Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Filmiskanneria etsiskelemässä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mäkkäri, 9 Toukokuu 2006.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 644
    209
    63
    Jaa että se että kehuin kuviani huipuksi oli irvokasta. No sovitaan niin.
     
  2. Seppo R

    Seppo R Well-Known Member

    2 981
    1 882
    113
    Melko hyviähän ne kuvat ovat. Mikäli niitä ei kukaan kehu, niin toki kuvaaja itse saa olla niihin tyytyväinen.
    :)
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    No jos rae, kontrasti ja ääriviivaterävyys koetaan tuossa kehujen arvoiseksi, niin sitten sovittu.
     
  4. jkosonen

    jkosonen Member

    53
    0
    6
    Nostetaampa tänne esille, kun ilmeisen monella on täällä kokemusta plustekin skannereista. Mulla on OpticFilm 8100 skanneri ja on ollut ongelmia skannatessa 40-50 luvun osittain huonokuntoisia kinonegatiiveja. Mikäli negassa on hiemankaan enemmän naarmuja, tuntuu skanneri tarkentavan ainoastaan näihin naarmuihin ja kuva jää epätarkaksi, osaako joku antaa vinkkiä millä tämän voisi välttää? Vai täytyykö tässä lähteä ostamaan manuaalitarkenteista skanneria.
     
  5. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    2
    38
    Ei kai tuossa mitään tarkenninta ole? itsellä sama laite. Kuvittelisin että skraadut on vaan tarkkoja uutuuttaan ja filmi muuten epätarkka.
     
  6. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Plustek:it ovat kaikki ilman tarkennusta. Se joka toisaalta voi tehdä on kääntää filmi pidikkeessä
    niin että sitä skannataan emulsipuolelta tai etupuolelta. Itse skannaan aina emulsipuoli alaspäin
    suosituksesta poiketen koska koen että saan tarkemmat kuvat niin. Hieman oudolta kuulostaa
    että naarmu on terävä mutta kuva ei. Onkohan todellisuudessa kuva niin tarkka ?
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Alkaisi skanneri himottamaan, vaihtoehtoina:
    - reflecta 10m
    - opticfilm 120 /hyvät pitimet
    -Braun 120 fs
    - reflecta 120

    Olisiko muita kelvollisia kinoskannereita kuin tuo reflecta. Keskikoon voin hyvin hoitaa makro-optiikalla ja digirungolla.
    Onko kenelläkään käytännön kokemuksia ko. skannereista
     
  8. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Minulla on OpticFilm 120 joka mielestäni on erittäin hyvä skanneri. En ostaisi minkään muun skannerin (Nikon tai Rumpuskanneri) jos olisi pakko ostaa uudestaan. En pidä lainkaan Braun ja Reflectasta joissa on sensori vain 3200ppi. Laakafilmit hoituu tasoskannerilla. Jos olisin kinomies niin voisin harkita joku automaattisyöttöinen laite kun ei vitsisi 36 ruudun kohdalla siirtää filmiä.

    Näin minä.
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Muistaakseni sinulla on ollut tuo jo pari vuotta?
    Onko tarkennus kohdillaan yms.
    Minuakin tuo kiinnostaa noista filmipitimistä johtuen.
     
  10. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Kyllä filmipitimet ovat erinomaisia, ainoa hankaluus on ollut 645 filmistä kun joku kamera valottaa 16 kuvaa filmille ja joku toinen 15 kuvaa ja filmien välit ovat sitten mitä ovat. (Joku huomasi samanlainen ongelma eri 6x6 kameroilla.) Mutta Silverfast on uusimmissa versioissa päivitetty niin että on mahdollista säätää jokaisen kuvan offset. Tämä ei kuitenkaan toimi jos jääräpäisesti käyttää Vuescan:ia koska siinä ei ole vastaavanlainen toiminto.
    Skannerin jälki on aina ollut terävä ja epätarkkuus johtuu pääsäntöisesti rakeisesta ja liian herkästä filmistä sekä tietenkin kuvaajan (minä) kuvaustaidosta ja viitseliäisyydestä noudattaa ehdotonta värinävapautta.
     
