Tässä katsastelinNOVA TRIMATE PRINT PROCESSOR mallia tuolta netistä ja kyselenkin tyhmänä onko vastaavia kovinkaan paljon markkinoilla ? Uutenahan noiden hinnat näemmä pyörii 50x40 paprulle jossain 1000€ (624.99£) hinnoissa, mutta ajaako ne asiansa. Olisi vaan tuo prosessori tilojen kannalta helpotus, eikä tarvisi rakennella alakertaan ilmastointiakaan aivan niin hyväksi. Ps. Muuten samasta paikasta löytyy aika paljon optiikkaa yms sälää myös käytettynä
hiukan ärsyttävää kun tekn. info linkki ei toimi... eikös tässä pidä silti sokkona löytää se oikea reikä (it's allways like this, isn't it?), eli korvaa vaan avoimet altaat? eikös niitä ole sellasiakin ra4myllyjä joista toisesta päästä menee valotettu väripapru sisään ja toisesta päästä se tulee valmiina ulos? sellasta mä tipe hakisin jos olisin jämsänkoskelle pimiötä rakentamassa ,D
Joo niin se ärsytti, tuo datalinkin virhe. Oisin nimittäin mielelläni ottanut lisää infoa ko. laittesta ylös. Joo tuo väriprintin vedostuslaite ois pop, mutta hintakin taitaa olla hivenen kovempi ? Pystyykö sillä edes MV:tä vedostamaan sitten ? Tosin ajattelin väreissä sitten hamassa tulevaisuudessa siirtyä Ilfochromeen, eli eikös ne hommat onnistu ihan sillä kehitysrummulla, vai tarviiko siihenkin erillisen kuvaprosessorin vielä lisäksi ? Käsittääkseni tän koneen käyttö onnistunee samalla tavalla värivalon alla, kuten myös tuo vedostuskin, joten ihan pimeässä näitä ei tarvi käsitellä. Periaate on kuitenkin hyvin simppeli, eli altaiden siirto yhden koneen perään ja ehkä se, että tulee ns. stabiilimpi vedostuksen kehitysprosessi. Mä rakentelen kuitenkin tuon pimiön ns. valmiiksi, tosin tilauksen papruista ja litkuista jo kerkesin tekemään. Toimituspäivä on 11.1. joten vielä kerkiää tekeen muutoksia jos täsäs on pahasti puutteita vedostutoiminnan aloittamiseen ihan allaspohjalta.... tosin valon vielä lisään siihen tilaukseen tässä ennen toimituspäivää. Nuo 20x30 kokoiset menee ns. harjoitteluipapruina kahtia leikattuina, joten eiköhän sillä alkuun pääse... vai pitäiskö lisätä jotain pienempää vielä ko. tarkoitukseen ?
Ihan pikku vinkkinä, käy kyselemässä paikallisilta painotaloilta onko heillä jäänyt varastoon käyttämätöntä ulanokalvoa. Sen on sellaista punaista muovikalvoa, jolla aikoinaan maskattiin kuvia. Sitten kaivat jostain jonkun sopivan lampun ellet jo omista jotain kivaa kattovalaisinta ja virität sen kalvon siihen, pari kerrosta riittänee. Näin minä tein, kalvo ei maksanut mitään. Voin vielä tarvistaa jäikö sitä kalvoa minulla yli.
Mulla on jobon mylly ja siinä sopivalla rummulla onnistuu aika isojenkin paperien pyörittely vissiinkin. Ilman kemikaalihöyryjä. Minulla tulee niistä pää kipeäksi melko pian niin en ole koskaan altaita käyttänyt.
Eli siis kehitysrumpu... onko siinä monta 'osastoa' ja mistä saa kohtuuhintaan ja mikä on kohtuuhinta ? Tuossa laitteessahan on tuo lämpötilakin termostaatin perässä, joten zone-hommissa kai olis helpotus, mitä stabiilimpana tuon prosessin saa pysymään. Höyryjen takia mä kanssa tätä meinasin hankintalistalle laittaa, niin ei tule ongelmia edes tulevaisuudessa noiden juttujen kanssa.
En tiedä noista isommista rummuista, minulla on vain 3-4 erilaista, laakafilmille, kinolle ja testistripeille/pinnakkaisille. Lämpötila pysyy suht vakaana koska hauteen tilavuus on 20L tms. Kehittelen mvtä ja harvoin lämpötila heittää 0.1-0.2c enempää, riittävän tarkkaa melkeen mihin vaan. Aluksi kun tuota hankein niin zone hässäkät kiinnostivat, mutta ei enää, en omista densitometriä tms mikä on vissiin hyvä peli laaduntarkkailuun kyllä. Tuolto löytyi tieto noista kapasiteeteista: http://www.jobousadarkroom.com/products/2800.htm
Minulla on Jobo 2840 -rumpu. Siinä kehittää yhden 30x40cm paperin kerrallaan mainiosti. Myös 8x10" filmien kehittely onnistuu 2 kpl kerrallaan.
