Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä No, skannereita ostetaan, eikä digikamerat ole monetkaan sen kummempia ;-)
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Minäpä jatkan tähän keskusteluun kysymyksellä, jos tämän nyt joku huomaisi Tarkotuksena mulla oli kerätä rahaa ja etsiä jostain käytettynä Epsonin v700 skanneri, tällä hetkellä mun skanneri ei skannaa keskaria ja siihen olis nyt tarve. Mutta sitten huomasin tälläisen tulevan pian http://www.ephotozine.com/article/epson-perfection-v550-launched-22727 myyntiin. Olis hieman huokeamman hintainen ja sen saisi uutena. Mutta kun en skannereista ihan älyttömästi tiedä, niin hankala tehdä vertailua omasta takaa. Mielipiteitä?
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä epsonit on tuutannut samoja (tähän joku jotain sanoo että eipäs, mutta käytännössä aivan sama millä niistä skannaa) skannereita eri numeroilla jo vuosia, aivan sama minkä hommat niistä.. ite ostasin vanhemman mallin joka on huomattavasti halvempi (varmaan joku 50-100e saat epsonin joka skannaa keskaria) itseasiassa noin mä just tein, vaihdoin uuden v500:sen (sillon kun se oli uus) vanhaa 4990 koska halusin skannaa 8x10 negaa.. jäi vielä rahaa käteenkin. "allows users to scan and upload photos directly to social media, photo sharing websites and other cloud storage facilities" jos oikeesti haluaa näistä "ominaisuuksista" maksaa niin mikäs siinä... yhtä hyödyllinen kuin se "quick scan" nappi joka näissä skannereissa on aina ollut ja jota kukaan ei varmaan ole koskaan käyttänyt
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä "allows users to scan and upload photos directly to social media, photo sharing websites and other cloud storage facilities" jos oikeesti haluaa näistä "ominaisuuksista" maksaa niin mikäs siinä... yhtä hyödyllinen kuin se "quick scan" nappi joka näissä skannereissa on aina ollut ja jota kukaan ei varmaan ole koskaan käyttänyt [/quote] No just nimenomaan näistä ominaisuuksista en mielellään maksais, koska en niillä mitään tee. [/quote]epsonit on tuutannut samoja (tähän joku jotain sanoo että eipäs, mutta käytännössä aivan sama millä niistä skannaa) skannereita eri numeroilla jo vuosia, aivan sama minkä hommat niistä.. ite ostasin vanhemman mallin joka on huomattavasti halvempi (varmaan joku 50-100e saat epsonin joka skannaa keskaria) [/quote] Okei, kiitti. Täytyy sitten vielä tuumailla. Sen verran olen vaan huomannu, että köyhän ei kannata halpaa ostaa. Sen takia, olen mieluummin sijoittanu vähän enempi, ettei ala jälkeenpäin mietityttää, mutta ei myöskään niin, että ostaisin jotain mitä en tosissaan tarvitse. edit: hyvät on lainaukset
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Syvä huokaus... eivät ne ole samoja, eivät lähellekään. Skannereiden tekniikka eroaa, optiikat ovat erilaiset jne. Eivät halvat Epsonit turhan takia ole halpoja kalliimmat kalliimpia. Asioista voi yhtä hyvin ottaa selvää ennen kuin alkaa levittää hevosmiesten tietotoimiston huhuja. Aloittaa voi vaikka tuolta http://www.filmscanner.info/en/FilmscannerTestberichte.html Skannereiden nimelliset tarkkuudet eivät kerro todellisesta tarkkuudesta yhtään mitään. Skannereiden optiikat ovat (yllätys yllätys) keskeisen tärkeitä eikä niiden suorituskyky yhdenkään tasoskannerin kohdalla ole sama kuin ilmoitettu lopullinen optinen tarkkuus. Joissakin malleissa vajaus on suurempi, joissakin pienempi. Kaikissa skannereissa ei ole tarkennusta, silloin kriittistä on oikean skannausetäisyyden löytäminen. Negapitimien laatu heittelee, jos keskikoon negaa ei saa skanneriin tasaiseksi, on peli jo menetetty. Olisi tietysti mukavaa, jos halvalla saisi yhtä hyvää kuin kalliimmalla, mutta skannerien kohdalla (siis jos skannataan filmiä) näin ei todellakaan ole, valitan.