Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Filmin varastointi pakastimessa?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Keni, 11 Syyskuu 2008.

1. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113
    Olen toistaiseksi säilyttänyt valottamattomat filmini jääkaapissa. Mutta jos nyt lähtisi varastoimaan jonkin verran mv-filmiä vähän pitempään, onko pakastin se kaikkein paras säilytyspaikka? Jostain luin että -20° pysäyttää filmin vanhenemisen lähes kokonaan. Onko hommassa jotain haittapuolia?

Pitääkö jotain erityistä ottaa huomioon? Filmipurkit sellaisenaanko pakastimeen, vai onko varmuuden vuoksi syytä pakata esim. minigrip-pusseihin? Ainakin kuvittelisin että pakkaukseet pysyvät näin siistimpinä.

Onko olemassa joku pakastettujen filmien minimisulattamisaika ennen kuvaamista? Voiko Polaroid-filmiä pakastaa?

2. juza

juza Member

107
    0
    16
    Vs: Filmin varastointi pakastimessa?

Pakastinta on aina pidetty parhaimpana pitkän ajan varastointiin. En sitten tiedä mikä on todellinen ero jääkaapin ja pakastimen välillä säilyvyydessä. Omat filmit on pakastimen ylimmällä hyllyllä. On siellä ainakin vähemmän möhnää valumassa pitkin hyllyjä kuin lapsiperheen jääkaapissa ;-)

3. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Minä laitan sellasiin miniminigrippeihin. Lähinnä sen takia, kun filmejä ottaa pakastimesta sulamaan, niin pitää tiivistyvän kosteuden loitolla (purkin lisäksi).

Olen lukassut joskus oivan vinkin myös kamerakalustosta talvella. Kääräisee repun tai laukun pihalla pakkasella muovipussiin/säkkiin ennen sisälle tuontia ja antaa sen olla siinä ainakin tunnin verta.

4. hsm

hsm Member

852
    0
    16

Filmiaikana, kun ostin filmiä tehdaslaatikko kerrallaan, minulla oli tapana säilyttää aina suurin osa pakastimessa ja siirtää sieltä jääkaapin puolelle käytön tahdissa. Ei havaittuja ongelmia.
    Samaa menetelmää sovellan esperessokahvipapuihin.;-)
    Kosteussuojasta ei ole ainakaan haittaa.
    Valmistajat suosittelevat usean tunnin sulatusta, mikä on minusta hätävarjelun liioittelua. Puoli tuntia riittää mainiosti. E-6 -kehittäjä mainitsi joskus, että on aivan sama, ottaako testiliuskan suoraan pakastimesta vai huoneenlämmöstä. Mitattuja eroja ei kuulemma ollut.

5. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kun filmin antaa lämmetä ("sulaa") ennen käyttöä, niin esim. perforointi ei repeä yhtä helposti kuin suoraan pakastimesta otetussa.

6. hsm

hsm Member

852
    0
    16

Näin se varmastikin on, mutta arvaa, kuinka monta kertaa olen - 20 asteisen muutaman tunnin automatkan jälkeen ottanutt kamat takaluukusta ja alkanut kuvata. Aina on perforoinnit kestäneet.

7. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Minulla on ollut jo kauan käyttämättömät filmit pakastimessa ja kuvatut jääkaapissa.  Tapanani on ollut siirtää lähiaikoina kuvattavat filmit jääkaappiin, josta ne otan suoraan kameraani. Molemmat järjestelyt ovat toimineet täysin moitteetta. Suosittelen!

8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Jep - kuulostaa järkevältä menetelmältä, siirryn tähän käytäntöön. Kiitos vastauksista!

Ajattelin ryhtyä varastoimaan jonkin verran Tri-X:ää. Filmi on nykyään niin kallista tavaraa että täytyy ryhtyä ostamaan tai tilaamaan hieman isompia eriä vaikkapa ulkomailta jos sattuu löytämään hyvään hintaan.

9. oldnick

oldnick Member

415
    0
    16

Kerro Keni kun löydät jostain todella edullisesti :)

10. Vs: Filmin varastointi pakastimessa?

...ja Polaroideja ei voine pakastaa, eihän? Itse en ainakaan ole uskaltanut, vaan pitänyt ne +5 asteen lämmössä pakastimessa.

T. Kerkko.

11. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Mie oon aina elänyt ainakin siinä uskossa että Polakkata ei passaa pakastella.
    Tosin ihan vasta kuulin muuta, mutta en suosutunut uskomaan.

12. hsm

hsm Member

852
    0
    16

Aika lämmin pakastin... ;-)

Komeron perälle on jäänyt 55 P/N -paketti, jonka kyljessä on teksti "Do not freeze". Tämä on siis valmistajan mielipide. Kuitenkin, kuinkahan monta kertaa reaalimaalilmassa polaroidit ovat olleet pakkasessa auton takaluukussa tuntitolkulla ja aina toimineet hyvin lämmettyään.

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

www.fotoimpex.de -> Kodak Tri-x 400 "Profilme". Vähän alta 3 euroa rulla, ei ole Kodakin purkeissa mutta samaa kamaa.

14. Vs: Filmin varastointi pakastimessa?

Fujin polaroideja vastaavien datalehtisen mukaan voisi pakastaa. Olen kokeillut vain mustavalkoisella, jolla ei tullut mitään sivuoireita pakastamisesta.

15. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Ei ole Kodakin purkeissa, vaan missä?

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Semmosissa mustissa purkeissa, joissa lukee jotain TriX ja profilme tai jotain semmosta. En mä tiä mikskä niitä pitäis sanoa. Ihan filmipurkkeja ja kasetteja nekin on, mutta erinäkösiä kun Kodakin. Filmin reunassa lukee silti kehityksen jälkeen 400TX jne...

17. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

No, enpä jaksaisi moista Saksasta alkaa tilailemaan ja maksaa postikulut vielä päälle, koskapa eräs nimeltä mainitsematon kivijalkaliike myy aitoa tavaraa seuraavasti:
    Kodak Tri-X 400, 135-36 x 10 rullaa
    Suoraan hyllystä
    Hinta: 43.00 €

18. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mikäs siinä jos on naapurissa tommonen kivijalkaliike. Omalta paikkakunnaltani ei saa Tri-X:ää yhdestäkään liikkeestä. Telefotosta tilattuna 10 rullan hinnaksi tulisi 53 euroa postikuluineen, saksasta kai vähän alta 40 euroa (muistaakseni kevyille paketeille Impexin postit 10 euroa). Noh, ei sitä kyllä pelkkää 10 rullaa TriX:ää tule muutenkaan tilattua ja muissa tuotteissa erot ovat jopa vielä selkeämmät. 10-20 % vielä voisi maksaa Suomeen ihan hyvää hyvyyttään, mutta 30-50%... alkaa jo mennä vähän yli.

19. pleppanen

pleppanen Active Member

1 534
    0
    36

Postiennakolla tilattaessa minimitilaus lienee 200 euroa.

Lisäksi: keskimäärin rahtikustannukset ovat 20 euroa per lähetys plus 2,50 euroa/kg Economy-luokassa.

Vai luinko mä väärin?

20. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Nordfotossa on minimitilaus 200 euroa, Impexissä ei taida olla. Postiennakolla ei tartte tilata kun voi maksaa etukäteenkin, en kai puhunut mitään postiennakosta?

Keskimääräisistä rahtikustannuksista en tiedä. Yleensä niitä ei määrätä keskiarvon perusteella, vaan painon mukaan ;).

"Die Portopauschalen für das übrige EU Gebiet betragen € 10,00 bis € 25,00"