuin vain seuratakseen tasaisesti etenevää tavaroiden virtaa. Mutta toki sitä kameraa on syytä edelleen vielä paremmin tutkia. Kuitenkin L and Scapen kommentti lie painava ja koettua/nähtyä. Jos oikein muistan, olen vain kerran matkustanut isossa koneessa. Sillä kerralla tosin tuli yhteensä neljä lentoa, Vantaa-Pariisi-Martinique ja takaisinkin päästiin. 1989-90 vaihteessa. No eihän tämä kuitenkaan liity mitenkään varsinaiseen aiheeseen, kuten ei myöskään vahingoittumattomat filmit, mistä tässä ei ole kyse.