Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmiskanneria etsiskelemässä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mäkkäri, 9 Toukokuu 2006.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113
    Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä

Jaa vaihdoit kuvan? Olisit laittanut lisäksi uuden version!  Ikävästi tehty.

2. c

c Well-Known Member

5 366
    104
    63

Itseasiassa ku tarkemmin katoin noita orginellejä, niin tossa epson kuvassa on tehty jo alueelliset kontrasti säädöt.. jota flexi kuvassa ei ole. PItäis varmaan siis joku tasainen vertauskuva jaksaa tehdä.. Eli epson kuvassa on siis nostettu kontrasteja ja jo korostettu sillä terävyysvaikutelmaa.

Eli vaihdan sen vielä kerran.. oottas

Noni, nyt on aika tasaiset.. ilman alueellista kontrastia ja suht sama kontrasti.

Eli alueellisella kontrastilla olin juuri paikkaillut epson kuvan kontrastin ja terävyys vaikutelman puutetta

Sellasta se on, jos tosta on jotain iloa ni hyvä.. mut ei kaikki tietty vaadi samaa ku ite skannereilta. Ja pointti oli tosiaan verrata 1000px korkeaa nettikuvaa, ei täysikokoista skannia jossa ero on jo huomattavasti suurempi.

Mitään terävöityksiä en käytä, ja piennenykset aina Bicubic (best for smooth gradients) @ photari cs6.

3. Mirrored

23 779
    748
    113

Onhan noista iloa varmasti, mutta eniten olisi jos laittaisit eri lailla käsiteltyjä näytille rinnakkain.  Mulla menee ainakin yli hilseen mitä ihmeen alueellisia tai muita korjauksia on tehty.  Mitä ne merkitsevät? 

Tässä kolmannessa (?) versiossa on jälleen vaaleat alueet vaaleampia vasemmanpuoleisessa.

Kuvien vaihtaminen ei ole muuten edes sääntöjen mukaista ja kun tämä nyt omalle kohdalle sattui sattuessani kommentoimaan poistettua kuvaa, huomaan entistä selvemmin säännön mielekkyyden.

edit.  Ilman muuta uskottavuutesi kärsii väitteillesi/havainnoillesi näillä kuvien vaihdoilla, kun muistaakseni toisessa versiossa oli hyvinkin samanlaiset kuvat.  Että saahan sitä eroa kun laittaa eroa vai mitä?  Ja kuten sanoin, puhun vain nähdyistä 'nettikuvista'  enkä Epson-Flextight vertailusta laajemmin.  Että onko sitä eroa nyt tässä koossa jos kerran ne pystyy säätämään identtisiksi.  ;)

4. Mirrored

23 779
    748
    113

Pystyn eläytymään kuitenkin väitteillesi sitä kautta mitä itse olen huomannut objektiivien välillä Nikonissa.  Varsinkin kun mainitsit tuon ei niin selkeästi määritellyn mikrokontrastin, toi se mieleeni jännät erot vähälinssisten kiinteiden Nikkorien ja useiden zoom-Nikkorien välillä. Ensinmainituissa vain on sitä jotain, vaikka tiedostoja säätämällä saakin ratkaisevat erot kyseenalaisiksi käytännössä. 

5. c

c Well-Known Member

5 366
    104
    63

Heh, ei mun uskottavuus voi kärsiä kun ei mulla ole mitään uskottavuutta.. ja toivottavasti ei koskaan tule olemaankaan. Koska ois hirveä vaiva yrittää ylläpitää sellaista.

Kuhan laitoin nyt kuvan, jokainen voi siitä sitten repiä iloa tai surua, informaatiota tai ajatuksia. Tai olla välittämättä ollenkaan. Skannin terävyys toisaan vaikutta kontrastiin, ja mikrokontrastiin. Sillä mitä terävämpi skanni, sitä selkeämmin sävyalat erottuvat.

Hmm, ja alueelliset kontrastisäädöt on kyl aika A ja Ö kuvaa vedostaessa.. siinä siis korostetaan tiettyjen merkityksellisten alueiden kontrastia jotta saadaan se haluttu vaikutelma. Siihen kannattaa perehtyä jos asia on uusi.

6. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 413
    1 065
    113

uskon varmasti että flex pesee helposti v 700 laadun.Olispa ylimääräistä rahhoo

7. Mirrored

23 779
    748
    113

Kyllä on tuttu asia vedostaessa, mutta että skannerivertailussa!

Pitää varmaan nyt katsella uudestaan uusin versio edeltä ja uudestaan mitä kerrot.  Että mitä on tehty kuvaparille ja onko ne nyt millä tapaa vertailukelpoisia.

8. c

c Well-Known Member

5 366
    104
    63

Juu, ei tän pointti ole se että flexi on parempi.. tottakai se on. Vaan enemmänkin se, että ihmiset tietäisivät että filkasta saa hyvää jälkeä.. ja se pullonkaula on lähes ja melkeen varmasti aina se skanneri. Lähinnä siis yritän antaa toivoa paskojen skannerien kanssa painiville ihmisille.. itseltä se meinas aikoinaan loppua.

