Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Mikä olisi vaihtoehto jos haluaa keskikokoa (6x6 ja 645) ruutuja skannata tällä jerjestelmällä, onko ainoa keino liimata kuvat ohjelmassa? Onko kellään tietoa onko GIMPissä tuollainen mahdollisuus helposti vai onko ainoa keino manuaalinen tapa?
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Kunhan vaihtaa pitemmän polttovälin, niin alkaa mahtumaan kuvaan enemmän. Riittäisikö 63/2.8 EL-Nikkor jo, vai pitääkö olla 80mm?
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Otetaan myös vaihtoehtona Nex-runko (APS-C) ja kuuskutonen kuva-ala, miten saan selville suurennuskonelinssin tarvittavan polttovälin jotta saisi koko ruudun (6x6/645) kerralla kuvattua valopöydältä.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä NEX muuttaa kaiken ohuella runkopaksuudellaan, joka on noin 28mm ohuempi. Jos siihen laitetaan Nikkor to NEX sovite, tilanne tulee samaksi kuin Nikonilla, mutta muuten 50mm suurennusoptiikka saattaisi olla siihen sovitettavissa jo niin että kuvautumisala on 56x56mm? Ja siis samoin nurinperin - tosin onko kääntämisestä hyötyä alemmilla suurennussuhteilla, voi olla myös kokeilun arvoinen asia. Samaan voisi päästä tavallisella loittorenkaalla ja M39 sovitteella objektiivi oikein päin. Kun vetämä on sama kuin objektiivin polttoväli, kuvautumissuhde on 1:1 (kennon kokoinen alue kohteesta). Kun vetämä on puolet tästä, suhde on 1:2 (esim. kinarilla 36*2 x 24*2 eli 72x48mm alue kohteesta). Vetämäksi lasketaan siis äärettömän asetukseen tarvittavan vetämän lisäksi tuleva palkeen pidennys (palkilla) tai tarvittavien loittojen määrä kun objektiivi on itsessään tarkennettu äärettömään. Tuo Tapiolan kiinteä EL-Nikkor sovitus (samalla loitonnus) vaan sattuu olemaan sopiva yhteen tarkoitukseen. Kätevää olisi päästä säätämään loiton määrää. Tuossa yksi loiton määrään (vetämään) vaikuttava asia on objektiivin kääntäminen itsessään, koska etulinssin edessä on ikäänkuin vastavalosuojaa rakenteessa.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Hullua hurskaammaksi en tullut, mutta luetaan myöhemmin uudestaan. Mulla on joku OM-sovitteinen palje ja tuo OM autoextensiontube 65-116 ja muistaakseni jossakin se 80/4 tuohon vielä jäljellä. Taitaa olla liian pitkä? 50/3.5 on myös mutta onko liian pitkä Nexille? Suurennuslinssiä on 40-75mm?
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Siis tuo NEX ohuena runkona mahdollistaa enemmän kuin Nikon. Vetämän saa siis pieneksi ja mitä pienempi se on, sitä kauemmaksi tarkentuu. Tavallinen 50mm makro-objektiivi on helppo ratkaisu. 50/3.5 ehkä tarkoittaa sellaista? Voit kokeilla eri objektiiveja, loittoja ja paljetta jonkinverran myös ilman että olet hankkinut sovitetta. Jos vaikuttaa siltä, että sopiva suurennossuhde löytyy, sittenn hankkia sovitteen.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Kysellääs nyt täältä jos joku olisi näitä skanneri markkinoita pitänyt silmällä. Eli tällä hetkellä pöydältä löytyy plustek 7400 sillä perus ohjelmistolla mikä skannerin mukana tulee. Harkinnassa/ toiveissa olisi saada parempaa jälkeä skannerista ulos. Missä hinnoissa nykypäivän laatuskannerit pyörii? Eli saanko esimerkiksi 500 euron sijoituksella oikeasti laadukasta jälkeä vai paljonko pitäisi tuohon sijoittaa jos parempaa skannaus jälkeä haluaa? Ja mieluusti vielä niin että koneesta löytyisi nykypäivän liitäntä millä sen tietokoneeseen saisi liitettyä.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Aika vanha ketju heräteltäväksi? Ylläpito siirtäköön nämä, jos katsoo tarpeelliseksi. Tuosta skannerista et todennäköisesti pääse ylöspäin laadussa tuossa hintahaarukassa, ellet ole valmis ostamaan käytettyä skanneria. Eri asia, jos voit vähän enemmän nyhtää tuohta, tai vähentää alvit. Tällä hetkellä myynnissä ja tuotannossa olevista kinofilmiskannereista ainoa, joka olisi selvä askel ylöspäin tuosta Plustekista on Reflecta RPS 10M (Euroopan ulkopuolella Pacific Image PrimeFilm XA), jossa on muun muassa automaattitarkennus valinannvaraiseen pisteeseen. Filmscanner.info/ScanDigin testissä skanneri saavuttaa 4300 dpi tarkkuuden, kun skannataan 5000 dpi. Ilmeisesti tuokaan ei ole lopullinen totuus, vaan jos jaksaa vääntää tarkennusta manuaalisesti kohdilleen (tai skannailla uudelleen tarkentaen joka kerta automaattisesti uudelleen), skanneri saavuttaakin jopa 4900 dpi tarkkuuden. Ainoa tietämäni kinoskanneri, joka ylittää tuon lukeman on vanha kunnon Minolta, mutta kaikesta päätellen et liene valmis käyttämään niin vanhaa skanneria. Reflectan DMax ilmoitetaan olevan 4.2, mutta tuota uskokoon ken haluaa. Reflecta kykenee kuitenkin tuottamaan raeterävää jälkeä, joka on varmasti sitä, mitä tavoitteletkin.