Vs: Filmiskannaaminen Parhaimmillaan aika yö ja päivä ero kun katsoo itse uitettuja negoja ja liikkeen jälkeä. Joskus taas ei, myönnetään, mutta kun ei oikein jaksa napata se "joskus". Teen vedoksia mutta kyllä skannaaminenkin ituttaa paljon vähemmän eikä tarvitse valotella pelko persiissä liikkeen litkut ja ajat mielessä tai maksaa muutenkin suolaisen hinnan päälle euroa tai paria "erikoiskehityksestä". Sitten vielä jos tekee mieli kokeilla jotain ATP:ta tai muuta jännää niin ei ensimmäisenä tulisi mieleen liikkeeseen heittää. Sitten vielä liikkeen skannaukset, ne vasta parhaimmillaan hauskoja ovatkin mv-kamasta. Onnistuivat esim. kertaalleen saamaan PanF+ filkkaan hirmuisen mössörakeen 3Mp koossa. Jälki sen näköistä että vedetty reilusti kohinanpoistoa ja sitten terävöity päälle random asetuksilla. Niin hirveää kuraa että satasen tasoskannerilla saa parempaa (testattu). Ei liity juuri, kunhan avaudun aikani kuluksi.
Vs: Filmiskannaaminen Viimeiset mv:t jotka liikkeeseen vein, oli leikattu kuvan poikki ja vielä ihan systemaattisesti saman verran monesta kohtaa... On se varmaan vaikeaa osua niillä saksilla siihen ruutujen väliin
Vs: Filmiskannaaminen Mä kuvaan tosi vähän värifilkkaa ja kehitän kaikki mv:t ite. Nyt kuvasin poikkeuksellisesti rullan värinegaa ja kehitytin sen lähimmässä valokuvaamossa (tekevät paikanpäällä, 5e/rulla). Sain leikkaamattomana kun eivät tienneet millasia pätkiä haluan (hyvä niin), mutta se filkka oli mun itse kehittämiin verrattuna aika julmassa pölyssä. Ihmettelin ekoja skanneja, että mitä vittua mä tälläsellä paskalla teen, ja sitten muistin laittaa sen automaagisen ICE pölynpoiston päälle. Oli ku yö ja päivä. Olis se aika autuasta kun toi toimis mv-negallakin...
Vs: Filmiskannaaminen Nonniin, viimeinkin Vue no toiminnassa ja kokeilen tätä juttua Film base color ja ei korjailua, tuloksena semmoista tummaa vihertävää jälkeä ainakin tällä filkalla, pitää kattoo sitte miltä joku toinen filkka näyttää. Periaatteessa tuossa kai voisi käyttää jotain puolittaista auto-levels -juttua tuon lisäksi? Ja silti värisävy-erot säilyisivät. No, yksi asia kerrallaan...
Vs: Filmiskannaaminen Heippa, olen kuvaillut filmille jo jonnin aikaa, mutta olen teettänyt ne liikkeissä. Selasin ketjun läpi, koska olen ajatuksissa ostaa filmiskannerin. Mielessäni on pyörinyt Canonin CanoScan 8800F, koska se ei ole pahan hintainen uutenakaan. Lueskelin kuitenkin digicamera.netiä, ja siellä suositeltiin tällaista http://www.reaxon.fi/lisatiedot.php?pageid=49&sid=1&ik=1 . Tuo on jo vanha malli, mutta sivuilta löytyy uudempikin versio. Kannattaisiko ennemmin hommata tuollainen filmiskanneri, kuin tasoskanneri?
Vs: Filmiskannaaminen Mulla toimii yllättävän hyvin, että kuvaan vain ruudun ja pistän photoshopissa auto colour, tulee yllättävän hyvä ja nopeasti. T Jukka
Vs: Filmiskannaaminen Itse hankkisin jonkun muun kuin Canonin, pelkästään siinä toivossa että siinä "jossakin muussa" olisi hiukan parempi ohjelmisto mukana. Tosin voihan siinä mennä huonompaankin suuntaan.
Vs: Filmiskannaaminen Ovatko nuo skannerit sidottuja omiin ohjelmistoihinsa, ts. eikö voi käyttää mitään muita softia eri skannereiden kanssa?
