Joo, näyttää nyt siltä, että laitteissa on loppupelissä jopa ihan oikeata eroakin. Hintaseurannan mukaan, hintaero V700 ja V750:n välillä jää ~200€ pintaan. Siihen kun lisätään nuo IT8 targetit, niin ehkä suoraan se V750 Pitää aivan oikeasti pistää harkintaan tuon tilaaminen ja 4180 Epsonin myyminen*. *=Kyselijöille: Ei tapahdu tänään, kun tuo autonkorjuukin imasee hivenen ja pitäis kai pari flässiä ostaa lisää ja vaihtaa runko ja ja ja ja.... ehkä syksyn aikana
Niin miten on, tarviiko tasoskannerit jonkun sovittimen tuohon hommaan? Mulla on Epsonin 2580 photo ja pitäs saada värinegat skannattua mutta ei tuosta tuu mitään...
Ai? http://www.epson.fi/products/imaging/scanner/perf2580p/ " Automaattisen filmin latauslaitteen avulla 35 mm:n filmien skannaaminen käy helposti ja nopeasti. Luokkansa parhaan tarkkuuden (2 400 dpi) ja erilaisten valokuvan parannusominaisuuksien ansiosta laite sopii erinomaisesti kotikäyttöön. Aseta vain negatiivit tai diat skanneriin ja anna laitteen hoitaa loput. Kuvien skannaaminen, arkistoiminen ja jopa värien palauttaminen on helppoa."
Jaajaa ;-) Sitten noista tasoskannereista niitä joissa on se 120-koon filmipidin. Kannattaneeko alkaa muuta kikkailemaan..
Onkos kenelläkään kokemusta jo tuosta epsonin uudesta v700 mallista ,120 kokosta filmiä tuolla tulis skannattua..
Jotain kokemusta, mikä tosin eka kerralla kompastui omaan typeryyteen... Filkkoina oli 5x4" diaa ja 120 rullaa... Hieno laite, oli tosin ongelmia skarppauksen kanssa, johon tosin löytyi looginen selitys, nappasin hyllyltä maskin mihin negaa paikalleen ja koneeseen... jälkikäteen vasta kävi ilmi että maskit oli vääriä, 4870 mallin sellaisia (mikä kone oli myöskin vieressä...) No uudestaan en ole ehtinyt tekee noita omia kuviani sillä V700:lla, mutta mitä havaittiin, esim. tummat päät aukesi todella hienosti sillä ja muutenkin näytti mielestäni hyvältä... Kone oli (ja on) paikallisen valokuvakeskuksen digipajan kalustoa, ja sielä oli myös tuo 4870 malli jonka nyt tosin lunastin itselleni himaan kun silläkin pystyy ihan ok skannaamaan nuo harvat laakadiat ja rullafilkat mitä kuvaan.
Uusimmassa Practical Photography lehdessä oli tuo Epson Perfection V750 testissä ja kehuivat hyväksi, mutta ei kuulemma mitenkään olennaisesti paremmaksi kuin halvempi 4990 -malli.
Noin olen lukenut myös tuolta foorumista, ilmeisesti noissa 4990 malleissa on aika lailla laadullista hajontaa, ja varsinkin koska noissa skannereissa ei ole minkään sortin tarkennnusmekanismia kuten esim varsinaisissa filmiskannereissa ja laadukkaammissa tasoskannereissa, terävyystaso ei aina osu yksiin filmin kanssa ja terävyys on sitten vähemmän kuin maksimi. v750 malleissa taitaa tulla jonkinmoisia palikoita mukana jolla sen voi sitten itse säätää kohdalleen riippuen siitä miten nyt filmi tahtoo sinäpäivänä kupruilla. Itse haluaisin nähdä kyllä mieluiten kunnollisen AF tarkennuksen niinkuin hyvissä negaskannereissa on kaikissa.
Tuo öljykansi tois kyllä aikas paljon lisuketta 4990:iin verrattuna. Tummapää, mikä on IMHO ollut ongelma ei kummoista parannusta tarvitsisi. Tosin oma on 4180, joten voiko noita edes verrata.