  11. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Ongelma jonka mainitsin yllä oli että filmipitimissä oli ruutujen välien kohdalla poikkituet joita kyllä sai sopimaan eri valotuksiin ja väleihen, mutta Silverfast ja Vuescan ei pystynyt säätämään skanneria niin että skanni olisi osunut täysin epämääräsiin väleihin suhteutettuna kuvaaloihin. Mutta nyt korjattu Silverfast:ssa.
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Kysyi jas tekniikalta, huoltavat coolscan 4000. Ei siinä vikaa ole mutta varulta voisi
     
  13. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Varmaan 'huoltavat' mutta varaosia tuskiin saa jos jokin on rikki....
     
  14. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Nikon ja Minolta ovat varmaan hyviä kinoskannereita jos suht edullisesti saadaan ja tyydytään huoltotilanteeseen.
     
  15. jaaggo

    jaaggo Member

    72
    0
    6
    Pystyykö tuolla OpticFilm 120 skannerilla skannaamaan ruutuja niin, että niihin otetaan filmireunat mukaan? Toisin sanoen, voiko skannattavaa aluetta muokata käsin vai antaako ohjelma defaulttina sen pelkän kuva-alan? Kuvaan enimmäkseen Hasselilla ja usein sisällytän ne reunat. Olen alkanut pohtimaan, että pitäisi alkaa säästämään kunnon skanneriin, mutta jos maksan kyseisestä laitteesta 2000€ niin haluaisin sen olevan juuri sellainen mitä haen (eli mahdollisuuden skannata laadukkaita kino ja keskari filmejä mahdollisesti reunojen kanssa). Ja mites nuo laitteen mukana tulevat pidikkeet/kelkat? Ilmeisesti ne ovat tuon hintaisessa laitteessa hyvää laatua ja pitävät filmin täysin suorana?
     
  16. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Mikä ajatus noiden reunojen säilyttämisen taustalla on?
    Haluatko tehdä vain rajauksen itse vai haluatko lukea niistä tuon filmin värin?
     
  17. MartinN

    MartinN Active Member

    531
    39
    28
    Valitan, mutta Plustek OpticFilm120:lla EI voi skannata ruutujen ulkopuolelta, se onnistuu mielestäni vain tasoskannerilla laittamalla filmi suoraan lasille. Sitten filmiruutrujen tarkka kohdistaminen onnistuu OF120:llä nykyisellään ainastaan SilverFast:lla, EI VueScan:lla. Joillakin on ollut hiukan ongelmia 6x6 ruutujen kohdistamisella ja minulla ei ole Hasselia joten en voi neuvoa, mutta kokeilu ennen ostamista olisi suotavaa. Muuten mielestäni OF120 on paras uusi skanneri hintaluokassaan.
     
  18. jaaggo

    jaaggo Member

    72
    0
    6
    Haluan tehdä rajauksen itse. Eli ehkä haluan vaan ilmaista asialla, että kuva on "rajattu kuvatessa" eikä jälkikäteen. Yleensä jätän reunaa hyvin vähän näkyviin, mutta siellä se kuitenkin on. Tasoskannerilla en tahdo saada riittävän tarkkaa failia edes keskarista, mutta osasyy siihenkin on se, etten omista parempia kelkkoja. Filmin pinta on on liian kaukana lasista ja filmi pääsee menemään vähän kaarelle. Toinen vaihtoehto on koittaa uusia tasoskannerin pidikkeet ja ostan hyvän kinoskannerin.
     
  19. Keni

    Keni Well-Known Member

    6 378
    1 733
    113
    Itse ilahdun aina kun näen kuvan jossa reunat ovat mukana, eteenkin Hasselikuvan. Viestittää juuri sen, että kuva on otettu harkitusti.

    Minulla Epson V700 ja Betterscanning-filmipidikkeet, nipinnapin saa reunat mukaan (muistaakseni Epsonin alkuperäisellä filmipidikkeellä teki jo tiukkaa reunojen suhteen).
    Esimerkkikuva: https://www.flickr.com/photos/kennethluoto/32977757404/in/dateposted/

    Kinoja skannnaan Minolta DiMAGE Scan Elite 5400:lla.
     
  20. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Tykkäsin kyllä neliömuodosta, ja kuvasin mielestäni harkitusti. Monesti rajasin suorakaiteeksi. Sellainen köyhän miehen shifti. Nykypäivänä tuo reuna ei viestitä mitään. On helppo tehdä kuvankäsittelyohjelmassa. No, jos tekee oikeasti pimiössä, eikä sotke työnkulkuun digihöpsötyksiä, jolloin koko filmin käyttö menettää merkityksensä.

    Kapa