Hei, olen siirtymässä digistä filmille (35mm), mutta itse omien kuvien kehittäminen ei tässä vaiheessa vielä ole ajankohtaista, enkä viitsisi kehityttämisestäkään maksaa joka kerta kun käyn rullan kuvaamassa. Tarvisinkin siis vinkkejä filmin skannaamiseen mahdollisimman helposti, mutta laadukkaasti. Millainen skanneri kannattaisi ostaa? Paperikuvien saaminen ei ole myöskään nyt se tärkein juttu, vaan se, että saisin kamerasta rullan ulos ja mahdollisimman helposti skannattua tietokoneelle. Kiinnostaisi myös tietää, minkälainen tämä prosessi tulisi vaihe vaiheelta helpoimmillaan olemaan. Kiitos avusta jo näin etukäteen.
Vs: Filmiskannaaminen Minoltan Scan Dual -skannerit käytettynä ovat varmaankin hinta-laatu -suhteeltaan parhaimmistoa, mutta niitä ei enää uutena saa. Oikealla filmiskannerilla kuvanlaatu on selkeästi parempaa kuin tasoskannerilla. Nikonin filmiskannerit ovat vielä pykälän tarkempia, mutta Coolscan V:täkään ei uutena enää ole helppoa saada ja se maksaa myös n. tuplat Scan Dual IV:hen nähden. Halvimmillaan voi reilulla satasella saada Scan Dual II:n. Sitten on nämä Plustekit ja vastaavat, joita saa uutena. Kyllä niilläkin varmasti skannaa mutta eivät aivan yhtä hyvää kuvanlaatua tee kuin nuo Minoltat. Itse ainakin suosittelen käyttämään filmiskannia vain lähtökohtana, kuten digikamerasta suoraan saatava tiedosto ja sitten vasta viimeistelemään sen. Skannisoftalla voi olla hankala saada suoraan hyvää ja säädöt on helpompi tehdä kuvankäsittelyohjelmassa jossa vaikutus on paremmin säädettävissä ja tarkasteltavissa. Voi siis tehdä vaikka niin että tarkoituksella jättää skannin loivaksi tai muuten löysäksi, jotta säätövaraa on sitten myöhempänä.
Vs: Filmiskannaaminen Aah, selvä. Paljonkos tuo yhden rullan kehityttäminen maksaa suurin piirtein? Kiitos vielä avusta.
Vs: Filmiskannaaminen Mo. En ole asiantuntija, mutta kommentteja: - Minulle on kerrottu että hyvät skannerit maksaa noin 100.000 euroa. Kaikki muut on vähemmän hyviä. Oon ymmärtäny että jotta saat parhaat mahdolliset kuvat ne pitää tuommoisella hyvällä skannerilla skannata tai sitten vedostaa pimiössä MV-vedoksiksi, jolloin "sävyjä löytyy ihan eri tavalla" (näin minulle on kerrottu, asiasta oli tuolla toisessa ketjussa myös juttua mutta tuli pää kipeäksi kun sitä luin). - Tasoskannerin kanssa tekeminen on ainakin tällaiselle rähmäkäpäälle armotonta räpellystä. Jos nyt hankkisin skanneria ostaisin ilman muuta "oikean" filmiskannerin. Filmin asettaminen ilman sormenjälkiä siiihen telineeseen on tuskaa ja etenkin noi rullafilkat on semmosella kaarella usein että se vasta tuskaa onkin, yrittää skannata suorana (monet "vakavat tasoskannaajat" kai teippaa filminsä siihen skannerin lasiin). - Joko en osaa käyttää skannerin mukana tullutta ohjelmistoa, tai sitten ohjelmisolla on oikeasti väliä (en ole löytänyt tuosta softasta mitään vipua sille etteikö se välttämättä säätäisi värit siten kuin siitä itsestä parhaalta tuntuu). Kaiken kaikkiaan ostaisin varta vasten filmiä skannaavan hyväksi todetun laitteen. Ohjelmistokin varmaan on sitten sellainen että sävyt on jees.
Vs: Filmiskannaaminen Kehittely maksaa 4-5 euroa. Jos haluat tuupata filmiä (eli kuvaat ISO1600 filmillä ikään kuin se olisi ISO3200) niin maksaa yleensä tuplat. Voi olla relevanttia noissa keikkakuvauksissa mitä harrastat. Lisäksi MV-kehittely kotona maksaa vähemmän, ja rae yms. on parempia (kehittämöissä kehitellään mahdollisimmman helpolla tavalla, joka ei välttämättä ole esim. rakeen kannalta mitenkään hyvä juttu).
Vs: Filmiskannaaminen Itte jos kehittelee MV:t hintaa ei varmaan paljon euroa enempää tule / rulla. Riippu vähän, mitä aineita käyttelee. Kehittäminen on kivaa, joten kannattaa jopa. Alkuinvestointi tarvikkeisiin on pieni. Homman oppiminen helppoa.