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Juu ei nuo vanhat/käytetyt pois suljettuja ole mutta mietityttää vaan niiden toiminta/liitettävyys uuden macbook pro:n kanssa.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Kyllä usb liitännällä ja vuescan ohjelmalla toimii vanhatkin skannerit mutta coolscanit ja minoltan dimagescanit on nykyään niin kovissa hinnoissa ja vaikeasti löydettävissä että tuo em. Reflecta voi olla hyvinkin järkiostos, siinä näyttäisi olevan filminsiirtäjäkin mitä ei plustekeissa ole.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Mulla on ongelmia. Tuollaisen Epson V550:n kanssa. Kun skannaukseen valitsee pölyn poiston, kuvaan jää silti selviä pölyhiukkasia. Digital ICE:llä pölyt häviävät mutta usein niiden paikalla näkyy sama pöly mutta sateenkaaren väreissä, himmeänä mutta kuitenkin huomattavana ainakin näytöltä kuvaa katsottaessa. Ja aina tietysti jonkun kuvassa esiintyvän tyypin kasvoilla. Skanneri ei myöskään osaa kropata frameja omiksi tiedostoikseen kun lataa kehyksiin kuuden sliden. Saattaa jäädä osa kuvasta puuttumaan ja sitten toisessa kuvassa on bonuksena se toisesta kuvasta puuttuva pala. Vähän liian taiteellista meininkiä mulle. Onks toi rikki? Niin ja ilman ANG:ia kuviin tulee joskus sateenkaaren värisiä pallukoita, noi nyt oon ymmärtänyt et ne johtuu vaan noista huonoista originaali-muovikehyksistä.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Äl käytä Digital Icea. Kaikki ruksit pois softasta ja perus asetuksilla läpi kun skannaat. Jos haluat pölyhiukkaset pois pumpulla ilmaa negoihin ja photarissa tai Lightroomissa poistat hiukkaset. Ne mitkä alueet haluaa negasta skannata saa kyllä valita. Valitset siinä preview näkymässä thumbnailina minkä alueen haluat skannata. Ne "sateenkaaren väriset pallukat" on Newtonin renkaita, jotka tulee koska sun negat ei oo flatteja vaan kaarevia. Hanki kunnon pitimet tai heitä negat suoraan siihen sun skannerin lasille ja jotku painot päälle osaan negaa niin ne pysyy suht suorina(ite kikkaillu joskus kolikoilla). Tai sitten hommaa kunnon negapitimet. Harjoittelua.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Aa okei, kiitti! Värinpalautus toimii kuitenkin joskus joten sitä olen käyttänyt ja Unsharp Mask on keskitasolla, vaikka tuon pystyisi varmaan tekemään photarissakin mutta tuolla tavalla käy itselle helpommin. Ei tullut mieleen tuo että skannattavan alueen pystyisi itsekin valitsemaan. Olen kyllä puhaltanut pölyjä pois sellaisella paineilmakannulla mutta aina sitä tahtoo jäädä..
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Taas kun sain Plustek 7200i skannerin toimimaan totean että ei kinofilmille parempaa tarvitse. Riittää varsin hyvin. Tässä kuva ja siitä croppi. Näkee että hyvin toimii. Niin juu kuva on kuvattu Leicalla joten kuva on lähtökohdiltaan jo parempi kun moni. Eikä tässä vielä kaikki. Kuva on kuvattu Seinäjoen filmiklubilaisten arvokkaassa seurassa mikä parantaa myös kuvaa.
Eikös ainakin käyttämällä Vuescanin linux-versiota toimi liki kaikki? https://www.hamrick.com/old-versions.html
Re: Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Suhteessa kuviin tämä on suorastaan irvokasta satiiria mustavalkofilmiä ja 24x36 formaattia kohtaan.
Re: Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Kuinka niin irvokasta? Ei 24x36 ruudusta tartte yhtään enempää informaatiota. Enemmällä ei tee mitään joten Ladalla pärjää.
Re: Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä En yhtään ota kantaa siihen onko Lada 1500S vai Mersu 300SL, vaan tuohon rakeeseen, kontrastiin ja ääriviivaterävyyteen joka ei minua edes muistuta hyvistä kultaisista filmiajoista ja sen tekniikan kauneudesta ja kyvyistä. Saatat osua aivan oikeaan siinä ettei parempaa skanneria kinofilmille tarvitse, mutta nämä kuvat eivät siitä paljoa kerro.