Nyt kun mielestäni hienoa Agfan Scalaa ei saa, niin onko laukkulaisilla kokemusta esim. Tmax 100 tms kääntökehityksestä ? Olen käyttänyt Tmax yleensä sen verran vähän, etti laajaa kokemuspohjaa ole syntynyt. Toinen hyvä vaihtoehto olisi joku Tmax 400 (mahd. HP5+ / Tri-X) valotettuna EI 200 mukaan. Onko FOMAPAN R 100 -mv-diafilmillä kenties jotain sukulaissuhdetta Agfan Scalaan?
Vs: Mustavalkoinen kinodia Vaikka herkkyys houkuttaisikin, en aloittaisi kääntökehityskokeiluja kovin nopeilla filmeillä - näihin en ainakaan parinkymmenen vuoden takaisten kokeilujeni yhteydessä tahtonut saada kunnollista kontrastia. TMaxin omaa settiä en ole kokeillut. Ilfordin ohjeet: http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/201 ... 441194.pdf"]http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/20114271220441194.pdf
Vs: Mustavalkoinen kinodia Aikoinaan Technical Pan'ia ja TMX'ää kinona, rullana ja laakana kehittäneenä sekä kitillä että perinteisemmin kääntövalotuksella, voin sanoa että hemmetin hienoa jälkeä. Suosittelen kokeilemaan, jos valmista kääntökittiä saa vielä jostain. Herkkyys siinä tahtoi puolittua molemmilla menetelmillä.
Vs: Mustavalkoinen kinodia Tuossa on linkki J-87 -julkaisuun, joka käsittelee B&W Direct kittiä http://www.kodak.com/global/en/professi ... 87/j87.pdf"]http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j87/j87.pdf.
Vs: Mustavalkoinen kinodia Netissä oli ainakin Kodak D-94 ja D-95 reseptivariantteja, jos haluaa rakentaa itse. Edellä mainitut reseptit ovat leffapuolen kehitteitä, sitten tarvitaan valkaisu ja kiinnite sekä kunnon lamppu (~250W), että kääntyy.
Vs: Mustavalkoinen kinodia Lumière näkyy Scalaa vielä myyvän. Loppupäässä tehdään selkoa myös prosessista: http://www.lumiere-shop.de/index.php?pa ... &info=2542"]http://www.lumiere-shop.de/index.php?page=product&info=2542
Vs: Mustavalkoinen kinodia Arka Photo lab Pariisissa kehittää myös Scalaa. http://www.arkalab.com/arka-photo-lab-paris/numeric-services/professional-photo-services.php