Ja myös ehkä painottaa sitä, että laittakaa ne isot rahat skanneriin ja ostakaan halpa kamera.. koska filkkakamerat ei maksa enään oikeastaan mitään, ja se kamera ei siihen laatuun vaikuta.

9. c

c Well-Known Member

5 366
    104
    63

Se oikee vertailukelpoinen ois sinäänsä se lopullinen kuva, sellasen ku jaksais vääntää.. eikä niistä koskaan identtisiä tulis, just siksi että lähtökohta on erilainen ja siksi pitää hyödyntää sitä lähtökohtaa eri tavoilla.

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ostin täältä laukusta Epson 3200 skannerin ja tänään sain sen jopa toimimaan. Eilen en sannu sitä toimimaan kun en osannu ottaa sitä valkoista skannaus taustaa pois valopöydän tieltä.

Tässä on 6x9cm ja 4x5" negojen testi skannaus. Toinen on valotettu pahoin ali joten se ei ole skannerin vika vaan kuvaajan. Pitää opiskella "Skatun vinnausta"  lisää.

Liitetyt tiedostot:

11. c

c Well-Known Member

5 366
    104
    63

Kannattaa suoraan ottaa vuescan käyttöön niin saat manuaalisesti päättää se skannauksen valotuksen.. joka on oikeastaan ainoa säätö mitä skannatessa pitää päättää.

12. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113

Kirjoittaa tyyppi joka ei ilmeisesti ole kuullutkaan Epson Scan ohjelmasta. Sillä saa säädettyä nätysti kaikki mitä tarvitsee ja vähän enemmänkin.

Ainut propleemi voi olla saada se toimimaan suoraan Win 7:lla. Itse käytän kyseistä Skanneria Epsonin omalla ohjelmalla ja virtuaali-XP:llä.

Joskus oon käyttänyt Vuescan ohjelmaa, olipahan kökkö esitys Epsonin omaan verrattuna.

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Mun studiolla on aito XP eikä mikään virtuaali. Siellä skannaaan ja laitan kuvan dropboxiin ja sitten kävelen sisälle niin se on konttorin 7 koneella. Kätevää kun tulee liikuntaakin ja raitista ilmaa samalla eikä skanneri vie konttorissa pöytätilaa laisinkaan.

14. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Eikös tuo Vuescan ole maksullinen ohjelmisto?

15. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Kohtuullisen vähän.

16. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113

Mutta miksi maksaa yhtään mitään jos saa Epson Scannin toimimaan.....en ymmärrä.

Itse oon käyttänyt Epson Scannia yli 10 vuotta, ihan hyvin onnistuu skannata 48-bittisenä ja kaikki säädöt löytyy. Värifilmiprofiileja ei löydy, mutta pärjää ilman niitäkin.

17. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Joo ei tartte maksaa kun Epsonin oma ohjelma tuli mukana. Myös SilverFast6 ohjelmakin oli mukana. Ja ilmaisia skannaus ohjelmia löytyy. Oiskohan esimerkiksi toi "Instant Photo Scanner" ohjelma toimiva?

18. RB

RB Well-Known Member

9 390
    1 257
    113

Munmielestä aika hyvä olis kun ohjelmalla pystyy skannaamaan 48-bittisenä (vaikka en tiedä pystyykö skanneri todella siihen?) ajattelisin että sävyt pysyy parempina kun kuvaa alkaa säätelemään.
    Epsonion mukana tuleva Silver Fast onkait vain 24-bittinen halpisversio, ainakin mulla oli.

19. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Oletkohan RB kovin huolella tutustunut Vuescaniin, sillä itse(-kin) totesin aikoinaan perusteellisten testien jälkeen, että Vuescan yksinkertaisesti kaivaa dataa negasta aivan eritavalla kuin Epsonin softa. Tai Silverfast.

Ihan sama asia kuin vertaisi 10 vuotta vanhaa kameran RAW softaa johonkin kaikista uusimpaan ammattisoftaan. Samat tiedostot antaa uusissa softissa paremmat värit, detaljit, pienemmät kohinat jne.

Vuescanin käyttöliittymä on mitä on, mutta kuvanlaadullisesti omassa kastissa. Ainakin vielä pari vuotta sitten.

20. c

c Well-Known Member

5 366
    104
    63

Epson scanin ongelma on se, että sä et pysty säätää sitä ainoaa asetusta millä ois väliä.. valotus. Se vaan arvaa sun puolesta sen... Erittäin hankala saada tasasen laatusia skanneja, eikä raakaskannia sillä saa mitenkään.

Alkuun kyl kirosin vuescania, mut sit kun sitä jakso hetken ihmetellä niin hiffas että se on just se työkalu mitä tarvii. Se piirtää raakaskannista histogrammi käyrän ja sä voi säätää manuaalisesti valotuksen siten että sun skanni osuu sopivasti histogrammille. Kuvankäsittely jää sitten kunnolliseen siihen suunniteltuun ohjelmaan.