Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

filmin skannaus järkkärillä

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana hiltsix, 27 Tammikuu 2017.

Kuinka moni skannaa järkkärillä filkkoja.
    itse kokeillu muutamaa skanneria ,halpaa sellaista,mut järkkärillä olen saanut paremman tuloksen
    Lightroomia käyttänyt jälkikäsittelyyn.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Onhan noita digikameralla kuvaa diy juttuja aika paljonkin netissä. En ole vielä sellasta selkeää systeemiä nähnyt jota pitäis kokeilla. Se pitäis olla sellanen että kun filkan ottaa kuivumasta ja pistää siihen laitteeseen niin on helppo siirtää vaan filkkaa ja napsia kuvia. Eikä mitään viiden tai kuuden liuskoja. Vasta sen jälkeen pätkii ne kansioon talletattavaksi.

2. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Tämä näytti asian tuntijan tekemältä.
    https://www.youtube.com/watch?v=kj7Em7VNHfU

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä olen keskikoon negoja skannannut järkkärillä ja makrooptiikalla. Aika kivaa jälkeä on tullut

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä olen keskikoon negoja skannannut järkkärillä ja makrooptiikalla. Aika kivaa jälkeä on tullut

5. keegan

keegan Well-Known Member

8 541
    1 456
    113
    Kokeiluja olen tehnyt. Ongelma on ollut siinä, että koko zydeemi (filmi suoraksi, filmin valaisu, kameran asemointi oikealle etäisyydelle ja oikeaan kulmaan ja niin edelleen) pitäisi saada toistettavaksi ja suhteellisen helposti ja nopeasti rakennettavaksi. Suurennuskoneen päätä ei ole käytettävissäni. Hommasin pienen paristokäyttöisen valopöydän ja tein joitakin testejä, mutta tuossa asetelman rakentelussa täsmällisyyden ja toistettavuuden saavuttaminen ei oikein onnistunut. Turhauduin ja nyt mennään skannereilla joilla kyllä saan omiin tarkoituksiini kelvollista jälkeä (yksi skanneri kiinolle ja toinen rullafilmille). En rullalle saa loisteliasta jälkeä, vain kelvollista.

6. Toi järkkärillä "skannaus" on paljon nopeempi kun taso tai plustekilla mikä mulla oli. Pieni valopöytä ja makro niin menee tosi nopeesti.Onhan niitä rulla skannereitakin mut on käsittääkseni pirun kalliita.

7. Olen käyttäny tasoskannerin mukana tullutta filkan pidintä ja valopöytää ja aina parempi tulos ku plustek ja canon skannerilla ainakin terävyys ollu parempi.

8. jaska26

jaska26 Active Member

399
    117
    43
    Itse ostin pari vuotta sitten Dörrin diaskopiolaitteen, johon on erikseen saatavilla 6 ruudun mittainen fimipidin kinofilmeille. Toimii hyvin, tekee tekee tarkkaa jälkeä ja muutenkin vaikuttaa laadukkaasti tehdyltä. Laitteessa olevan linssin voi irrottaa ja käyttää sitä kamerassa tehokkaana lähilinssinä. Sopii myös kompaktikameroille, joissa on suodinkierre ja zoomista löytyy tarkennuksen vaatima noin 105 mm polttovälin alue.
    Laite siis kiinnitetään objektiivin suodinkiesteeseen. Laitteen oma kierre on 52mm, mutta mukana tulee sovittimet useammellekin yleiselle kierrekoolle, ja niitähän saa kaupasta lisää.
    Tarkempia tietoja saa esim Top Shotista
    https://www.topshot.fi/product/8153/dorr-digital-slide-duplicator-diakopiointisovitin
    Hinta näyttää pari kymppiä nousseen siitä kun minä ostin, ja filmipitimen hinta siihen sitten päälle. Ei halpa mutta laatuunsa nähden kohtuuhinta.
    Olen ollut tyytyväinen varsinkin kuvien laatuun, mutta mikään nopea massakopiontilaitehan tämä ei ole. Ja yksi huono puolikin tässä on. Diapitimeen eivät mahdu esim. Gepen paksummissa lasikehyksissä olevat diat, joten sellaisen kopiointi on hidasta kun pitää poistaa kehykset tai sitten joutuu syöttämään dian kehyksineen ilman pidintä. Se on ainakin isokätiselle hankalaa. Toki hyvää tulosta haluttaessa lasikehykset pitäisi aina poistaa, mutta joskus kun riittää vähän vaatimattomampikin laatu, lasit ovat puhtaat ja on kiire, olen kopioinut laseineenkin.