Vs: Filmiskannaaminen Erinomaisen hienoja neuvoja kaikenlaisista spiraaleista ja lämpömittareista ihmiselle, joka ei tiedä yhtään mitä niillä tehdään eikä ole osoittanut pienintäkään mielenkiintoa filmin kehittämiseen.
Vs: Filmiskannaaminen Jep, ja tämä sinun kirjoituksesi olikin (kuten tavallisesti) erinomaisen hyödyllinen!
Vs: Filmiskannaaminen Ostin kehityshommia aloittaessa Clas Ohlsonilta roiskesuojatun digitaalisen lämpömittarin hintaan 13,90e. Siinä on pitkä (n. 13 cm) ruostumaton metallianturi, jota tarvitsee upottaa nesteeseen n. sentin pituudelta. Tällä oon saanut mitattua kemioiden lämmöt helposti 0,1 asteen tarkkuudella. Mielestäni parempi ostos kuin muutaman euron halvempi elohopeamittari.
Vs: Filmiskannaaminen Kiitos vastauksista. Kyllähän tuo itse kehitys kiinnostaa, vaikka en nyt tältä istumalta aio siihen ruveta. Mutta entäs kehitys ja samalla CD:lle kuvat, onko laatu paljon huonompi kuin jos itse skannaisi?
Vs: Filmiskannaaminen Riippuu firmasta. Yleensä se on paljon huonompi, koska kuviin tehdään tietyt säädöt eikä voi tietää ovatko ne mieleisiä. En ole varma mutta lienee niin että usein tavallisesti kuvat toimitetaan jpeg-muodossa eli pakattuina ja valmiiksi terävöityinä. Paremmalla laadulla skannauttaminen sitten taas maksaakin mansikoita, vaikka ei se ilmaista ole tuolla peruslaadullakaan. Kyllä oma skanneri maksaa itsensä nopeasti takaisin. Melkein ennemmin skannaisin tasoskannerillakin itse kuin alkaisin maksaa siitä tuolla peruslaadulla.
Vs: Filmiskannaaminen Mä pyysin joskus vuosi sitten (diasta) kehityksen yhteydessä skannauksen ja laatu oli kyllä käsittämätöntä sontaa. Semmoista harmaata, kontrastitonta mössöä, ite dia kyllä oli itsessään ihan ok. Lafka oli Helsingissä Aseman kuvapiste, joka kyllä muuten on mun mielestä oikein oiva firma. Skannauksesta en kyllä sinne enää maksa Eli kyllä mäkin kannustan itse skannaamiseen, jos on edes jonkin verran valmis sijoittamaan skanneriin, maksaa tosiaan varmasti itsensä takaisin ajan mittaan. Ja saa vielä valita, että mitkä skannaa ja voi myöhemminkin digitalisoida ruutuja, jos tarvetta ilmenee., Ja kehityksestä: omienkin kokemusten perusteella ihan ymmärrettävää, että täällä jengi alkoi heti puhumaan siitä. Mä luulin tuon kotikehittämisen vielä puoli vuotta sitten olevan jotain rakettitiedettä, mutta ajattelin kokeilla: menin helppoa reittiä ja hain Telefotosta sen Kaiserin kitin kun en mistään tiennyt mitään ja sillä sai kerralla kaiken tarpeellisen. + tietysti kemiat. Mutta varmaan saa edukkaammin, jos vähän tutkii että mitä tarvitsee ja ostaa kaiken "osina". Ja kuten kb:kin mainitsi, niin se Kaiserin purkki kyllä vähän vuotaa. Homma on siis loppupeleissä erittäin helppoa eikä siihen parin harjoittelukerran jälkeen enää aikaakaan tuhraannu kuin ehkä 30 min kunnes on nega ripustettu kuivumaan. Niin ja pimeässä ei tosiaan tarvitse muuta tehdä, kuin laittaa se nega sinne kehityspurkkiin. Purkki on valotiivis ja ne litkut voi kaataa sinne vaikka täysin valaistussa keittiössä tiskialtaan äärellä. Tossa muutama linkki, jos aihe alkaa kiinnostamaan: Kehitysajat & filmit: B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart Simppeli ohje kotikehittämiseen: http://www2.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/kehitys_tarvikkeet.html Filmin lataus spiraalille: Ja sitten tietysti KL.com loistava foorumi Ja tosiaan, kun himassa kehittelee ja löytyy skanneri niin ei ole mikään kovin paha rasite kukkarolle. Ja ainakin mä saan myös jonkin verran kiksejä tuosta itse tekemisestä EDIT: typot & vähän selvennyksiä mun ajatuksenjuoksusta
Vs: Filmiskannaaminen ... joskin homma saattaa olla mielekkäämpää/rennompaa ja tarkempaa jos em. lisäksi hankit: - Ruiskuja apteekista (niissä on tilavuusmitta, tekee annosttelusta tarkempaa), taitaa maksaa 20 senttiä kappale tms - suppilon tai kaksi - flimin kuivauskoukun ja vastapainon (tällä siis ripustetaan filmi kuivamaan, paino pitää filmin suorassa) - digimunakellon ajan mittaamiseen. ellei sitten ole jotain vastaavalla tavalla kätevää laitetta countdown ominaisuudella. Joo ja sellanen lisäys tietysti että tarviit myös jonkun täysin pimeän tilan että saat filmin purkkiin. Jotkut tekee tuota peittojen alla.