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Epson on käyttänyt samoja muovilinssejä aina... ja jos katot tota uutta laitetta, niin hienoin uusi ominaisuus on joku some kuvanjako nappi? Olen ite käyttänyt Epsonin v500, v750, 4990 ja 10000XL. Kaikissa kuvan laatu on käytännössä sama. Erot näissä on, että uudemmissa malleissa on nopeammat LED valot, vanhemmissa putkivalot. 10000XL:ssä on jopa tarkennus, jolla ei saanut mitään silmin nähtävää vaikutusta kuvaan, siihenkin testaamiseen hukkasin koko päivän. Jos haluaa uskoa tohon kuluttajailluusioon että rahalla saa parempaa, niin usko. Keksiihän ne autonkin joka vuosi uudelleen. Pitäis jo nykyään ymmärtää, että kuluttajayheiskunnassa ei ole tarkoitus luoda aina jotain parempaa, vaan myydä enemmän. Uusi malli ei välttämättä ole muuta kuin uudet kuoret ja mallinumero jolla saadaan taas pari hölmöä naruun. Mä uskon siihen että käyttämällä aivojani saan pienellä rahalla yhtä hyvää kuin se idiootti joka uskoo massinsa voimaan älynsä sijaan. Mä taisin maksaa 100e mun 4990:sta ja jälki on samaa kuin v750 josta jengi maksaa jotain 500e luokkaa. Yhdenkään epsonin jälki ei ole kyl erityisen hyvää. Ja mä nyt tosiaan puhuin vain epsoneista, koska niistä kysyttiin...
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä SCSI lextaitteja voi saada jo edullisesti. Jos laite lasahtaa, niin se on sitten siinä. Korjattua ei saa. T Jukka
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Jos olet skannerisi hinta/laatusuhteeseen tyytyväinen, niin sittenhän kaikki on hyvin. Samaa mieltä olen siitä, ettei minkään Epsonin jälki huraahuutoja herätä. Myös olen samaa mieltä siitä (jos nyt tulkitsen viestisi oikein) että skannauksessa on kysymys paljon enemmästä kuin siitä, että heitetään filmi laitteeseen ja naksautetaan automatiikka toimimaan. Skannerista riippumatta jälki on parempaa kun tietää mitä tekee. Kallis laite - pöljä käyttö / halvempi laite - fiksu käyttö Jankuttamiseen taipuvaisena kuitenkin viittaan uudelleen tuohon edellisen viestini testilinkkiin ( Epson ei ole käyttänyt samoja linsseja aina, kuvan laatu ei ole käytännössä sama, mutta tämän jälkeen en enää jankuta, chacun à son goût )
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Hiukan auki jää, miksi joku kuvaisi keskarilla ja skannaisi sitten jollain tasoskannerin rutkulla... iPhonelaatua saa *paljon* kätevämmin sillä kännykällä....
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Huutelen tästä sivusta. Kuvaan myös kännykällä ja kelpokuvia silläkin saa. Kuitenkin pidän enemmän filmikuvaamisesta varsinkin keskarilla. Siis koko prosessista. Ymärrän kyllä sen että monesta se tyhmää.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Taidanpa huudella minäkin vähän: Onko kellään omakohtaisia kokemuksia Canon Canoscan 9000f -mallin skannausjäljestä tai muista ominaisuuksista? Olen lueskellut joitain arvioita, mutta lisätieto ei olisi varmaan pahitteeksi. Olen jotenkin saanut sen käsityksen, että Canonin malli tekisi laadukkaampaa jälkeä kuin Epsonin v600, jotka ovat kutakuinkin saman hintaluokan (l. budjettini rajoissa olevia) laitteita. .v.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Heh! Noo, ei se nyt sentään ihan iPhonelaatua ole Tai no, arvioikaa itse, nämä tosin ovat _voimakkaasti_ pienennettyjä http://www.flickr.com/photos/54100950@N02/sets/72157627512028029/ Kuten Tuus4 minäkin pidän keskikoolla kuvaamisesta. Lisäksi ajattelen niin, että vaikka nyt skannaan vain V700:lla (tosin juuri olen alkanut testailla märkäskannausta, mutta siitä raportoin myöhemmin), niin keskikoon filmissä on kuitenkin resursseja paljoon. Jahka(?) joskus rikastun niin paljon että on varaa kertaluokkaa parempaan skanneriin, niin noista vuosien takaisistakin keskikoon ruuduista saan irti vielä vaikka mitä Optimisti