Vs: Filmiskannaaminen Esim. Epsonin softa ei varmaan aja Canonia, mutta VueScan toimii useimmilla yleisillä skannereilla. Siitä softasta voi olla montaa mieltä, itse tykkään. Ei välttämättä sovi parhaiten ihmiselle joka haluaa päästä helpolla nopeasti, mutta jos laatu on ykkösasia ja on valmis vähän vaivautumaankin, niin ainakin sillon mielestäni paras softa. Ja kyllä tosta automaatitkin löytyy, moni vaan sanoo että ne ei aina niin hienosti toimi. Filmiskannerilla (jos ei ihan surkee oo) saa varmasti parempaa ku tolla Canonilla, mutta kyllä silläkin tietty nettikuvat skannais. Filmiskannerilla saa kuitenkin vähän kivemmin sen rakeen talteen ja tiheetkin negat skannautunee paremmin.
Vs: Filmiskannaaminen Mitäs näitä filmiskannereita on muita kuin tuo Plustek? Pikaisella haulla ei tuntuisi olevan hirveästi markkinoilla filmiskannereita. Rajalasta katselin myös skannereita, tuota Canonia hieman kalliimpi olisi Epson V500. Onko se paljonkin Canonia parempi?
Vs: Filmiskannaaminen Markkinoilla on, muttei uutena. Nikon ja Konica Minolta on hyviä (parhaita) ja Canonillakin on jokunen ihan kova.
Vs: Filmiskannaaminen Konica Minoltalta ja Nikonilta tarkoitat varmaan noita ScanDual -malleja? Paljon niistä kannattaisi maksaa Suomessa käytettyinä?
Vs: Filmiskannaaminen 100-400 euroo niistä on makseltu vähän riippuen mallistakin (II-IV), nelosta n. 200-400 eurolla. Kyllä ne hintansa väärttejä yleensä ovat. On Minoltalla sitten myös noi 5400-mallit (Scan Elite?) ja monet sanoo että ne on parhaita mitä saa. Huolto, jos pahasti käy voi noille Minoltoille olla kiven alla, toisin ku ehkä Nikonille.
Vs: Filmiskannaaminen En osaa sanoa käytännöstä kauheesti, mutta bittimäärä, resoluutio ja nopeus niissä on aina vähän parantunu pykälä kerrallaan. Kyllä kakkosellakin skannaa ihan.
Vs: Filmiskannaaminen Olen vähän samassa tilanteessa, eli kesällä skannailin kohtalaisella menestyksellä 6x6 negoja Epson v500 -skannerilla. Keskarit panin menemään, mutta taas on kertynyt Olympuksen filmirunkoja nurkkiin sen verran että pitäisi niillä vähän kuvatakin. Yhdestä kinokoerullasta ei Epsonilla saanut oikein mitään irti (vaikka se ei kokonaan varmaan ole Epsonin vika...). Ajattelin tuollaista Plustekin uutta mallia Reaxon.fi verkkokauppa. php?pageid=49&sid=161&ik=1 jonka saisi kikkailematta toimimaan myös Macissa ja hinta näyttää kohtuulliselta. Löysin yhden reviewin http://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm7400.html jossa nähdäkseni todetaan että paljon on parannusta vanhoihin malleihin ja muuten hyvä vehje, mutta ei sisällä pölyn- ja naarmunkorjailua ja ei tee yhtä skarppia jälkeä kuin Nikon Super Coolscan 5000. No, jos oikein muistelen, tuo Nikon taisi maksaa lähemmäs 2000 euroa kun sitä vielä tehtiin, joka tapauksessa huomattavasti enemmän kuin tuo 235 euron Plustekki, eli vertailu ei ole ihan reilulla pohjalla. Onko tuosta kellään mitään kokemusta, kannattaako tuo rahamäärä siihen sijoittaa?
Vs: Filmiskannaaminen Eipä tuo paljoa rahaa ole. Mutta vertailu kannattaa kyllä tehdä eri Nikoniin, V ED-malliin, jolloin hintaerokin kutistuu aika tavalla... Nikon Coolscan 5 V ED LS-50: Test report, review, field report, experiences, resolution, image quality: film scanner, slides negatives
Vs: Filmiskannaaminen Paitsi että nyt kun V:tä ei enää saa uutena niin käytettyjenkin hinnat on alkaen 800 euroa ;-D. Scan Dual IV:stä realistiset käytetyn hinnat on 200-300 ollu ainakin tässä parin viime vuoden aikana. Huutonetissä nousi neljäänkin satkuun. Vielä viime kesänä Coolscan V:tä sai uutena viidelläsataa, Suomesta (ja kaupan päälle suklaapatukan kuulemma ). Hyvä sijotus.