Ostaisin HYVÄN skannerin, joka pystyy skannaamaan perus 35mm filmiä. Hinta kunnon, mallin ja iän mukaan. Vinkkejä voi myös antaa hyviin myynnissä oleviin malleihinkin. TE yv / tuukka(A)k(A)elf(B)tieto(A)com A=(piste . ) B=(AT @)
Vs: Filmiskanneri Eli käytännössä, kannattaako edes yrittää? kattelin tuommosta epsonin perfection V700 / V750:stä, tekeekö noillakaan sitten mitään?
Vs: Filmiskanneri Kyllä V 700 on ihan kelpo skanneri.Itsellä ollut jo 5 v kovassa käytössä ja voit skannata jopa 8x10 asti filmiä.
Vs: Filmiskanneri Ei tuollaista tasoskanneria kannata 35mm filmille hankkia. Reilulla parilla sataa saat Plustek Opticfilm -skannerin, jonka laatu on riittävä. Hutkit netissä hieman aihetta, niin kirkastuu...
Vs: Filmiskanneri Laakafilmille on eria asia,kinolle tosiaan ihan oma erillinen filmiskanneri.Vaikka kyllä v 700:lla saa aika hyviä kinoskanneja,taidampa tänään laittaa esimerkin t kimo edit kinostahan on nyt kyse kun tarkemmin maltan lukasta,mutta tahtoo nälkä kasvaa aina syödessä
Vs: Filmiskanneri Jos tuo 200e laite tekee parempaa jälkeä, kuin 500e tasoskanneri (jolla voi tehdä muutakin, jos vaikka innostun 4x5:sta) niin ilman muuta ostan sellaisen. Mutta jos 200e laittella laatu on vähänkään heikompaa kuin 500e laitteella, niin panostan mielummin tuohon 500e laitteeseen.
Vs: Filmiskanneri Kannattaa toki yrittää. Minulla on kinolle Plustek 7400 jonka kanssa olen tässä aloitellut. Ero keskikoon tarjoamaan laatuun on kuitenkin yllättävän iso vaikka sitä skannaan "vain" Epson V500:lla. Keskarikuviini olen siis tyytyväinen, kino on vähän niin sun näin. Tuumisin siis kahteen kertaan, että paljonko siihen skanneriin kannattaa sijoittaa. Ainakaan minulla se ei ole niinkään rahasta kiinni. Työprosessissa on monta mutkaa ja etenkin värinegojen kanssa pelatessa softan rooli on ratkaiseva. Lisäksi olen tullut siihen tulokseen, ettei kinofilmin skannaamiseen kannata ostaa tasoskanneria. Voi ehkä olla väärässäkin, mutta tämmöiset kokemukset olen kerännyt. Siksi sen Plustekin ostinkin. Kiinnostaisi itseasiassa digitoida negatkin kameralla, se näyttää antavan ylivoimaisia tuloksia dioissa. Ainoa vaan, että en osaa tehdä Lightroomilla värinegan käännöstä. Tähän kun tulee ratkaisu, niin heivaan skannerit hemmettiin.
Vs: Filmiskanneri Minulla taitaa jäädä Minolta Scan Dual IV (35mm filmiskanneri) ja mahdollisesti Epson V500 Photo (tasoskanneri) ylimääräiseksi tässä viikolla, jos kiinnostaa niin ota yhteyttä.
Vs: Filmiskanneri Mulla on Canon 9000F, hinnaltaan parisataa. Kinokoko toimii, jos haluaa tavanomaista n. 10x15 kuvaa tulostaa. Suurta suurennosta ei saa aikaiseksi. Skannaus on aika hidas prosessi, mutta toimii ok. Keskikoon filmi toimii jo aika hyvin. Ohessa Mamiya rz:lla (nega 6x7 cm) napattu mv-negasta skannattu kuva tälle foorumille. Keskikoko kestää suurennusta ja pikselien vispaamista paremmin. Näillä foorumeilla on esitetty kinokoolle useita digikameralla tapahtuvia digitointimenettelyjä, jotka kannattanee silmäillä läpi.
Vs: Filmiskanneri Minulta loppui suurin into keskikoon kameroilla kuvaamiseen kun löysin hyvät asetukset yrityksen ja erehdyksen kautta Plustek 7400 35mm filmiskanneriini (Vuescan ohjelmalla). Skannien laatu riittää mainiosti ainakin A4-koon printteihin.
Vs: Filmiskanneri Offtopic: tarkoitatko että Tone Curve:lla "click to edit Point Curve" ja Tone Curven kääntö nousevasta laskevaksi ei tuota kelvollista tulosta? Vai onko kyseessä vanhempi LR kuin 3?