The Fluid Mount Accessory is not supplied with the V750, it has to be purchased as a separate item, I will cover this in great detail later in the review - just waiting for some mounting fluid to arrive. Just to clarify this point, the Fluid Mount accessory will also work with the V700 and at a price of less than £50.00 it may prove to be an essential item to have - our tests later on will prove this one way or another. EPSON V750 review tuolla öljyllä skannattuja kuvia, parannus on ainakin minun huonojen silmien mukaan aika marginaalinen.
itsellä on canon 8400F ja ihan hyvin tuntuu toimivan, suht tarkka @ 3200 dpi.. nettiä varten mielestäni riittää täysin.. http://www.students.tut.fi/~hannine7/ nuo on sillä skannattu.. EDIT: että ei se nyt niin hyvä ookkaan
Mä halusin olla erilainen nuori ja hommasin Canonin 9950F:n talvella, kun kaikilla muilla on noita Epsoneita. Mukana tulleella Silverfast skannausohjelmalla skannattuna jälki on terävää ja sävyt saa aika kivasti valmiiksi paikoilleen. Tumman pään toistossa ei ole ollut moittimista, päinvastoin: olen pelastanut sillä muutaman pahasti alakanttiin valotetun kuvan. Ja oli halvempi kuin Epsonin 4990.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Herätelläänkös skannerikeskustelua? Epsonin V750 on alkanut houkuttamaan. Onko nyt tähän mennessä jollain kameraloukkulaisella jo sellainen? Vinkkejä ostopaikasta? Varsinkin Hintaseurannan ulkopuolisista (fototarvikeliikkeet?), siellä alimmillaan n. 700e. Mielelläni Suomesta ostaisin, mutta saa nyt muutakin ehdottaa. edit: Vai onko lähitulevaisuudessa markkinoille tulossa jokin vastaavantyyppinen laite jota odotella?
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Meillä on töissä Epson V700 ja satunnaisesti filmejä skannaillessa toimii, mutta negapitimet ovat kyllä ihan uskomattoman huonosti suunnitellut. Negapidintä paikoilleenlaittaessa tuntuu koko ajan että sen ohut muovi napsahtaa poikki minä hetkenä hyvänsä, ja vähänkin käpristyneen filmin laitto on hankalaa. Ehkä lukitsevat muoviklipsit löystyvät vähitellen, mutta nyt niitä pitää painaa aika huomattavan kovaa että ne napsahtavat paikoilleen. Joutuu pelkäämään sen negapitimen puolesta. Jos miettisin puoli päivää, niin varmaankin pystyisin keksimään useita paremmin toimivia lukitusratkaisuja... Kuvanlaatu ja skannausnopeus ovat kyllä ihan hyviä. Negapitimet ovat vain ihan epäsuhdassa muuhun laatuun nähden. Ison koon filmit luiskahtaa tosi helposti pois urastaan, kun se pidike napsahtaa kiinni niin kovasti. Samasta syystä joutuu pitimen ottamaan pois lasilta filmiä ladatessa, koska en oikeasti uskalla painaa tarvittavalla voimalla lukitusta kiinni keskellä skannerin lasia... :/ Edit: Kehystetyn dian pidin on ihan ok, sitä ei tarvitse napsutella ollenkaan ja saa monta ladottua kerralla skanneriin.
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä Minäkin olen päässyt skannailemaan tuollaisella ja ollut ihan tyytyväinen (kun en paremmasta tiedä, huonommista kyllä...)-: Canonin omalla softalla värifilmillä toimivat automaattinen pölynpoisto, automaattiasetukset ja 30:n kinoruudun (tai 6:n 6x7 ruudun) skannaaminen on kyllä jo varsin siedettävää. Koti- ja veppikäyttöön mielestäni turhan kallis, johon olenkin mietiskellyt tätä pienempää samankaltaista halpisversiota, 8600F:ää http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=8897
Vs: Filmiskanneria etsiskelemässä en tiedä miten hyvin kaiken maailman softat skannailee mutta kyllä suosittelen tota vuescania ja itse oon sitä RAW-hommaa siinä käyttäny, eli saa suoraan kennolta tulevan datan (tai siis .tiff tai .dng) ja voi sit ite päättää mitä tekee levelsseille ja väreille. Toki mulla on tosiaan toi "huonohko" tasoskanneri.. ehkä siksi enempikin tarvetta =) canonin scangear oli kyllä aivan kamala.