Joo, siis tuo mun alkuperin linkittämä juttuhan on vedosteen kehityskone, ei pelkkä rumpu. Noita Joboja taitaa olla jollain Suomessa myynnissäkin, tosin missään ei vielä ole tullut vastaan.... eli jos saa linkkiä kauppoihin. Rumpu lienee halvempi vaihtoehto ja vesihauteessa voi pitää litkut tasalämmössä omissa puteleissaan, joten se ei liene ongelma. Olen päättänyt, että maksimi printtikoko on tuo 50x40, eli tuon vielä järjellisellä hinnalla olevan perus vedostuspaperin koko. Luonnollisesti tuolla Durstilla saa pystyssä vedostettua maksimikoon 50 x 70 cm, joten se olisi hyvä huomioida laitetta hankkiessaan. Epäilen kuitenkin, että tuon kokoluokan koneita ei aivan halvalla saa ja jos niitä syystä tai toisesta joutuu tekemään, niin sitten vain pitää käyttää altaita. Eli periaatteessa 50x40 kokoon yltävä kehityskone riittää. Tietenkin jos tulee ostettua tuollainen konhe, niin rummun voi sitten hankkia erikseen näitä maksivedoksia silmälläpitäen... siis jos tarve tulee. Äkkiseltään suurin kaupasta saatava paprukin ruukkaa olemaan 50x61 kokoa (Ilford), joten tuo alkaa olemaan kyllä se ehdoton maksimi. Ja sitäpaitsi jos oikein isoa ruukkaa tekeen, niin virheetkin vain korostuu =) Noita Jobon rumpuja voi sitten varmaankin hankkia sen pari kolme kappaletta, niin saa kaikki työvaiheet tehtyä omissa rummuissaan, vai onko idea vain heittää samaan rumpuun litkunvaihtoa ?
Samassa rummussa homma hoituu toki. Itse en ole hommannut noita isompia rumpuja kun pidän enemmän pienemmistä vedoksista. Ebaysta saa noita halvalla, laakarummut ovat sitten vähän kalliimpia, itse taisin mokomasta maksaa 120e tms, 5x7" filmille.
Jaahas, eli onko se B&H Photon tilausta vajaa ? Developing & Processing Accessories | B&H Photo Video
eikös sitä rumpua pidä pestäkin kokoajan kun sillä kehittelee? mikä niissä altaissa nyt on niin vastenmielistä. ei niistä mitään supermyrkkyjä haihdu.
Tai pikemminkin kuivailla. Ja tämä ei ole omaa kokemusta, vaan kokeneen värivedostajan tietoa. Hän suositteli väriprinteille (RA-4) pystyprosessoria á la Nova. Tietty on vielä telavehkeet, mutta jos vedostelee silloin tällöin, niissä on omat ongelmansa. Lisätään sen verran, että samainen kaveri kehotti kokeilemaan värivedostusta (edelleen RA-4) ihan altaissa huoneenlämpökemioilla, joita ainakin Tetenalilla on. Pääsee alkuun ilman investointeja, jos muu pimiö on kunnossa.
Ei kai niissä mitään vastenmielistä ole. Pääasiassa tuo alkuperäinen kysymys oli tuosta koko prosessin prosessorista, eli kehityskoneesta. Nää rummut vaan pöllähti sitten jostain tähän. Mulla on 3 allasta ja niillä pitäis tulla toimeen näin aluksi. Tuon vedoksen kehitysprosessorin hankin sitten, jos sellainen jostain inhimilliseen hintaan löytyy ja katson sen pienen kokemuksen kera vielä tarpeelliseksi.
Jos käyttää pelkästään RA-4 huoneenlämpökemikaaleja, niin minusta Jobo tai muu kehityskone on vähän overkill, mutta tuo on tietysti vain minun mielipide. Altaista en taas tuossa hommassa oikein tykkää, kun joutuu pimeässä käsipelillä toimimaan. Kokeilin, mutta ei ole ainakaan minun juttu. Koko ajan joutuu olemaan pimeässä niin varovaisesti, ettei vain satu ja tapahdu. Tietysti jos tilaa olisi enemmän... Pelkkä pyöritettävä rumpu ja simppeli pyöritin ilman mitään lämmittimiä on toistaiseksi minulla ainakin toiminut ja on melkein kätevin vaihtoehto meikäläisen kehitysvoluumi huomioonottaen. Rummun kuivaus on hidaste, mutta käy sopivalla pyyheliinalla varsin näppärästi. Rummut taas on halpoja, kun ei ole pakotettu ostamaan jotain tiettyä merkkiä.
No tulipahan tuoltakin selväksi, kun aikansa selasi, että Nova Trimate Print Pricessor:ia myy ainakin Fimeko.