Vs: Filmiskannaaminen Niitä pusseja on kans, mihin voi vaan kätensä, filmin ja sen tankin tunkea ja homman hoitaa. Oli aika halpaakin kun toisessa keskustelussa just oli ebay-linkkejä. Mä oon pari kertaa kotona kehitellessä laittanu filmit ihan vaan ovenkarmiin roikkumaan sinitarran ja pyykkipojan avulla. Tuntui toimivan ihan ok... Pyykkipojat toimii myös painona ihan hyvin.
Vs: Filmiskannaaminen Kun profiilin perusteella olet helsinkiläisiä, niin filmejä voi mennä skannaamaan myös kirjastoon (ja varmasti muissakin pitäjissä voi). Lasipalatsin yläkerrassa ainakin on jotain ihan ok epsonin tasoskannereita, joihin löytyy filminpidikkeet. Toisin noissa voi tietty olla lasit klähmässä yms, joten kannattaa ottaa puhdistusvälineet mukaan. Jos taas olet HY:n opiskelija niin Aleksandriasta löytyy ihan oikea hyvä filmiskanneri (minolta scan elite 5400), jolla skannaaminen sujuu mukavasti. Eihän tuo mitenkään mahdottoman kätevää tietenkään ole, varsinkin jos asuu yhtään kauempana keskustasta, mutta menettelee sen oikean oman skannerin löytymistä odotellessa; varsinkin jos ei kuvaa kovin paljon. Eikä maksa mitään.
Vs: Filmiskannaaminen Aah, kiitos Antti! Asun kyllä n. 15 min kävelymatkan päässä lasipalatsista, joten ei luulisi olevan ongelma. Täytyy käydä joskus katsomassa.
Vs: Filmiskannaaminen perusjutut on filmin kehityksessä ja skannaamisessa ihan helppoja. pääasia että tulet tutuksi materiaalien kanssa ja opit muutamat tärkeät neuvot kuten"Pyhä kolminaisuus" joka on filminopeus- kehitysaika ja liikuttelu sekä lämpötila. mitä näistä kolmesta lisäät, lisääntyy negan tiheys ja rakeisuus. skannaamisessa on eduksi että lähtökohta on suhteellisen loiva ja ohut nega, mutta kuitenkin sellainen jossa on varjoissakin jonkinverran detaljia. Tähän päämäärää perustuu n.k. Stand kehitys, sillä se tasaa kontrasteia eikä anna huippuvalojen mennä aivan tukkoon, siis ideaalit negat skannaukseen. Olen saanut ihan OK jälkeä Epsonin perus tasoskannerilla kunhan on sitten käyttänyt "sharpen" ja "unsharp mask" toiminotja vähän auttamaan skannausjälkeä. Onhan mulla myös tuo flextight ja se tekee todela listavaa jälkeä, kunhan jaksaa hieroa ja odottaa, se on todella hidas 3200dpi:llä. Jos haluat, voit laittaa katuosoitteesi minulle yskärillä, laitan ohjeiston kehittämisestä ja skannaamisesta ilman velotusta postissa tulemaan.