Vs: Filmiskannaaminen Erittäin totta . Itsellä kokemusta Canon 8400F:stä. Ne ohjelmistot on varsin usein suunniteltu hätäiselle peruskuluttajalle, joka haluaa vanhat perhealbumikuvansa digitoita mahdollisimman helposti. Siltä ainakin tuntuu. Parhaidenkin skannerien ohjelmistoissa on kummallisuuksia, mutta esim. Nikonin, Minoltan (ja Epsonin) softat pitäisi jo olla aika hyviä. Sitten on Vuescan, joka toimii useimmilla yleisillä skannereilla ja on hiukan ehkä hankalempi käyttää, mutta tarjoaa ehkä jonkin verran enemmän kontrollia. Kyllä jo parilla sataa saa kohtuullista jälkeä, eikä kinofilmistä mielestäni paljon parempaa tarvi kuin Coolscan V:llä saa (n. 500 euroa?). Scan Dual IV:kin tuntuisi jo tarpeeksi hyvältä aika pitkälle (itse skannaan sellaisella kinofilmit, näitä on eBaysta saanut n. 200-300 eurolla). Keskikoon filmiskannerit sitten maksavat jo tonnin verran, mutta keskikoolla voisikin jo harkita hyvään tasoskanneriinkin tyytymistä, kun nega on isompi niin se ero ei ole aivan niin selvä. Ja tosiaan (varsinkin) mustavalkoisen kanssa se filmin itse kehittäminen on erittäin suositeltavaa. Siihen panostetut rahat on säästänyt takaisin varmaan jo n. 10 rullan jälkeen.
Vs: Filmiskannaaminen Ton itsekehittämisen ainoa v-mäinen puoli on että jos kehittää semmosella kaavalla joka vaatii sekoittelua x kymmentä minuuttia parin minuutin välein niin ainakin mun purkki falskaa sen verran (eli vuotaa nesteitä pihalle) että toi homma on pakko tehä vessassa. Kerkesin jo testaamaan sen verran että ainakin muovimattoon jää Rodinal-litkusta pysyvät tahrat (ehkä ei jäisi jos ne olis kuivannu pois heti). Mut mikäs siinä jos sattuu ummettamaan. Voi kehitellä siinä samalla. Muuten harvemmin vessassa erityisesti viihtyy.
Vs: Filmiskannaaminen Vati alle vaan, niin hoituu vaikka tietokonepöydällä . Ja rätti tankin kannen päälle niin ei heti käsille tuu (kun sit tarttis ravata niitä pesemässä). Yleensä kehitysajat ovat kuinkin luokkaa 6-20 min, päälle sitten kiinnitys n. 4-8 min (ja välissä huuhtelu, sitten pesu ja vielä kuivaus).
Vs: Filmiskannaaminen Tervetuloa vaan filkkamiesten iloiseen joukkoon! ;-) Filmin kehittämien on mukavaa ja rentouttavaa puuhaa, ja niin helppoa ja halpaa ettei siitä kannata maksaa muille. Ja laatu on kotitekoisena parempi, mitä jo tässä todettiinkin. Ja vessasta voi kyllä tulla ulos samantien kun on saanut filkan spiraalille. Hanki vaan tiivis purkki! Muovinen perus-Paterson pitää hyvin nesteet sisällään, siihen mahtuu kaksi kinofilkkaa kerralla.
Vs: Filmiskannaaminen Vessassa tuota tulee tehtyä, mutta tiskipöydällä homma on helpompaa sen pimiövaiheen jälkeen. Tiskipöydällä vaan tuppaa olemaan usein kaikenmaailman tiskiä....
Vs: Filmiskannaaminen Telefoto myy kaiserin filminkehityssettia 59 euroa. Sitten vain kehite ja kiinnite, ja kehittämään. Pimeässä ei tosiaan tarvitse muuta tehdä kuin pujottaa filmi spiraalille, muut voi tehdä päivänvalossa. Jos on vain kinoa, osta käytetty filmiskanneri. Katukuvaukseen löytyy edullisesti monia loistavia filmikameroita. T Jukka
Vs: Filmiskannaaminen Nikonin skanneri kannattaa ostaa. Jos isoja määriä aiot kuvata/skannata, niin kannattaa ottaa huomioon että skannaaminen on melko aikaavievää ja tylsää puuhaa. Päälle vielä jälkikäsittelyt ja MV-filmeillä pölyn prikkaamiset. Niin joo ja MV-filkat kannattaa ehdottomasti opetella kehittämään itse.
Vs: Filmiskannaaminen Tuon setin tankki on siis se mikä minulla on ja se vuotaa. Näytti olevan samassa putiikissa myynnissä edellä kehuttuja Paterson-tankkeja. Ei varmaan hirveesti tuu kallimmaksi jos keräilet "kitin" irto-osista (Telefoto on hyvästä palvelusta tunnettu, he varmaan suosittelevat tuollaista irto-osa settiä jos kerrot haluavasi nimen omaan Paterson-tankin).
Vs: Filmiskannaaminen Joo, ei tuu montaa euroa kalliimmaksi paterson 2 spiraalilla, lämpomittari ja yksi mitta-astia.Mulla on just pienin paterson ja toimii hyvin. T Jukka
Vs: Filmiskannaaminen Jobon purkit ja tarvikkeet on sitten kanssa hyviä mutta suomessa uutena kalliita.
Vs: Filmiskannaaminen Mielestäni tuo setti on turhan kallis ja siinä on turhia osia. Mitta-astiat saa Vapaa Valinnasta halvalla ja itse tankin luulisi käytettynä löytyvän aika helposti, 20-30 eurolla. Muuta ei välttämättä edes tarvitse, paitsi kemikaalit. Rodinal on halpa ja helppo alussa, ei tarvitse alkaa pullottelemaan ja jauheista sotkemaan.
Vs: Filmiskannaaminen Mä suosittelen kodakin hc110 rodinalin sijaan. Yhtä riittoisa, kertakäyttökehite ja hyvää jälkeä. Nimim. molemmilla satoja filmejä kehittänyt. TJukka
Vs: Filmiskannaaminen Astioiden lisäksi saisi olla nopea lämpömittari myös. Niitä saa irtotavarana, tosin harvasta paikasta.