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä No juu, onhan tuo järkevä ajatus. Joskus sitten parempia. Omat kokemukseni vain ovat sellaisia, että sitä "joskus sitten" ei tule koskaan - jos aikoo jotain tehdä, se on tehtävä heti. Sehän on tietysti henkilökohtainen juttu, eikä tietenkään mahdotonta.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Juu, Reflectan MF 5000 maksaa kai nykyään tuollaiset 1600 euroa. Ei sitä asuntovelkainen perheellinen palkkatyöläinen ihan noin vain... pitää alkaa säästää, ei kai siihen montaa vuotta menisi
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Jos saisin itse päättää ja valita, niin kyllä mä mielelläni ensin sillä keskarilla kuvaisin maisemat Norjan vuonoilta ja henkilökuvia vaikka kartanoissa, jonka jälkeen opittuani vedostaisin isot kuvat isoille seinille, sen jälkeen jäisi vielä kivasti aikaa viedä perhe rantalomalle. Mutta kun on asuntovelallinen perheen ainut työssä käyvä elättäjä Keravalta, niin valinnat käy yllättävän vähiin. Mutta syystä tai toisesta olen rakastunut tuohon omaan RB67:aan ja olisi väärin olla sitä käyttämättä, vaikka siitä jääkin paljon potentiaalia hyödyntämättä. Ainakin vielä näin aluksi. Kaiken tämän lisäksi tykkään asettaa kuvia nettiin näytille. Saa toki ehdottaa muitakin skannereita, ehkä toi mun alustus oli tosiaan vähän huono, mutta tosiaan tuota v700 olen hieman harkinnut ja sitten kun näin tuon mainoksen tuosta v550, niin aloin miettimään eroja. Tuota v700 kun on melko paljon kehuttu. Niinkuin aiemmin mainitsin, niin en vielä hirveästi muutenkaan aiheesta tiedä, saa neuvoa ja olen kiitollinen jokaisesta neuvosta tai mielipiteestä. Ja kun myös vähän tuota mistä c kirjoitti koitan varoa, siihen että onko niissä eroja tai ei, niin siihen en osaa itse juurikaan ottaa kantaa, luen vastauksia ja vedän omat johtopäätökset sitten niistä. Mutta just se kun noita myydään ja markkinoidaan, niin kyllä sinne paljon kusetusta mahtuu, sen takia kyselen täällä enkä myymälän myyjiltä.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä No, minulla on ollut epson v700 betterscanning pitimillä, flextight precision ja olen kokeillut coolscan 9000 filmiskanneria. Flextight oli omaa luokkaansa, coolscan 9000 oikealla pitimellä vähintään riittävän hyvä kaikkeen käyttöön. En suosittele tasoskanneria, ei mitään järkeä, jos ei halua kuvanlaadusta tinkiä. Oikella systeemillä digikameralla kuvaamalla negan saa digitaalisen muotoon riittävän hyväksi (mun tapauksessa noin 24*30 cm kuvaksi) ja paaaljoooon nopeammin kuin skannaamalla. Syy kuvata filmille on tehdä kuvat pimiössä. TJukka
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Mutta jos ei ole varaa muuhun, niin ne taitaa kuitenkin olla vaihtoehdot, tasoskannerit siis? Sama se on vähän täälläkin, sitten joskus kun rikastun, hommaisin kyllä kunnon vehkeet. Tuo kameran kanssa reproamisesta, en oikein innostu siitä, koska mulla on tuo pieni poika, joka ei taatusti anna rauhassa värkätä. Sen takia se skanneri tuntuu omalle kohdalle viisaammalta. Toki, ottaako joku joskus mukaan?
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Jukka, ovatko kokemuksesi kinokoosta vai keskikoosta vai sekä että? Kinokoossahan V700:lla ei todellakaan tee mitään, mutta kyllä se keskikoossa mielestäni toimii sanotaan nyt tyydyttävästi, detaljeja ja sävyä alkaa olla ihan kohtuullisesti (en ole A4:ää suurempia printtejä tehnyt). Luultavasti laatuvaatimukseni ovat varsin vaatimattomat Keskikokoa taas ei sitten ole suurta järkeä alkaa järkkärillä reprota, silloinhan tarkkuus jää väistämättä aika alhaiseksi (ellei käytössä ole esimerkiksi Nikonin D800). Vai ymmärränkö nyt jotakin aivan väärin?