Vs: Filmiskannaaminen Juu. Kehitytin ekan rullan Velviaa Aseman kuvapisteessä (7€), ja kannoin duunista kotiin käytöstä poistetun röntgenkuvien katselulaitteen. Siinä kun katselin luupilla, diat näyttivät mainioilta. UPS toi Epson V500 -skannerin ja netistä hommasin Vuescanin. Molempien käyttöönotto oli kohtalaisen helppoa. Eka skannaus jämähti 93 % kohdalle eikä liikkunut eteenpäin, mutta kun otin kaikki mahdolliset extrat pois niin jo lähti. Panin nupit kaakkoon, eka 6x6 diasta skannattu kuvatiedosto oli kooltaan 1,03 gigaa... Minkäslaisilla spekseillä te skannaatte a) webkäyttöön tai b) vaikka A3 (tai A4) printtiin? Jos olen oikein ymmärtänyt, printtiresoluutio on eri asia kuin skannausresoluutio. Ilmeisesti ei myöskään kannata skannata 48-bittisenä...? Epsonin jälki oli muuten todella kehnoa, vaimon halpisHPpokkarin kuvat ovat ruudulla skarpempia. Luulisin, että vika on kuitenkin enimmäkseen minussa eikä skannerissa.
Vs: Filmiskannaaminen Reilu giga hmm, hiukan ehkä överiksi mennyt sen resoluution kanssa. Kyllä käytännössä tasoskannereilla raja tulee vastaan siinä parintonnin paikkeilla. 3200 tai 1600 lienee korkein järkevä dpi-lukema joka skannatessa on järkevää valita. Kyllä ne kerralla kannattaa tarkasti skannata, kunhan ei liioittele. Pienentelee sitten webbikäyttöön sopivaksi. Värien bittimäärä kannattanee olla ainakin isoja kuvia ja arkistointiskannia varten suurin mahdollinen, vaikka toisaalta ei kai suuria eroja välttämättä siitäkään tule jos ei paljoa skannejaan jälkeenpäin sitten muokkaile.
Vs: Filmiskannaaminen Mulla on nyt menossa toinen "punareunainen" Patersonin tankki eikä falskaa yhtään, ja jos falskaisi niin tekisin kaiken vatkauksen keittiön tiskipöydällä jolloin ei oo niin väliksi jos vähän roiskahtelee. Joten tuskin tämä nyt mikään ongelma on..
Vs: Filmiskannaaminen Jos viihtyy keittiössä. Voi tulla aika pitkäksi jos useamman rullan kehittelee.
Vs: Filmiskannaaminen Nooh investoi vuotamattomaan purkkiin, kirpaisee vain kerran mutta sitten voi kehitellä vaikka telkkaria katsellessa tai nettifoorumeille kirjoitellessa..
Vs: Filmiskannaaminen Onko oikeasti olemassa purkkia joka ei vuoda? Mulla on kaiken merkkiset ja malliset tähän saakka vuotaneet jostain, ainakin ennenpitkään... Siksi kehitän sanomalehden palasen päällä Tasoskannereista nyt ei irtoa todellista resoluutiota hirveästi. Alle 3200:n jäävät kaikki. Joskin myönnän että Epson V700 pääsee jo lähimaastoon, ehkä sinne 2600dpi -tasolle. Jotenka: turha vedellä nappeja kaakkoon. Keskarille hyvällä tasoskannerilla 2400dpi, etenkin jos on sellainen tunne että tästä tulee teetettyä iso printti. Huonommalla tasolla voi tyytyä sinne 1600-1800dpi -tasoon. Itse skannasin edellisellä tasoskannerilla kaiken 2000dpi:llä (skannerin todellisen erotuskyvyn mittasin noin 1800dpi:ksi). Nykyisellä vedän 2400dpi:llä keskarit. Tämä skanni on se tärkeä originaali, johon teen vain prikkauksen ja lievät sävykorjaukset. Sen jälkeen teen tästä semmoisen valmistellun version jonka pitäisi olla hyvä kaikin puolin.. Ja tästä versiosta teen weppiversiota, milloin mitäkin versiota vain tarvii. Jos osoittautuu että mulla on värit mennyt väärin tai jotain, niin palaan aina tuohon alkuperäiseen originaaliin ja lähden siitä työstämään uudestaan sen valmistellun version.
Vs: Filmiskannaaminen voihan se olla jos purkkia käyttää tarpeeksi kauan se alkaa lopulta kuitenkin vuotaa, itse en ole ehtinyt vielä sinne asti Se Paterson jonka myin sinulle ei vuotanut vielä ainakaan silloin myydessä.. eikä sen tilalle ostettu isompi myöskään ainakaan vielä. Hilloa aikoinaan purkittaneena tekee mieleni kysyä että muistavathan ihmiset sulkea kannen niin että sinne sisään tulee tyhjiötä?
Vs: Filmiskannaaminen Jobo ei kyllä vuoda, eivät paljoa teräksiset kindermannitkaan. paterson on lähinnä huono vitsi...kaikesta pääsee kun pitää purtiloa muoviastiassa jossa on vähän vettä pohjalla. Ei haittaa vaikka vähän tihkuis.